Jump to content
Monday 19 May 2025
Hallenallen

Eventuellt drevproblem Aq100 vid gas.

Recommended Posts

Har ett problem med mitt Aq100 (eller möjligen Aq100b) drev. Varvar till 2000varv och är orkeslös.
 

Har gjort delvis service på motorn (Aq115) som går som en klocka i neutral. Och i neutral varvar lätt till 4500 om vi vill.


——————————————————

Den delvis gjorda servicen är:

Ny bränslepump

Ny bensin

Rengjord förgasare med service-kit.

Nya tändstift, tändkablar

Nya bränslefilter (slang och vattenavskiljare)
 

På G att göra när grejerna kommer med posten:

Nytt fördelarlock

Ny rotor

Ny kondensator

Ny brytare

Ny drivrem
——————————————————

 

Problemet:

När jag gasar med växel i så blir känns det som att den ”släpper” och vägrar varva över 2000 varv, går max 6 knop (gör vanligtvis 20 med full gas). Kan det vara drevet som släpper tro?

 

Video:

 

Har läst hela servicemanualen, men inte hittat något om eventuellt problem eller åtgärd.

 

Mvh Adam

 

Övrigt:

Båt: Winga cabin

Motor: Aq115

Drev: Aq100 (eller b, inte kollat oljestickan ännu)

Plats: Stockholm

Edited by Hallenallen

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Hallenallen:

Har ett problem med mitt Aq100 (eller möjligen Aq100b) drev. Varvar till 2000varv och är orkeslös.
 

Har gjort delvis service på motorn (Aq115) som går som en klocka i neutral. Och i neutral varvar lätt till 4500 om vi vill.


——————————————————

Den delvis gjorda servicen är:

Ny bränslepump

Ny bensin

Rengjord förgasare med service-kit.

Nya tändstift, tändkablar

Nya bränslefilter (slang och vattenavskiljare)
 

På G att göra när grejerna kommer med posten:

Nytt fördelarlock

Ny rotor

Ny kondensator

Ny brytare

Ny drivrem
——————————————————

 

Problemet:

När jag gasar med växel i så blir känns det som att den ”släpper” och vägrar varva över 2000 varv, går max 6 knop (gör vanligtvis 20 med full gas). Kan det vara drevet som släpper tro?

 

Har läst hela servicemanualen, men inte hittat något om eventuellt problem eller åtgärd.

 

Mvh Adam

 

Övrigt:

Båt: Winga cabin

Motor: Aq115

Drev: Aq100 (eller b, inte kollat oljestickan ännu)

Plats: Stockholm

Om jag uppfattar detta rätt, så varvar motorn normalt men båten står still, känns som den slirar i vattnet.

Om så är fallet så kolla upp din propeller, konan i propellern ,  sitter i propellerns centrum och är den del du skjuter på drevets axel. Den är ipressad i proppen med gummi, när proppen blir gammal kan denna gummibussning slira i proppen, motorn varvar då som vanligt fenomenet upplevs som den slirar vill ej ge fart,  du får då det fenomen du beskriver.

 

Välkommen till Maringuiden btw.👍

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte 100:a dreven brytpinne. Men det kanske fanns båda konstruktionerna.

Det är inte växelkonan i drevet som är slut.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gelis:

Har inte 100:a dreven brytpinne. Men det kanske fanns båda konstruktionerna.

Det är inte växelkonan i drevet som är slut.

 

Om de har brytpinne eller ej kan jag tyvärr inte svara på, de hundradrev jag kollat på har inte haft brytpinne. Och i ett av fallen var det så att gummibussningen släppt och propellern slirade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om motorn bara varvar 2000Rpm, kan det ju inte vara något som slirar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske dessa skärmdumpar kan belysa hur 100-drevet är uppbyggt i fråga om brytpinne.

 

image.png.f0f6934c68b9edb773f44ff5c9ffea8b.png

 

 

image.png.efed2736483f470a681a9c3b167fa37e.png

image.png.6ca2e38400dc6d21263253e42e5b19c1.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Rollen:

Om motorn bara varvar 2000Rpm, kan det ju inte vara något som slirar. 

Det har du rätt i, läste som den började "släppa" vid 2000 rpm.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

HEJ.

Det är ingen brytpinne. De kallas drivpinne och måste finnas eftersom propelleraxeln är slät.

Den kan gå av men det är ovanligt. Propellern har gummibussning som kan släppa.

Ingemar

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev sanktanna:

Det är ingen brytpinne. De kallas drivpinne och måste finnas eftersom propelleraxeln är slät.

Hur överförs kraften från den släta propelleraxeln till propellern?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-20 vid 21:03 skrev Volvo_Penta:

Hur överförs kraften från den släta propelleraxeln till propellern?

Medelst drivpinnen som är c:a 8 mm grov och går igenom navet och axeln. Den i sin tur hålls på plats av plastkonen som är låst med en saxpinne.

Om man kallar sig Volvo Penta borde man kanske veta det.

Ingemar

Edited by sanktanna
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Långsökt kanske, men har du möjligtvis kört in ett antal meter fiskelina mellan växelhus och propeller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev kossor:

Om jag uppfattar detta rätt, så varvar motorn normalt men båten står still, känns som den slirar i vattnet.

Om så är fallet så kolla upp din propeller, konan i propellern ,  sitter i propellerns centrum och är den del du skjuter på drevets axel. Den är ipressad i proppen med gummi, när proppen blir gammal kan denna gummibussning slira i proppen, motorn varvar då som vanligt fenomenet upplevs som den slirar vill ej ge fart,  du får då det fenomen du beskriver.

 

Välkommen till Maringuiden btw.👍

Tack så jättemycket, känner att jag försöker lära ikapp hela forumet. Hoppas jag kan föra vidare kunskapen till någon som får samma problem i framtiden.

 

18 timmar sedan skrev Rollen:

Om motorn bara varvar 2000Rpm, kan det ju inte vara något som slirar. 

Går jättefint (enl film) i neutral. Men i växeln gör den 2000Rpm.

 

7 timmar sedan skrev Jorgen01:

Långsökt kanske, men har du möjligtvis kört in ett antal meter fiskelina mellan växelhus och propeller?

Inget vad jag såg. Men de där nedrans linorna är ju väldigt små. Blir att kolla när man tar upp drevet.

 

 

Tänkte att ni i diskussionen ska få tillgång till vad jag försöker läsa mig till. En skiss+reservdelar.

 

Här är bild på nedre drevet:

https://m.cvi-automotive.se/sv/articles/21210/4-nedre-del

 

Bild på mellan del:

https://m.cvi-automotive.se/sv/articles/21209/3-mellandel
 

Bild på övre delen:

https://m.cvi-automotive.se/sv/articles/21208/2-ovre-del

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då jag missuppfattade vad du skrev i din trådstart så börjar jag om.

 

Motorn fungerar enl ditt tycke ok obelastad. Nu säger tyvärr inte det så mycket förutom att motorn startar och svarar på gaspådrag.

 

Då den har fungerat tidigare och då måste jag fråga, gick den ok innan du gjorde service eller var orkeslösheten orsaken till att du började riva i bla förgasaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Gelis:

Då jag missuppfattade vad du skrev i din trådstart så börjar jag om.

 

Motorn fungerar enl ditt tycke ok obelastad. Nu säger tyvärr inte det så mycket förutom att motorn startar och svarar på gaspådrag.

 

Då den har fungerat tidigare och då måste jag fråga, gick den ok innan du gjorde service eller var orkeslösheten orsaken till att du började riva i bla förgasaren?

Jag hade tidigare ett problem med att den inte klarade neutral, tomgång eller låga farter. Därmed började jag med förgasaren och bränslepumpen enligt VPs forum. Gick fortfarande inte jättebra i neutral då så jag fortsatte. Efter byte av tändstift, tändkablar och att jag kollade över ventilspelet uppstod detta problem.

 

Glömde att nämna denna historia i orginalposten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då tycker jag att du ska backa tillbaka till vad du gjorde sist.

Nu tyckte jag att den ganska jämt men inte så rappt svar på gaspådraget. Du har inte fått tändkablarna i fel tändföljd. 

Likaså kolla ventilerna en gång till har du verkligen ställt dom rätt dvs att kammen står i rätt läge för varje vippa när du kollar spelet. Står någon ventil på så blir ju motorn slö.

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Gelis:

Då tycker jag att du ska backa tillbaka till vad du gjorde sist.

Nu tyckte jag att den ganska jämt men inte så rappt svar på gaspådraget. Du har inte fått tändkablarna i fel tändföljd. 

Likaså kolla ventilerna en gång till har du verkligen ställt dom rätt dvs att kammen står i rätt läge för varje vippa när du kollar spelet. Står någon ventil på så blir ju motorn slö.

Kanske litet långsökt, men den misständer inte? eller baktänder inte?

Jag har en del erfarenhet av dom där Boschfördelarna, även om det är tysk kvalitét håller dom inte hur länge som helst. Kolla så att det inte är för mycket glapp i fördelarens axel, både axiellt och radiellt, kolla att kammarna påverkar brytarspetsarna lika mycket. Möjligen finns det i den fördelaren en centrifugalregulator under plattan med brytarspetsarna, den kan behöva motioneras och smörjas upp. Om det är litet glapp i axeln kan man istället för brytarspetsar sätta dit en enkel brytarlös tändmodul, en sådan påverkas inte av det mekaniska slitaget. Finns billiga hos "Mr Wang i Kinna" pm till mig och du får adressen.

Iallfall så ersätter man brytarspetsarna med en magnetkänslig hallgivare, och så trär man en rund fyrpolig magnet på axeln under rotorn. Röd kabel till plus på tändspolen, svart kabel till "minus" på tändspolen, alltså den anslutningen där den gröna kabeln från brytarspetsarna idag sitter. Kondensatorn behövs inte längre.

Volvo, Volvo-Penta och Volkswagen (som också hade sådana fördelare) har inte längre kvar renoveringssatserna i lager, men klart om du finner någon Volvo eller VW-bilverkstad ute på vischan som har gamla grejer kvar i lager så kanske du kan finna en renoveringssats, Bosch artikelnummer står instansat i fördelarens gods.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-20 vid 20:41 skrev sanktanna:

Det är ingen brytpinne. De kallas drivpinne och måste finnas eftersom propelleraxeln är slät.

Den kan gå av men det är ovanligt.

22 timmar sedan skrev sanktanna:

Medelst drivpinnen som är c:a 8 mm och går igenom navet och axeln. Den i sin tur hålls på plats av plastkonen som är låst med en saxpinne.

Om man kallar sig Volvo Penta borde man kanske veta det.

Ingemar

Jo då, jag har dessutom bytt några brytpinnar, ehhh förlåt drivpinnar, eftersom de emellanåt går av precis som brytpinnar gör. 😉

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Gelis:

Då tycker jag att du ska backa tillbaka till vad du gjorde sist.

Nu tyckte jag att den ganska jämt men inte så rappt svar på gaspådraget. Du har inte fått tändkablarna i fel tändföljd. 

Likaså kolla ventilerna en gång till har du verkligen ställt dom rätt dvs att kammen står i rätt läge för varje vippa när du kollar spelet. Står någon ventil på så blir ju motorn slö.

Du, du har nog helt rätt i att jag nog inte var världsbäst på ventilspelet eftersom det var första gången jag gjorde det. Ska backa tillbaka och dubbelkolla det. Tändkablarna flyttade jag en och en så de ska sitta rätt. Har även läst många som gjort fel med det på b20 forum. Men bra påminnelse att du nämner det. Det uppskattas. :)

 

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske litet långsökt, men den misständer inte? eller baktänder inte?

Jag har en del erfarenhet av dom där Boschfördelarna, även om det är tysk kvalitét håller dom inte hur länge som helst. Kolla så att det inte är för mycket glapp i fördelarens axel, både axiellt och radiellt, kolla att kammarna påverkar brytarspetsarna lika mycket. Möjligen finns det i den fördelaren en centrifugalregulator under plattan med brytarspetsarna, den kan behöva motioneras och smörjas upp. Om det är litet glapp i axeln kan man istället för brytarspetsar sätta dit en enkel brytarlös tändmodul, en sådan påverkas inte av det mekaniska slitaget. Finns billiga hos "Mr Wang i Kinna" pm till mig och du får adressen.

Iallfall så ersätter man brytarspetsarna med en magnetkänslig hallgivare, och så trär man en rund fyrpolig magnet på axeln under rotorn. Röd kabel till plus på tändspolen, svart kabel till "minus" på tändspolen, alltså den anslutningen där den gröna kabeln från brytarspetsarna idag sitter. Kondensatorn behövs inte längre.

Volvo, Volvo-Penta och Volkswagen (som också hade sådana fördelare) har inte längre kvar renoveringssatserna i lager, men klart om du finner någon Volvo eller VW-bilverkstad ute på vischan som har gamla grejer kvar i lager så kanske du kan finna en renoveringssats, Bosch artikelnummer står instansat i fördelarens gods.

Har läst om 123ignition etc. Förstår att det är lösningen på hela tändningsproblemet.
Du tycker att det är en bra investering förmodar jag?

 

 

I övrigt vill jag framföra min största uppskattning till er alla som försöker hjälpa mig och andra Aq115/Aq130/B20 och Aq100 användare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Hallenallen:

Du, du har nog helt rätt i att jag nog inte var världsbäst på ventilspelet eftersom det var första gången jag gjorde det. Ska backa tillbaka och dubbelkolla det. Tändkablarna flyttade jag en och en så de ska sitta rätt. Har även läst många som gjort fel med det på b20 forum. Men bra påminnelse att du nämner det. Det uppskattas. :)

 

Har läst om 123ignition etc. Förstår att det är lösningen på hela tändningsproblemet.
Du tycker att det är en bra investering förmodar jag?

 

 

I övrigt vill jag framföra min största uppskattning till er alla som försöker hjälpa mig och andra Aq115/Aq130/B20 och Aq100 användare.

Detta är en mycket enklare modell, bara två delar, magnetringen och sensorn som ersätter brytarspetsarna.

Om fördelaren är sliten tycker man att man borde få misständningar, men det är inte alla gånger självklart, det kan yttra sig i allmän effektförlust.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...