Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SeaMaster560wa

Köp av värmare

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hur lurigt kan det vara att köpa en värmare för ett pris utav lite drygt 1 000 kr? Är det förenat med total livsfara pga av dåligt material?

https://www.ebay.com/itm/2KW-12V-Diesel-Standheizung-LCD-Schalter-fur-LKW-Pickup-Wohnmobil-Bus-Boot-Yacht/383531786772?hash=item594c46a214:g:KlIAAOSwF~1eDGPh

Tittar även på Autoterm Planar och det skiljer ganska så mycket på priset från Tyskland jämfört med här i Sverige :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en sådan installerad. Mycket nöjd hittills. Den funkar utmärkt. Jag läste på om dessa värmare på olika forum och Facebook innan jag vågade beställa. Om du installerar på rätt sätt och är noga så är det inga problem. De flesta som fått bekymmer är de som gjort klantiga installationer. 
jag bytte min controller till en med ratt istället för LCD, tyckte det passade båten + att jag läst att LCD tappar ljusstyrka med tiden.  
Medföljande slanglämmor var inget vidare.

någon form av dränage behövs på avgasslangen ex googla EBERSPACHER/WEBASTO VERTICAL S.S  FULL POLISHED 24MM EXHAUST DRAIN ELBOW 

 

/L

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med ditt försäkringsbolag och hör vad dom tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev larban:

Jag har en sådan installerad. Mycket nöjd hittills. Den funkar utmärkt. Jag läste på om dessa värmare på olika forum och Facebook innan jag vågade beställa. Om du installerar på rätt sätt och är noga så är det inga problem. De flesta som fått bekymmer är de som gjort klantiga installationer. 
jag bytte min controller till en med ratt istället för LCD, tyckte det passade båten + att jag läst att LCD tappar ljusstyrka med tiden.  
Medföljande slanglämmor var inget vidare.

någon form av dränage behövs på avgasslangen ex googla EBERSPACHER/WEBASTO VERTICAL S.S  FULL POLISHED 24MM EXHAUST DRAIN ELBOW 

 

3 timmar sedan skrev larban:

/L

Kanon! Tack för svar! Ska kolla vidare om man får alla delar vid ett köp 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paketen är avsedda för montering i husbil eller likn. några delar behöver du komplettera med och den ljuddämpare som medföljer är avsedd att monteras på utsidan av fordon, så den kan du inte använda. Om du ska använda den när du sover rekommenderar jag att också köpa på sig co-larm. Vid installation ta insugsluft (luft som värms o skickas ut i kabin) från annan plats än där avgasslang är placerad. Detta för att vara extra säker på att inte avgaser tar sig in i kupén, även om det blir hål på avgasrör. Detta gäller alla värmare, även märkes. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-20 vid 15:43 skrev larban:

Paketen är avsedda för montering i husbil eller likn. några delar behöver du komplettera med och den ljuddämpare som medföljer är avsedd att monteras på utsidan av fordon, så den kan du inte använda. Om du ska använda den när du sover rekommenderar jag att också köpa på sig co-larm. Vid installation ta insugsluft (luft som värms o skickas ut i kabin) från annan plats än där avgasslang är placerad. Detta för att vara extra säker på att inte avgaser tar sig in i kupén, även om det blir hål på avgasrör. Detta gäller alla värmare, även märkes. 
 

 

Jag fegade ur och köpte mig en så här istället https://autovarme.se/se/shop/product/557-planar-2d-marine-large-set-12v-assy-12345. Otroligt stor skillnad på pengar men denna står det klart och tydligt ska vara för marint bruk + att allt följde med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Rekommenderar co larm oavsett värmare. Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-22 vid 09:51 skrev larban:

Ok. Rekommenderar co larm oavsett värmare. Lycka till!

Tack! Något speciellt som rekommenderas eller kan man köpa vilket som?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill köpa något som du vet fungerar kan det vara värt att köpa ett larm som klarar standarden SS-EN 50291-2 (obs -2 på slutet). Det är larm avsedda för båtbruk och lite fuktigare miljö (Del 2: Särskilda fordringar på elektrisk utrustning för fast installation och kontinuerlig drift i fritidsfordon och liknande utrymmen inklusive fritidsbåtar).

 

Här finns en brittisk broschyr som listar lite olika godkända larm. Utdrag från texten:

 

All of the listed alarms from the four manufacturers shown in this brochure comply with the relevant safety standard for CO alarms suitable for use on boats, BS EN 50291-2 and carry the BSI Kitemark. The Kitemark is an indication that the product and its manufacturer have been independently assessed by BSI, which is one of the UK bodies accredited to carry out third party certification and product monitoring.

 

Deltronic CO7BD lär vara godkänt, t.ex och finns bl.a. på Kjell & Co.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många rekommenderar att ta luften som ska värmas från utsidan. Ger torrast klimat. Sen rekommenderas att sätta avgasutblåset på akterspegeln, och Helst inte på sidan av skrovet där det kan bränna fendrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev larban:

Många rekommenderar att ta luften som ska värmas från utsidan. Ger torrast klimat. Sen rekommenderas att sätta avgasutblåset på akterspegeln, och Helst inte på sidan av skrovet där det kan bränna fendrar. 

Har sett den installationsanvisningen också med avgasutblås vid akterspegeln men blev lite fundersam kring vattenmängden som kan samlas där vid gasavslag. Har en Merry Fisher 795 med utombordare och det blir en hel del vatten som kommer mot aktern när man slår av. Men det kanske inte är någon större fara om man vinklar röret uppåt? 

För jag håller helt med, när vi var ute med några kompisar för några veckor sedan startade de sin värmare och deras utblås var mot vår båt och det tyckte jag kändes lite olustigt..... vill ju inte direkt ha märken i gelcoaten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...