Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MrRene

Suzuki utombordare varvar ej upp till maxvarv

Rekommendera Poster

Hej

 

Min utombordare Suzuki df50 har tappat kraft senaste veckorna. Full gas gav tidigare 6000 varv, nu är den nere på 5000 varv vilket även resulterat i att båten inte längre gör 25 knop utan maxfart är nu 17 knop vid full gas. Har bytt bränslefilter samt kollat bränsle- och luftledningar. Tändstiften ser bra ut. Motorn är 6 år men har endast gått 160 timmar. Enligt serviceboken kan det tyda på ”luftläckage” men hur kollar man det? Har långt till Suzukiservice så jag fixar gärna detta själv om möjligt, dvs inte kräver några specialverktyg/instrument. Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur ser båten ut under vattenytan? Om det är mycket beväxning, kör till en båttvätt.

Redigerad av ArneT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn borde väl gå på fullt varvtal vid full gas oberoende av ev påväxt eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte troligt att motorn skulle varva fullt vid lägre hastighet. Om den skulle varva lika mycket så skulle det kavitera rejält om propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för tips. Ska kolla botten på båten och bottentvätta om det finns mycket påväxt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MrRene:

Motorn borde väl gå på fullt varvtal vid full gas oberoende av ev påväxt eller tänker jag fel?

Nej, varvet är nära proportionellt mot farten vid påväxt faller fart och varvtal i lika grad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är nu bottentvättad. Tyvärr hjälpte det inte. Fortfarande max 17 knop/5000 rpm mot tidigare 25 knop/6000 varv. Är ganska säker att det är något med motorn. Den känns slöare än tidigare. Något annat jag kan kolla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med en Suzuki DF140. Visserligen äldre men ändå. I början av säsongen varvade motorn över 6000 varv som max och nu bara 5000 varv. Har du hittat någon anledning?

 

@guestsson din teori om att det har med beväxtning att göra skulle kunna stämma in på min båt eftersom det har minskat under säsongen och även maxfarten har minskat 7-8 knop. Men båten är bottenmålad och används i en sjö (Mälaren/Västerås), är det verkligen rimligt att det skulle sänkas så mycket under en säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-25 vid 14:54 skrev MrRene:

Båten är nu bottentvättad. Tyvärr hjälpte det inte. Fortfarande max 17 knop/5000 rpm mot tidigare 25 knop/6000 varv. Är ganska säker att det är något med motorn. Den känns slöare än tidigare. Något annat jag kan kolla?

Har du kollat att botten är riktigt ren? Min erfarenhet av bottentvättar är att de tar mer betalt än tvättar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-25 vid 14:54 skrev MrRene:

Båten är nu bottentvättad. Tyvärr hjälpte det inte. Fortfarande max 17 knop/5000 rpm mot tidigare 25 knop/6000 varv. Är ganska säker att det är något med motorn. Den känns slöare än tidigare. Något annat jag kan kolla?

Det är svårt att felsöka en EFI motor utan rätt verktyg. Om det nu är motorn som är slö så finns det lite tänkbara orsaker så som dåligt bränsletryck eller något som blockerar eller delvis blockerar luftinsuget. Bränsletrycket brukar man kunna mäta vid VST tanken, men då krävs en bränsletrycksmätare, samt att du måste veta vilket tryck din motor bör ha. Jag skulle satsa på att utesluta påväxt eller extra tyngd så som vatten i kölsvinet, mellan eventuellt dubbelskrovet eller dylikt innan jag börjar skruva för mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig faktiskt vara precis som du säger. Bottentvätten gjorde inte jobbet utan det fick jag göra själv med en skrapa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev MrRene:

Det visade sig faktiskt vara precis som du säger. Bottentvätten gjorde inte jobbet utan det fick jag göra själv med en skrapa.

Ja, oftast är det enkla svaret det rätta. Numera kör jag med bottenfärg.
Tvättarna är antingen trasiga, ineffektiva eller stängda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev MrRene:

Det visade sig faktiskt vara precis som du säger. Bottentvätten gjorde inte jobbet utan det fick jag göra själv med en skrapa.

Så efter att du skrapat bort från botten har motorn börjat prestera bättre igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har den. Jag tog inte upp båten på trailer utan gick runt hela båten i vattnet på ca 1 meters djup och skrapade rent hela botten. Nu går den som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...