Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tristress

OE,Rival,Maxi -Nybörjarfrågor

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ny på detta forum, men hoppas jag placerade tråden rätt. 

 

Jag har ingen erfarenhet utav segling över huvudtaget, men har bestämt mig att köpa en båt och lära mig segla, troligtvis kommer jag ha en bekant som följer med som har lite erfarenhet. Jag hade tänkt att köpa en båt som jag kan fixa till med, så därför är ett ”renoveringsobjekt” inte något som jag är rädd för. 

 

Jag har kollat på båtar på cirka 11-12m då jag inte känner för att köpa något och sedan behöva byta upp sig om något år, speciellt då jag tänkt lägga tid på att renovera den osv. 

 

Som jag förstått så är en båt på 11-12 meter, typ gränsen för vad man klarar själv, och egentligen bör man vara två (vilket troligtvis är fallet)

 

Nu till min fundering.

 

Jag har kollat på OE, Maxi samt Rival. Problemet är att jag hittar inte så mycket information om OE, varken forum trådar eller via sökning på nätet, tänker främst då om det är ”bra” båtar, dvs hur är de att manövrera, är det bra konstruktion, kan man t.ex segla med dom till Grekland, eller över atlanten? Om något sånt skulle bli aktuellt i framtiden. Enda jag sett är att åldern på dessa båtar är cirka 1970-1980 och det låter ju för mig gammalt, men kanske det inte är för en båt? 

 

Hur står sig dessa till skillnad från de andra märkena? Prisklassen är tänkt att vara max 200’ innan renoveringar/service eller annat som behövs ordnas. 

 

Med vänlig hälsning,

Tristress.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Peter_K:

Antar att du kollat med OE-klubben..?

http://www.oeyc.org

Hej! Och tack för svar. Jag har kollat på denna hemsida, men ville ha svar från enskilda personer och valde därför att fråga i detta forum :) Tänker mest på jämförelsen mellan båttyperna jag tog upp. Jag tycker mer om att få information och åsikter från ett forum då det kan bli en dialog och man får lite för och nack -delar även emellan personerna som svarar. 
 

förstår att detta är individuellt för varje båt, men hade ändå varit skönt att få läsa om erfarna seglares erfarenheter, samt åsikter, kanske få veta om vad man bör tänka på när man köper dessa båtar osv. 
 

Med vänlig hälsning, 

Tristress.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev tristress:

Hej! Och tack för svar. Jag har kollat på denna hemsida, men ville ha svar från enskilda personer och valde därför att fråga i detta forum :) Tänker mest på jämförelsen mellan båttyperna jag tog upp. Jag tycker mer om att få information och åsikter från ett forum då det kan bli en dialog och man får lite för och nack -delar även emellan personerna som svarar. 
 

förstår att detta är individuellt för varje båt, men hade ändå varit skönt att få läsa om erfarna seglares erfarenheter, samt åsikter, kanske få veta om vad man bör tänka på när man köper dessa båtar osv. 
 

Med vänlig hälsning, 

Tristress.

OK, då fattar jag.
Enkelt då...
- OE36 (antar det är den du menar, finns flera olika modeller av OE..?) är en rejäl och stadig havskryssare med mastheadrigg och OK innerutrymmen.
- Rival 22 är en partialriggad skärgårdskryssare (inte riktigt egentligen, men låt oss inte grotta ner oss i konstruktionsklasser här). Den är smal, låg invändigt. Seglar jättefint i skärgården, kryssar bra.
- Maxi är ett fabrikat. Som att skriva att du vill veta för och nackdelar med "Volvo", ungefär. Vet inte vilken modell du tänker på, och kan därför inte svara på frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl fylla på lite med mina tankar kring de olika fabrikaten.

 

Olle Enderlein (OE) ritade ju många av Hallberg Rassys klassiska båtar och är en internationellt erkänd duktig konstruktör. Är planen att segla till Medelhavet hade jag tittat extra på OE-båtar.

 

Maxibåtarna är slagtåliga och med rätt utrustning skulle de större (ex. 108) klara Atlanten utan problem.

 

Rivalbåtar utmärker sig genom att vara smala och låga, egenskaper som jag hade undvikit vid längre havsseglingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera att du försöker hantera en 11-12m segelbåt själv utan tidigare segelvana. Hade en Shipman 28 (skrovet nästan identiskt med Oe36an, bara mindre)  innan vi bytte till vår nuvarande oe36, den seglade jag själv men där går det att trycka ut sig med foten mot grannbåten om man hamnat lite snett, ankaret var inte så tungt och seglen var lagom stora att orka dra runt samtidigt som man med foten skötte rorkulten. Det är inte bara att stoppa 6 ton i rörelse.

 

Det är en enorm skillnad i känslan vid segling mellan dessa båtar, oe36an är mycket lugn i rörelserna kursstabil och allmänhet, vänder nästan runt egen axel för motor, styrbar ner till 1kn utan att falla så mycket i vinden. En stabil båt på alla sätt. På kryss kan vi släppa ratten i minuter utan att ändra kurs. Vi har seglat från Stockholms skärgård till Öregrund i norr och Bornholm i söder och har gått hur bra som helst. Lugnt och tryggt i alla väder, både till havs och i skärgården. Hon är perfekt i storlek för oss 2 och kortare perioder fungerar 4st, över det är det för trångt i sittbrunn.

 

OE36an är en välkänd havsseglare och varit med på många långseglingar så varken atlanten eller medelhavet tror jag är ett bekymmer, beror förstås på skicket.

 

Vårat mål är långsegling och när vi letade båt var problemet att dom som rymde vår prisklass (vi räknade som du fast hade något lägre budget för inköp) och när vi lagt på allt som behövde renoveras eller installeras gick inte budgeten ihop, det är oerhört dyrt att renovera båt. OE36an sprängde vår inköpsbudget men det enda vi behövt byta är en läckande pentrypump och ytterligare kostnader som vi behöver lägga är ren långseglingsutrustning typ vindroder, livflotte satellittelefon etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-21 vid 09:59 skrev Peter_K:

OK, då fattar jag.
Enkelt då...
- OE36 (antar det är den du menar, finns flera olika modeller av OE..?) är en rejäl och stadig havskryssare med mastheadrigg och OK innerutrymmen.
- Rival 22 är en partialriggad skärgårdskryssare (inte riktigt egentligen, men låt oss inte grotta ner oss i konstruktionsklasser här). Den är smal, låg invändigt. Seglar jättefint i skärgården, kryssar bra.
- Maxi är ett fabrikat. Som att skriva att du vill veta för och nackdelar med "Volvo", ungefär. Vet inte vilken modell du tänker på, och kan därför inte svara på frågan.

 

2020-07-21 vid 13:46 skrev Dava:

Kan väl fylla på lite med mina tankar kring de olika fabrikaten.

 

Olle Enderlein (OE) ritade ju många av Hallberg Rassys klassiska båtar och är en internationellt erkänd duktig konstruktör. Är planen att segla till Medelhavet hade jag tittat extra på OE-båtar.

 

Maxibåtarna är slagtåliga och med rätt utrustning skulle de större (ex. 108) klara Atlanten utan problem.

 

Rivalbåtar utmärker sig genom att vara smala och låga, egenskaper som jag hade undvikit vid längre havsseglingar.

 

4 timmar sedan skrev Hotspur:

Jag skulle inte rekommendera att du försöker hantera en 11-12m segelbåt själv utan tidigare segelvana. Hade en Shipman 28 (skrovet nästan identiskt med Oe36an, bara mindre)  innan vi bytte till vår nuvarande oe36, den seglade jag själv men där går det att trycka ut sig med foten mot grannbåten om man hamnat lite snett, ankaret var inte så tungt och seglen var lagom stora att orka dra runt samtidigt som man med foten skötte rorkulten. Det är inte bara att stoppa 6 ton i rörelse.

 

Det är en enorm skillnad i känslan vid segling mellan dessa båtar, oe36an är mycket lugn i rörelserna kursstabil och allmänhet, vänder nästan runt egen axel för motor, styrbar ner till 1kn utan att falla så mycket i vinden. En stabil båt på alla sätt. På kryss kan vi släppa ratten i minuter utan att ändra kurs. Vi har seglat från Stockholms skärgård till Öregrund i norr och Bornholm i söder och har gått hur bra som helst. Lugnt och tryggt i alla väder, både till havs och i skärgården. Hon är perfekt i storlek för oss 2 och kortare perioder fungerar 4st, över det är det för trångt i sittbrunn.

 

OE36an är en välkänd havsseglare och varit med på många långseglingar så varken atlanten eller medelhavet tror jag är ett bekymmer, beror förstås på skicket.

 

Vårat mål är långsegling och när vi letade båt var problemet att dom som rymde vår prisklass (vi räknade som du fast hade något lägre budget för inköp) och när vi lagt på allt som behövde renoveras eller installeras gick inte budgeten ihop, det är oerhört dyrt att renovera båt. OE36an sprängde vår inköpsbudget men det enda vi behövt byta är en läckande pentrypump och ytterligare kostnader som vi behöver lägga är ren långseglingsutrustning typ vindroder, livflotte satellittelefon etc.

Tacksam för responsen! Mycket nyttig information, och ja det var OE36 jag menade ☺️ Verkar ju som att OE 36 är ett bra alternativ. Angående Maxi, så tänkte jag en variant i samma längd, men efter ha kollat en del på Maxi så verkar dessa båtar ligga i ett mycket högre pris? (Återigen runt samma längd)
 

Hotspur: Nä, det blir nog inte att man försöker det på första seglingen i alla fall haha. Tanken är väl att segla med någon och börja smått, och sedan längre tripper och som mål att segla över atlanten i framtiden, när man fått ordentligt med timmar ute i vatten. 
 

Okej, men värt att tänka på! Kanske är smartare att lägga lite extra då om skicket är bra. 
 

om man vidgar sina vyer och kollar på båtköp utomlands, är det någon som har erfarenhet utav det? Eller är det spontant ett starkt nej om man inte är så båtkunnig att göra det? 
 

Mvh

Tristress

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du istället vänder på frågan...
Du har 200.000 kr.
Du vill långsegla.
Hur många personer skall du/ni vara ombord?
Då kan du få förslag på lämpliga båtmodeller att sikta in dig på istället, måste vara enklare än att leta efter en Maxi som är 10-11 meter och kostar 200.000 kr..?

Jag kan börja:
- Monsun
- Rasmus
- Najad 34
- Albin Ballad
- Laurin 31
- OE 32

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-22 vid 16:29 skrev Peter_K:

Om du istället vänder på frågan...
Du har 200.000 kr.
Du vill långsegla.
Hur många personer skall du/ni vara ombord?
Då kan du få förslag på lämpliga båtmodeller att sikta in dig på istället, måste vara enklare än att leta efter en Maxi som är 10-11 meter och kostar 200.000 kr..?

Jag kan börja:
- Monsun
- Rasmus
- Najad 34
- Albin Ballad
- Laurin 31
- OE 32

Hmm, ja det är ju lite enklare haha. Det blir troligtvis 2-3 personer. Ska kolla på dessa båtar, tack så mycket! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera att hyra/låna en båt ett par veckor en sommar innan ni drar iväg bara för att testa på det innan ni lägger massa tid och pengar i projektet.

 

Jag följde inte det rådet men det hade sparat mig & mina kompisar mycket pengar...

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-07-22 vid 16:29 skrev Peter_K:

Jag kan börja:
- Monsun
- Rasmus
- Najad 34
- Albin Ballad
- Laurin 31
- OE 32

En Laurin 31 har jag haft. Seglar bra och är lugn och stabil i alla väder. Sedan finns det givetvis extremväder där även den lugnaste båt blir jobbig att vara i.

Detvar kort överbyggnad på den jag hade och så här i efterhand hade jag föredragit en lång överbyggnad (men inte när det begav sig). Över lag en fantastisk båt.

Jag var i Björlanda-Kile för ett tag sedan och sprang på den gamla godingen. Sicken nostalgi! Suck!  Den ligger på land och jag kan tänka mig att den kanske möjligtvis kan vara köpbar om man hör av sig till ägaren.

 

IMG_20200519_181631949_5302.thumb.jpg.295d762329c3a0cc6af03feeccf56d9c.jpg

 

Jag skulle vilja lägga till OC35 till listan. Vi har en sådan nu och jag är supernöjd med den. Kanske inte så vass på kryssen men på långsegling är det inte så mycket kryss. Även den är långkölad. Betydligt rymligare än L31:an och en hel del mycket tyngre men egenskaperna påminner om varandra. Vår är en ketch och seglar bra med den riggen.

Något jag uppskattar är den höga överbyggnaden med sina grabbräcken när man skall gå fram på däck. 

 

Maxi 108, som nämnts ovan, har jag tittat på några stycken. De är väldigt bra planerade inuti, tycker jag. En rejäl båt som även den tål mycket. Den har fem fasta kojer utan att ta salongen i anspråk. Har även en stor och inbjudande sittbrunn. Tyvärr ligger den utanför din budget.

 

Vid 35 fot händer något med båtarna. De blir på något magiskt vis mycket rymligare. Kan vara något att ha i åtanke när du tittar på båtar.

 

Problemet med större båtar är att hantera dem i hamn. Ute på sjön är det i regel inga problem, med lite planering och förutseende. Risken med att köpa en för stor båt, om man skall segla själv, är att man inte kommer ut så ofta eftersom det kan vara problem att lämna hamnen och sedan lägga till själv.

Fast med lite träning och utrustning löser man nog det också.

 

Lycka till med båtletandet!

 

Tillägg: Det är svårt att hitta rätt båttyp på direkten. I början vet man inte så väl vad man egentligen vill ha. Men man behöver börja någonstans annars kommer man aldrig ut.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...