Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DennisTheMenace

Hur göra fast linan i boj på svaj!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Det känns som jag har tittar runt överallt men varken hittat förklaring eller bild.

 

När jag lägger till över natten vid en SXK boj exempelvis, ska jag då dra förtöjningstampen ett eller två varv runt bojtenens ögla och tillbaka till min båt? Ska jag knyta en pålstek i öglan och göra fast i båten? Ska jag dra tampen till ena sidan av båten eller ska jag använda båda knaparna i fören? 
 

Har någon en bild eller förklaring kring hur detta ska göras korrekt?

 

Tackar!

Redigerad av DennisTheMenace

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev DennisTheMenace:

- - -

Har någon en bild eller förklaring kring hur detta ska göras korrekt?

- - -

Det finns inget "korrekt sätt" att knyta fast i en svajboj. Det gäller bara att sitta fast och att göra en knop som inte går upp.

 

Det enda som är "No-No" är att använda någon typ av karbinhake att kroka fast i bojen. Kabinhakar som hänger i en svajboj riskerar att hamna i lägen så att kroken vrids sönder eller kläppen trycks in så kroken släpper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Lintott:

Det finns inget "korrekt sätt" att knyta fast i en svajboj. Det gäller bara att sitta fast och att göra en knop som inte går upp.

 

Det enda som är "No-No" är att använda någon typ av karbinhake att kroka fast i bojen. Kabinhakar som hänger i en svajboj riskerar att hamna i lägen så att kroken vrids sönder eller kläppen trycks in så kroken släpper.

Ok, så jag skulle kunna göra fast genom en pålstek i styrbord knape —> genom bojöglan —> och sedan till en pålstek i barbords knape?

Redigerad av DennisTheMenace

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev DennisTheMenace:

Ok, så jag skulle kunna göra fast genom en pålstek i styrbord knape —> genom bojöglan —> och sedan till en pålstek i barbords knape?

Just den varianten är farlig, då den leder till skav på din lina när den glider genom öglan.

 

En lina som löper genom öglan bör gå tillbaka till samma punkt på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev sajjen:

Just den varianten är farlig, då den leder till skav på din lina när den glider genom öglan.

 

En lina som löper genom öglan bör gå tillbaka till samma punkt på båten.

Det är ju rätt i princip men om man ligger på SXKs bojar är det ju bara över natten, typ, och då lär ju risken vara liten att linan skavs av. 
Jag skulle göra fast på en knap på vardera sidan, dock inte med pålstek då det tar för lång tid att ta upp dessa, och låta linan löpa igenom bojöglan. Alternativt kroka i en merx-hake som är fäst vid två rep, ett mot vardera knapen. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Det är ju rätt i princip men om man ligger på SXKs bojar är det ju bara över natten, typ, och då lär ju risken vara liten att linan skavs av. 
Jag skulle göra fast på en knap på vardera sidan, dock inte med pålstek då det tar för lång tid att ta upp dessa, och låta linan löpa igenom bojöglan. Alternativt kroka i en merx-hake som är fäst vid två rep, ett mot vardera knapen. 

En sån variant hade kanske varit något! Jag är dock lite skeptisk mot att lägga metall mot metall. Det kan ju skava upp öglan så att nästa person får förslitningsskador på sin tamp.

 

36 minuter sedan skrev sajjen:

Just den varianten är farlig, då den leder till skav på din lina när den glider genom öglan.

 

En lina som löper genom öglan bör gå tillbaka till samma punkt på båten.

Verkar logiskt! Som ChristerN sa gissar jag att det inte sker särskilt mycket skav över en natt. SXK bojar som jag har lagt till vid har också haft extremt lena öglor, men det är väl smart att inte låta linan ligga och skava.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev DennisTheMenace:

En sån variant hade kanske varit något! Jag är dock lite skeptisk mot att lägga metall mot metall. Det kan ju skava upp öglan så att nästa person får förslitningsskador på sin tamp.

 

Verkar logiskt! Som ChristerN sa gissar jag att det inte sker särskilt mycket skav över en natt. SXK bojar som jag har lagt till vid har också haft extremt lena öglor, men det är väl smart att inte låta linan ligga och skava.

Som jag skrev tidigare - det går att göra på många sätt.

 

Men så här brukar jag göra:

Börjar med att fästa en hake av något slag i bojtenen (ofta en bojkrok) så att jag får båten att ligga fast vid bojen.

 

Därefter tar jag en lina och slår ett par varv runt bojtenen och fäster linan med ett dubbelt halvslag om egen part.

 

Lossar bojkroken och matar ut 1-1,5 m lina mellan boj och båt, sedan beläggs linan på en knap med några krysslag och ett par låsningar.

 

Vid losskastning låter jag tampen sitta kvar på knapen, halar in till bojen,  lossar halvslagen och släpper bojen. Om allt inte är klart ombord så drar jag tillbaka tampen (som då löper genom bojöglan) till knapen på andra sidan och belägger den där. Sedan är det bara att lossa på ena knapen, ta hem på linan och åka iväg. Om det är väldigt blåsigt och rycker i tampen när den ska göras loss från bojtenen så lägger jag ibland en tillfällig ny slinga genom bojtenen för att hålla in bojen medan knopen lossas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...