Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jackotto

Råd flipper 450HT

Rekommendera Poster

Hej går i tankarna att köpa en flipper 450HT men har bor längst ner i Skåne (Trelleborg) och det är ju inte Ofta östersjön ligger blank så min fråga är helt enkelt om någon här kan ge sin upplevelse av en flipper 450HT i lite sjögång

motorn i fråga är en mercury 60hk 2 takt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jackotto:

Hej går i tankarna att köpa en flipper 450HT men har bor längst ner i Skåne (Trelleborg) och det är ju inte Ofta östersjön ligger blank så min fråga är helt enkelt om någon här kan ge sin upplevelse av en flipper 450HT i lite sjögång

motorn i fråga är en mercury 60hk 2 takt

Hej och välkommen till maringuiden.

 

I min ungdom var dessa båtar nya, och bland det häftigaste man kunde köpa, som tonåring önskade man sig dessa båtar oerhört. Finns ett flertal olika varianter som sporting ht styrpulpet, sen den mycket stora flipper cabin 580. Nåväl till saken din fråga undran hur dessa är att köra. En spegelblank sjö så går de otroligt fint i vattnet lättplanande rappa sköna att åka i. Men där tar det slut om det är vågigt, platta i botten med sina pontoner i sidorna gick dessa väldigt hårt i sjön och är otroligt stampiga. Men de klarar detta galant, njurbälte är rekommenderat vid grov sjö. Men helt klart en kultbåt i mina ögon, gillar de som var orange med vitt infällt i däcket och rutan med grönt fält i överkant. Köp du båten och kolla väderleken innan avfärd sen är det bara att gasa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev kossor:

Hej och välkommen till maringuiden.

 

I min ungdom var dessa båtar nya, och bland det häftigaste man kunde köpa, som tonåring önskade man sig dessa båtar oerhört. Finns ett flertal olika varianter som sporting ht styrpulpet, sen den mycket stora flipper cabin 580. Nåväl till saken din fråga undran hur dessa är att köra. En spegelblank sjö så går de otroligt fint i vattnet lättplanande rappa sköna att åka i. Men där tar det slut om det är vågigt, platta i botten med sina pontoner i sidorna gick dessa väldigt hårt i sjön och är otroligt stampiga. Men de klarar detta galant, njurbälte är rekommenderat vid grov sjö. Men helt klart en kultbåt i mina ögon, gillar de som var orange med vitt infällt i däcket och rutan med grönt fält i överkant. Köp du båten och kolla väderleken innan avfärd sen är det bara att gasa på.

Hej och tack för bra svar, precis va ja hoppas på. Att båten går hårt i sjön kan ja tänka mig me tanke på skroven men i det stora hela känns det som en både stabil och mycket rymlig båt för sin storlek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev jackotto:

Hej och tack för bra svar, precis va ja hoppas på. Att båten går hårt i sjön kan ja tänka mig me tanke på skroven men i det stora hela känns det som en både stabil och mycket rymlig båt för sin storlek

Instämmer helt i ditt påstående, de är rymliga för sin storlek p.ga av skrovets platta konstruktion och därmed också väldigt stabila att röra sig i. Jag älskar dessa gamla flipprar, bra byggda underbara att köra går fint i sjön vid tjänlig väderlek. Den motorstyrka du har på den var rätt vanlig på den tiden. Men på motorn stod ofta archimedes penta för den som har tid att vänta😁 En nidvisa om dem. De kunde vara väldigt kirvliga att få igång kalla, startgas och mycket svära. Båtgrannen hade en penta 600 och det var lika visa jämt, startgas och svära. Min far köpte en yamaha 1979, bland de första blå som då såldes av volkswagen. Jag kunde inte låta bli att säga penta för de som har tid att vänta då vi drog igång yamman. Till slut tröt sinnet på grannen då han körde starten i evinnerlig tid och skrek yamaha skramlar bra 😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft både 450HT och 580 Cabin båda är supertrevliga båtar. Hade en Yamaha 50hp 2t på 450 som traskade på riktigt bra när man kom upp i plan och relativt lugn sjö då var det riktigt roligt att köra båt. Om jag minns rätt så var det skapliga stuvutrymmen för en så liten båt och man kan övernatta hjälpligt 2st i den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...