Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
animap

Solpanel på skjutbar taklucka, går det?

Rekommendera Poster

Ja som trådtiteln antyder, är det någon som har en smart ide för hur man kan montera solpanel uppe på en skjutbar taklucka? Skulle gärna vilja ha en enkel solpanel (25-50W) på taket av båten, ur vägen, för att alltid ha batterierna fulladdade när man kommer till båten.

 

Jag har en Bella 651, och taket  på hytten består egentligen bara av en stor skjutlucka, och en mindre del bakom som blir helt täckt när luckan är öppen. Så idealiskt skulle panelen sitta uppe på skjutluckan. Men hur göra med sladden..?  Är det någon som har en finurlig lösning, i detta kunniga forum så kan man ju ibland få bra tips som helst.

 

(och nej, jag vill helst inte ha batterierna uppe på luckan 😄)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev animap:

Ja som trådtiteln antyder, är det någon som har en smart ide för hur man kan montera solpanel uppe på en skjutbar taklucka? Skulle gärna vilja ha en enkel solpanel (25-50W) på taket av båten, ur vägen, för att alltid ha batterierna fulladdade när man kommer till båten.

 

Jag har en Bella 651, och taket  på hytten består egentligen bara av en stor skjutlucka, och en mindre del bakom som blir helt täckt när luckan är öppen. Så idealiskt skulle panelen sitta uppe på skjutluckan. Men hur göra med sladden..?  Är det någon som har en finurlig lösning, i detta kunniga forum så kan man ju ibland få bra tips som helst.

 

(och nej, jag vill helst inte ha batterierna uppe på luckan 😄)

För några år sedan var samma fråga uppe, då tipsade jag att det går väl bra. om man finner en lämplig spiralsladd som kopplas i panelen sedan i någon kopplingsbox på den fasta delen av taket, f.v.b till regulatorn. Då hade det där småländska möbelföretaget en himla käck spiralsladd man kanske kunde använda, tror inte den finns kvar i sortimentet, men har inte kollat, och den var väl treledad 3x0,75mm2, för inomhusbruk... Kanske en trailerkabel kan funka, du vet den där man har till släpvagnskontakten. Den är visserligen 7x0,75, men man får väl parallellkoppla kablarna tre och tre, och får då en över.

 

Batterierna på skjutluckan, nej, det förstår jag, det blir galen viktfördelning, tyngden för högt upp, typiskt Vasa, där hade man ju också batteridäcket för högt beläget, så gick det också som det gjorde.:P

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev animap:

en smart ide för hur man kan montera solpanel uppe på en skjutbar taklucka?

 

1 timme sedan skrev animap:

för att alltid ha batterierna fulladdade när man kommer till båten

Fast du har väl inte takluckan öppen när du inte är på båten???

Sätt panelen bakom luckans ram och välj att inte öppna luckan om du behöver laddning från panelen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar båda två!

 

Georg_Ohm, lysande ide med spiralkabeln. Forumet (och du) levererar som vanligt! Ofta behöver man bara bli petad lite i rätt riktning... Tror det kan bli riktigt bra om jag drar kabeln på undersidan av luckan och sen en liten spiraldel över till en kopplingsdosa på väggen ovanför fönstret. Kan placera det hela så att spiralkabeln blir ungefär lika utdragen både när luckan är öppen och stängd.

 

ChristerN, du har rätt i att jag främst vill ha laddningen när jag inte är i båten. Men även fina sommardagar när man ligger still ute i skärgården med luckan öppen så är det bra att få laddning. Dessutom är den fasta delen mindre än luckan (de överlappar rätt mycket) och luckan glider över den delen väldigt tight. Så jag tror jag satsar på skjutluckan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl ett räcke på var sida om taket. Funderat på att sätta tex al-järn (ja, det lär faktiskt heta så, platta al-profiler) mellan dem och över taket och sätta panelen på dessa? Då får du plats med större panel. 
Liten anekdot:

På vår nuvarande Saga 315 monterade jag två 45W paneler på taket och tänkte att nu behöver jag aldrig mer bekymra mig om laddstatus. Morsning! För några år sedan blev det ytterligare en panel, en 130W över akterdäck, och jag saknar fortfarande ofta laddning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minutes ago, ChristerN said:

Du har väl ett räcke på var sida om taket. Funderat på att sätta tex al-järn (ja, det lär faktiskt heta så, platta al-profiler) mellan dem och över taket och sätta panelen på dessa? Då får du plats med större panel. 
Liten anekdot:

På vår nuvarande Saga 315 monterade jag två 45W paneler på taket och tänkte att nu behöver jag aldrig mer bekymra mig om laddstatus. Morsning! För några år sedan blev det ytterligare en panel, en 130W över akterdäck, och jag saknar fortfarande ofta laddning. 

 

Bra tips, ja jag får fundera på hur jag gör. Ström kan man aldrig få för mycket av!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/20/2020 at 3:43 PM, Georg_Ohm said:

...sedan i någon kopplingsbox på den fasta delen av taket, f.v.b till regulatorn. 

Jag skulle gärna vilja ha små kopplingsboxar på båda sidor om spiralsladden, dvs en i taket och en på väggen, så att man enkelt kan byta spiralsladden vid behov.

 

Verkar dock inte finnas sådana små boxar? Alltså en riktigt liten plastbox, typ 3*2*1 cm, som innehåller skruvkoppling ("sockerbit") för 2 ledare? Man tycker det vore en given produkt för allehanda installation. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
55 minuter sedan skrev animap:

Jag skulle gärna vilja ha små kopplingsboxar på båda sidor om spiralsladden, dvs en i taket och en på väggen, så att man enkelt kan byta spiralsladden vid behov.

 

Verkar dock inte finnas sådana små boxar? Alltså en riktigt liten plastbox, typ 3*2*1 cm, som innehåller skruvkoppling ("sockerbit") för 2 ledare? Man tycker det vore en given produkt för allehanda installation. Någon som vet?

Jodå det finns kabelgenomföringar.

Jag har dock sett snyggare och mer slimmade, men fann nu bara denna efter snabb sökning.

"Sockerbitar" skall du undvika, även när det gäller kaffe och te, men sådana kopplingslister är direkt obra i marin miljö, särskilt "utomhus" dom håller inte, dom samlar på sig en himla massa oxid.

Det blir bäst med MC4 kontakter. Dom är avsedda för solceller och tuff miljö.

kabelgenomforing.jpg

mc4.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan leta t.ex. på Elfa. Här är ett exempel på en liten IP65-klassad box om du klarar dig med en skruvplint för 1.25mm kabel. Kraftigare skruvplint betyder antagligen större låda så du får nog kompromissa 😀

 

 

bild.png.63115fc12159e1bc08ce5a08212de4f9.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Du kan leta t.ex. på Elfa. Här är ett exempel på en liten IP65-klassad box om du klarar dig med en skruvplint för 1.25mm kabel. Kraftigare skruvplint betyder antagligen större låda så du får nog kompromissa 😀

 

 

bild.png.63115fc12159e1bc08ce5a08212de4f9.png

Säkert en bra box, men skruvplintar.... njae, jag gillar inte sådana, möjligen om de är utförda i något högkvalitativt korrosionsbeständigt material, guld eller platina exempelvis! Vi är nu utomhus och kopplar, nu vet jag inte var du navigerar, men jag vet att Kattegatts och Skageracks elektrolytiska fukt i luften kan få många olika material som används i el-kopplingar att fallera.

Bättre med förtenta ringkabelskor i en plint med taggbrickor av mässing under kabelskoringarna och vaselin över alltihopa, och vaselin eller liknande på O-ringen i locket på boxen.

 

Jag har en något större IP-klassad box på hyttaket där jag har en omkopplingspunkt för lanternor och tuta, jag har vanliga flatstiftskabelskor från någon slags "temabutik" och det håller ännu efter ett år, men man ser att ytbeläggningen är påverkad. Undrar nu bara hur man övertalar en guldsmed att tillverka kabelskor... 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte bara återrapportera att en solpanel åkte på idag.

 

Jag tackar för tipsen, kabelgenomföringen blev precis den som Georg_Ohm länkade ovan. Bra företag solarlab.se som även fick bidra med regulatorn. Jag valde en lite annan lösning med sladden, har snabbkontakter på luckan och på väggen bredvid. Sen har jag två olika lösa kablar, en kort (stängd lucka) och en lång (för öppen lucka). Tar bara några sekunder att koppla in, och jag har den ju bara aktiv då båten ligger i hamn med stängd lucka eller om man ligger stilla ute i skären med öppen lucka en solig dag ☀️

 

Laddningen var klart godkänd, idag vid 17-tiden med solen snett från sidan så var det 2.5A då solen tittade fram, och 0.6A när det var mulet.

 

solpanel.jpg

Redigerad av animap
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den luckan hade jag satsat på en panel i parallell till - minst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min monterad så här. Kablarna går genom en pvc-slang från mittpunkten på panelen till en genomföring i hörnet av taket. Då riskerar inte kabeln att fastna när man öppnar/stänger.

6EBAFA98-5277-42CC-9644-23C6E2393920.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, IngemarE said:

På den luckan hade jag satsat på en panel i parallell till - minst.

 

Jag ville bara ha en i mitten, är definitivt nöjd med att ladda ombord 15-20 Ah / dygn när den ligger i hamn. Vi är bara ute max 2-3 dagar i sträck och bara vid soligt väder så det räcker gott för oss ☀️

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev animap:

 

Jag ville bara ha en i mitten, är definitivt nöjd med att ladda ombord 15-20 Ah / dygn när den ligger i hamn. Vi är bara ute max 2-3 dagar i sträck och bara vid soligt väder så det räcker gott för oss ☀️

Man kan aldrig få för många solcellspaneler! 🌤️
Kul att du återkopplade och roligt att jag kunde bidraga!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...