Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nicklasson87

Hjälp med att välja båt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har en mindre motorbåt för att lite snabbare kunna ta sig ut och fika/bada etc. Hade dock tänkt att skaffa en segelbåt OCKSÅ för att det faktiskt är jäkla kul att segla som vi alla vet. Men vilken båt passar?

 

Situationen:

Bor i Kristinehamn så det är i Vänerns norra delar det ska seglas.
Har redan idag en stor båtplats Y-bom där lilla motorbåten ligger i väntan på segelbåten. Sen får motorbåten snällt flytta på sig och ha sin båtplats på kärra (har ändå ramp Max ca 5min med bil 30km/h från huset).

Besättningen består av mig, fru och 2st gastar på 4 1/2 resp. 3 år 😏

Då och då kan besättningen utökas med ex svärpäronen.
 

Önskan:

Rolig segelbåt som seglar bra men även är bekväm att bo ex en helg i, gärna hyffsat lättseglad ensam. Några längre vistelser blir det nog inte på några år med tanke på de små. Jag är intresserad av separat utrymme för barnen och har därför kikat åt ex Maxi 95/Fenix, S30 etc kanske t.o.m Hai 710 (men den är nog faktiskt för liten) då de har akterruff. Maxi 95:an är kanske lite i dyraste laget även om det dyker upp lite billigare ibland. Det ska ju till frakt etc eller tid för att segla hem. Sen vet jag vet inte hur rymlig S30:an är i verkliga livet. Är akterruffen faktiskt beboelig för människor eller blir det mest stuvutrymme för segel etc? Det ska alltså gärna finnas 6st kojplatser och helst akterruff eller liknande. 
 

Budget på ca 100, KANSKE max ca 200 om jag får tid att bearbeta frugan på budgetfrågan lite om modellen passar perfekt men då måste verkligen allt vara med och i bra skick, så inga extra segelinköp, motorrenoveringar stundande etc.

 

Förslag på båtar mottages alltså mkt tacksamt.

mvh Mikael

Redigerad av Nicklasson87

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scampi och Comfort 30 har väl akterkojer. Finns en av vardera till salu i Karlstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...