Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Steffecfh

Missljud vid upptiltat drev samt vid svängar

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har en Mercruiser 5.7L med ett Alpha One Gen2 drev -98

 

Jag köpte båten förra sommaren (2019) och har inte kört den allt för många timmar (mestadels pga vårat deprimerande väder). 
 

Och denna säsong har den inte gjort många timmar alls, runt ~6 timmar gång på sin höjd. 
 

Jag är totalt nybörjare gällande båtar och är inte så kunnig inom motorer för övrigt heller. 
Jag skulle serva motorn denna vår före sjösättningen, men jag bor i lägenhet och har ingenstans att hålla till för detta. Därför bestämde jag mig för att lämna in båten på verkstad. Tyvärr hamnade båten hos en riktig, riktig klåpare och lurendrejare så det slutade med att ingenting blev gjort på båten (en lång historia). 
 

Så jag tog beslutet att istället för att byta oljor och filter (oljor och filter är bytta 2018 av tidigare båtägaren) så fyllde jag bara på med motorolja samt drevolja (köpte märkes-oljor). 
 

Så till problemet: Bara häromdagen, helt från ingenstans så upptäckte jag att när jag tiltade upp motorn (stod still på tomgången vid brygga) så hör jag hur motorn ”skorrar”/vibrerar högljutt, ungefär som att någonting sitter ordentligt löst. Tänker inte så mycket mer på det i stunden. Men sedan efter några minuter på tomgången så börjar det lukta bränt. Både jag och sambon tycker att det luktar bränd elektronik och att det kommer ifrån instrumentpanelen. Men det visar sig att det kommer ifrån motorutrymmet och att det inte är elektronik det luktar. Det är svårt för mig att avgöra vad det är för lukt. Det luktar ingenting med bara strömmen igång. Det börjar när motorn varit igång i några minuter. 
 

När problemet upptäcktes så kom även det här skorrande ljudet när jag svängde fullt. Både åt babord och styrbord. Men idag när jag var ute och provade så lät det inte vid sväng, utan bara när jag fäller upp motorn/drevet. 

Förövrigt så går båten hur bra som helst och under färd på 20-25 knop går hon som en dröm, förutom den brända stanken. Både olje-temp samt motor-temp ligger där den ska. 

Jag har läst mig till att det kan bero på dåliga drivknutar, stödlager eller knutkors. Såhär långt är jag med. Jag fattar att båten måste tas upp och att detta måste åtgärdas. (Tyvärr har trailern brakat ihop och kan ej användas, men det är en helt annan historia...)

 

De två huvudsakliga felen jag undrar över är egentligen: 

 

Vad är det som luktar bränt? Kan det komma ifrån drevet? Jag kan inte hitta någonting i motorutrymmet, FÖRUTOM:

 

Det är ofta ganska mycket vatten under motorn så jag får använda länspumpen 1-3ggr i veckan. Det är inga jättemängder men kanske 0,5l vätska varje gång. Och så har det varit sedan jag köpte båten. Och vattnet är inte rent. Vattnet är klibbigt som satan och det ser ut som att det är olja i det. 
 

Både nivån på motoroljan samt drevoljan är bra! Ligger högst upp på nivåmätarna. Sen finns det en egen ditsatt behållare för trimplanen (och servon tror jag) och oljan i den är bra. 
 

Sedan finns det en mindre annan behållare  som också är för trimplan/servo (tror jag) med en gulaktig olja. Den har varit med ifrån början. Den är också nivån bra i. 
 

(Sen upptäckte jag att kylarvätskan är brun och äcklig. Men har läst mig till att det kan bli så när man blandar olika glykoler. )

 

Hyfsat långt inlägg. Hoppas att någon orkar läsa igenom och ge några tips!

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När drevet är upptiltat så skall motorn vara avstängd.

Det är bara när trimläget används som motorn skall vara igång.

Man kan i nödfall köra med trailerläget i om man är försiktig med gasen.

Men i högsta trailerläge knorrar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Jorgen01:

När drevet är upptiltat så skall motorn vara avstängd.

Det är bara när trimläget används som motorn skall vara igång.

Man kan i nödfall köra med trailerläget i om man är försiktig med gasen.

Men i högsta trailerläge knorrar det.


Hej Jorgen01 och tack för ditt svar 

 

Anledningen till att jag tiltade upp drevet var pga grunt djup och sjögräs när vi skulle lägga till vid brygga för övernattning. Givetvis långsam gång på motorn. 
 

Det har inte knorrat tidigare vid uppfällt drev och det var inte fullt upptiltat heller. 
 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man ska inte köra motorn med Alpha drev upptiltade ovanför trimstoppet alls om man är det minsta rädd om grejorna.

 

Om det är för grunt så stänger man av motorn, fäller upp drevet och tar fram paddeln eller trollingmotorn.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Steffecfh:

Och vattnet är inte rent. Vattnet är klibbigt som satan och det ser ut som att det är olja i det. 

Kletet kommer ifrån tidigare oljespill som runnit in i dubbelbottnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld-

Missljudet kommer långt före något trimstopp. Blir tufft med en paddel på en 7 meters båt, heh. 
Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg, men det får gärna ha någonting med mina frågor att göra. 
 

Jorgen01

Oljespill är det första jag tänkte på, och kan säkert vara det med. Men någon gång borde det där oljespillet försvinna då jag pumpar 1-3 gånger i veckan. Därav jag började misstänka någonting annat. (Att göra helt rent är i princip omöjligt då motorn är i vägen. )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara flera liter spilld olja genom åren. Bland annat kan drevoljebehållaren spruckit och tömt sitt innehåll vid något tillfälle. Slarv vid byte av oljefilter så blir det några deciliter till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara så. För inga oljor verkar minska iallafall. 
 

Ingen idé om vad som kan lukta bränt? Kan det lukta bränt om lagren i drevet är dåliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilkåpspackningen kan vara otät då svettas motorn ut lite olja och hamnar den på varma avgasdelar så luktar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...