Jump to content
Friday 21 June 2024
ChristianG

Motorn går varmt, trasig impeller?

Recommended Posts

Här om dagen börja min V8 (VP AQ311A) låta konstigt typ som ett lagerljud från sjövattenpumpen har gått sönder. 

Tänkte inte mer på det utan åkte ut med båten, på vägen hem hinner jag knappt komma upp i planing innan motorn tvekar och tappar kraft. Stänger av motorn i stort sätt samma sekund som alla kraft försvann. Jag öppnar motorrummet och den bolmar ut rök.

Låter motorn svalna ca 30 minuter innan jag startar igen och kan tuffa hem 12 distans i 5 knop.

 

Jag har inte hunnit felsöka ännu vad det kan vara för ljud från vattenpumpen, men jag misstänker att det kan vara lagret som har gått sönder och även impellern då motorn inte får tillräckligt med kylning under belastning. Jag tänker även om lagret är dåligt borde vattenpumpen ge tillräckligt med kylning så därför bör det vara impellern som har gått sönder också. Sjukt nog köpte jag ny impeller inför denna säsong efter ha kört med samma gamla impeller minst 10år...

 

Spelade in ljudet och det är ett delvis skrapande ljud som hörs mest i slutet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=hXBxo3zbK3k&feature=youtu.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg du inte på tempmätaren att den gick varm. När det blir så varmt att det bolmar och motorn viker ner sig, då är det risk för följdskador.

 

Svårt att få en uppfattning om vad som låter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läcker det sjövatten från impellerhuset när du startar motorn? Kommer det ut sjövatten med avgaserna? Blir impellerhuset varmt? Blir huset varmt går den torr

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Gelis:

Såg du inte på tempmätaren att den gick varm. När det blir så varmt att det bolmar och motorn viker ner sig, då är det risk för följdskador.

 

Svårt att få en uppfattning om vad som låter.

När jag åkte ut så höll sig temperaturerna på normala nivåer. När jag skulle åka hem så gick det så snabbt innan motorn tappade kraften att jag inte hann kolla på tempen, måste även kolla upp tempgivaren så den visar rätt för jag tyckte den inte ändrade sig väldigt mycket även om motorn var varmare än normalt.

 

Får hålla tummarna att inga följdskador sker då jag var väldigt snabb på att stänga av motorn, kollade oljan och kunde inte se något onormalt där.

 

 

7 timmar sedan skrev Nidelv18:

Läcker det sjövatten från impellerhuset när du startar motorn? Kommer det ut sjövatten med avgaserna? Blir impellerhuset varmt? Blir huset varmt går den torr

Det läcker ej ur impellerhuset.

Det vet jag inte, svårt att se då drevet inte går över vattenytan även om jag trimmar upp det. Men jag antar att vatten kommer då avgaslimporna inte blir överdrivet varma. Kunde hålla händerna på knäna utan problem när motorn gick på 1100 varv under belastning.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det går så där snabbt och helt plötsligt så har kylvattenflödet försvunnit helt eller nästan helt. Du har ju färskvattenkylning, blev det kvar något glykolvatten i växlaren efter varmgången?

Du kände inte på knäna när den kokat?

 

Antigen fastnade något i kylvattenintaget på drevet eller så har impeller eller pumpen gett sig.

Knäna ska vara kalla inte fesljumma om det är bra flöde, framför allt vid låga varvtal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gelis:

När det går så där snabbt och helt plötsligt så har kylvattenflödet försvunnit helt eller nästan helt. Du har ju färskvattenkylning, blev det kvar något glykolvatten i växlaren efter varmgången?

Du kände inte på knäna när den kokat?

 

Antigen fastnade något i kylvattenintaget på drevet eller så har impeller eller pumpen gett sig.

Knäna ska vara kalla inte fesljumma om det är bra flöde, framför allt vid låga varvtal.

Jag har varit nere vid båten nu precis, det finns glykolvatten kvar i interna systemet.

Måste varit glykolrök som kom ut när jag öppna motorrummet för det lukta inte gott alls.

Jo jag kände på knäna efter varmgången och dom var brännheta tyvärr.

 

Såg även på pumpen nu när jag kolla närmare att något täcklock på lagret är vikt sig så troligtvis är lagret paj.

Dock kunde jag inte kolla impellern för vattenintaget ligger under vattenlinjen på båten så det sluta aldrig rinna vatten när jag lossa locket.

 

Knäna har alltid varit lite lite varma, över kroppstemp på denna motorn men det kan ju ha med dåligt flöde som du säger.

 

Åker iallafall på att ta upp båten på land nu för att kunna undersöka vidare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lagret är dåligt i sjövattenpumpen, det glappar och jag kan vicka på pumpen så den rör sig 2-3mm på axeln. Impellern var hel och fin så förstår fortfarande inte hur motorn kunde gå varm. Även om lagret är dåligt så snurrar ju impellern för det då den sitter på vevaxeln. Lagret är ju bara till för pumphuset.

20200720_171957[1].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur ser locket, klacken och baksidan i pumphuset ut. börjar det bli slitet så blir flödet sämre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Gelis:

Hur ser locket, klacken och baksidan i pumphuset ut. börjar det bli slitet så blir flödet sämre.

Glömde ta bild på locket men man ser ett form av slitage, jag såg även små mässings bitar som om man hade slipat med sandpapper i vattnet som låg i mitten av impellern.

Även pumphuset ser man slitage.

 

Jag tror inte det kommer att gå att renovera denna pump för lagret sitter helt fast men jag kan fortfarande snurra på själva huset. Så min teori är att lagret har svarvat ner pumphuset som pressas in i lagret. Vilket innebär att jag inte kommer kunna byta lager tyvärr.

 

Sagt och gjort är en Ny sjövattenpump och termostat beställd och man är 5400kr fattigare :D

20200721_121142[1].jpg

20200721_121217[1].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev ChristianG:

och man är 5400kr fattigare :D

🤨😪 Det var satans dyrt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev ChristerN:

🤨😪 Det var satans dyrt!

Jaa tyvärr, men kände att jag inte ville köpa någon kina kopia för 2-3 tusen så fick bli VP original. Grejerna har ju trots allt hållit i 30 år så man kan ju säga att det var en god ekonomisk livslängd på pumpen :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det är ju en Johnsonpump original. Står nog inför den utgiften själv snart. Har en förhöjd temp (runt 94°) efter 20 minuters marschfart, normalt brukar den ligga på ca 88°. Vet att pumpen är på G då locket var rejält slitet när jag bytte impeller i våras. Var tvungen att planslipa locket för att pumpen skulle börja dra vatten. Så flödet är säkert nedsatt.

Men motorn har styvt 1100 timmar så pumpen börjar nog gjort sitt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...