Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
majo01

Korrosion

Rekommendera Poster

Jag har sedan 7 år använt vägsalt, alltså sådant man dammbinder grusvägar med, som avfuktningsmedel i båten. Ett antal durkslag i hinkar under vintern med gott resultat. Däremot har jag stora problem med korrosion ombord. All mässing ser bedrövlig ut. All metall påverkas och alla flatstift och liknande korroderar bort med ett antal elfel som resultat. Jag har googlat och det verkar som om många andra har samma problem. Även husbilsägare som använder torrbollar som uttorkning har rapporterat liknade problem. Är det andra som upplever samma problem? Jag avstår gärna svar från medlemmar som tror sig veta men inte har upplevt samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev majo01:

Jag avstår gärna svar från medlemmar som tror sig veta men inte har upplevt samma problem.

Ledsen om jag svarar, men jag har inte upplevt samma problem. Har använt sommarvägsalt i 10 år utan några problem med korrosion.

 

Naturligtvis måste man vara försiktig med hanteringen av saltet i båten så att inte saltet dammar. Då är jag övertygad om att man får problem med korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hällt upp alla dessa egengjorda bollar i båten eller gör du det utanför? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I likhet med Mackey är jag också väldigt, väldigt ledsen, men jag svarar. Är totalt grön i frågan men undrar hur i tusan saltet skulle få vingar. I min kännedom finns inte något fenomen som skulle kunna sprida det som du kallar "vägsalt" utom om du hanterar saltet på det sätt Mackey varnar dig för.

Salt avdunstar inte, det finns ingenting som kan skapa "stora problem med korrosion ombord" pga en jätte öppen tunna med "vägsalt" mitt i ditt motorrum förutsatt att det inte dammat omkring under handläggningen av den samma eller alternativt att ditt "vägsalt" inte funkar varpå relativa fuktigheten (RH) blir hög.

Jag vågar gissa på att ditt "vägsalt" inte är vad du tror och att RH i din båt är långt högre än du förväntar dig. 

Skulle vara benägen att råda dig att fördjupa dig i konsten att vinterförvara båten så att den inte skapas kondenspunkter och så att innerutrymmen hålls torra.

Aldrig trott på dessa saltlösningar så jag är jävig, men aldrig haft problem heller. Ägt båt i över 55 år nu. Alla mina båtar har alltid stått ute under presenning över vintern utom min sista som nu varit inne i kall hall de senaste två vintrarna.

Senaste vinter ville hallägaren experimentera med torrbollar i samtliga båtar. Skall se om jag kan komma över hans statistik. Själv såg jag ingen skillnad. 

I denna båt som jag nu seglat i 20 år har jag inte haft korrosionsproblem när det gäller el-system eller mässing. Dock nog med VP oljekylare och värmeväxlare, men det pga VP-ingenjörers idioti gällande galvaniska strömmar.

Min rutin inför vinterförvaring är total våtdammsugning av kölsvinet och andra eventuellt våta utrymmen. Skåp och förvaringsutrymmen öppnas. Aktiv upptorkning av hela innerutrymmet.

Omsorg över att båten inte får bli den kalla punkten...

Är medveten om att vissa flyktiga preparat kan vara överraskande destruktiva.

Lämna bara en öppen flaska med svavelsyra i en metallverkstad över weekenden så vet du vad det är frågan om.

Jag kan inte tänka mig något sådant ombord på din båt.

Misstänker nog hög relativ fuktighet och förnekar att salter flyger eller kryper omkring sökande metall, flatstift och mässing samt ställer en motfråga:

 Vad avser du med "ett antal durkslag i hinkar under vintern med gott resultat"?

Själv tycker jag att det inte ser riktigt så ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt vad alla var ledsna!

Jag var ute efter om någon annan upplevt samma problem, inte långa utläggningar av självutnämnda förståsigpåare som det här forumet verkar ha gott om.

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev majo01:

Väldigt vad alla var ledsna!

Jag var ute efter om någon annan upplevt samma problem, inte långa utläggningar av självutnämnda förståsigpåare som det här forumet verkar ha gott om.

 

 

Byt forum då!

Såna som du kommer och går.

I ett forum delger man svar som en konversation med egna erfarenheter och idéer samt tips.

 

Rekommenderar dig att bemöta samtliga svar med respekt och tacksamhet. 

 

Raka svar kan du hitta på FB och Flashback MFL.

  • Gilla 4
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev majo01:

Väldigt vad alla var ledsna!

Jag var ute efter om någon annan upplevt samma problem, inte långa utläggningar av självutnämnda förståsigpåare som det här forumet verkar ha gott om.

Det finns ingen möjlighet att salt dunstar och kondenserar på metallytor, 

Det är inget påhitt av någon självutnämnd förståsigpåare utan fakta om hur ett salt fungerar kemiskt.

 

Om någon tror sig ha upplevt samma problem som du så har de upplevt något annat, tex. att saltdamm spridits i båten vid fyllning av torrbollar eller för hög fuktighet trots flera torrbollar.

 

Jag har hört om personer som placerar ut torrbollar utan att stänga till båten helt och hållet. Då gör naturligtvis torrbollarna ingen nytta och det blir rost och korruption.

 

Hur har du gjort?

Hur många torrbollar har du använt?

Hur stor båt har du?

Har du fyllt torrbollarna inuti båten?

Har du låtit bli att stänga båten helt och hållet, även ventilationsöppningar?

Vilken fuktnivå har du haft i båten under vintern?

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev majo01:

Väldigt vad alla var ledsna!

Jag var ute efter om någon annan upplevt samma problem, inte långa utläggningar av självutnämnda förståsigpåare som det här forumet verkar ha gott om.

 

 

Har för mig att 99.9% av oss som svarar på ditt inlägg gör det i avsikt att hjälpa dig. Självutnämnd är jag, men min avsikt har varit att hjälpa.

Om du vill tro på VooDoo visavi hur salter förflyttar sig så är det OK för mig, men inled inte din karriär på detta forum med denna attityd!

Som sagt detta är ett forum  där alla försöker hjälpa.

Kan vara att vi inte alltid lyckas så väl:::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev patrikflink:

Byt forum då!

Såna som du kommer och går.

I ett forum delger man svar som en konversation med egna erfarenheter och idéer samt tips.

 

Rekommenderar dig att bemöta samtliga svar med respekt och tacksamhet. 

 

Raka svar kan du hitta på FB och Flashback MFL.

Hittar man rakare svar på fb??

han bad ju specifikt att inte få kommentarer  som inte hade direkt samband med det han frågade

 

kan oxå störa mig på att många här tror de kan saker ting och killgissar fast de inte vet

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-21 vid 20:16 skrev majo01:

Väldigt vad alla var ledsna!

Jag var ute efter om någon annan upplevt samma problem, inte långa utläggningar av självutnämnda förståsigpåare som det här forumet verkar ha gott om.

 

 

För att få ett vetenskapligt korrekt svar på din fråga skulle jag rekommendera att söka svar på något forum för kemister med metallurgisk inriktning.
Här får man svar som bygger på vanligt folks erfarenheter, allmänvetande, tyckande, troende och ibland rentav helt korrekta vetenskapliga svar. Det är bara att göra sin egen del av jobbet genom att tolka ut ett vettigt medeltal av alltsamman 🙂

Man får helt enkelt ta det hela med tålamod, humor och i ditt fall med en nypa salt 🙂
 

Det är som på jobbet, alla bidrar till en god stämning, en del när de kommer och en del när de går.

  • Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har upplevt att det har blivit oxid på en del metall när jag har använt vägsalt. Jag hällde saltet i durkslag ovanpå hinkar utanför båten.

Jag har nu börjat använda selicagel i tvättpåsar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev micke_102:

Jag har nu börjat använda selicagel i tvättpåsar. 

Silikagel är troligen bättre, lättare hantering och kan dessutom återanvändas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...