Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
prytz

Solex 44 pai

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ohoj båtfolk och annat löst folk.

 

Jag har en aq145a med dubbla aq151a solex 44 pai den senare varianten!
 

på solex 44 pai sitter det ett tomgångsmunstycke nr 11 på sprängskissen!

Kan någon svar på hur hårt den ska dras, penta verkstäderna jag pratat med säger att den ska dras i bott, men då undrar jag varför det sitter en oring på skruven och inte en kopparpackning?.

någonstans säger det mig att den bör vara öppen ½ varv eller kanske 3/4 varv, finns det NÅGON som verkligen VET vad son gäller.

skruvar man den ibott har man ingen tomgång alls, skruvar jag ut den 1/4 varv får jag tomgång.

image.png.675d5c7693421b0e999626d5c633f42c.png

image.png

Redigerad av prytz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandningsskruven ser ut att vara 24 med fjäder 25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja blandskruven är 24 25, men det var inte det jag frågade. jag frågade specefikt om skruv nr 11

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man vara noga så vet jag inte, man jag kan läsa och RTFM är ofta en god princip.

 

Munstycken skall normalt dras i botten. Något annat sägs inte heller i instruktionen för hur förgasarna skall justeras. Att du får motorn att gå med munstycket lossat är nog mer en tillfällighet. Kanske funkar det heller inte i längden.

 

Har du justerat enligt instruktionen och vad blev då resultatet?

http://www.carburetor-parts.com/assets/manuals/44pa1.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 fortfarande ingetr svar som man med säkerhet kan stödja sig på, motorn går bra när man lättar på munstycket, den dör när man tajtar åt den. normalt sätter man inte en Oring på ett munstycke som skall sitta tajt, då monterar man en kopparbricka för att säkerhetsställa att det blir tätt. ett justerbart munstycke tätas med oring eller damask för att säkerhetsställa tätheten, därför tror jag att info saknas om sagda munstycke. 
Självklart vet jag hur en förgasare justeras, efter 35 år med skruvande med motore så vet jag vad jag pratar om. 
men just denna skruv kan inte ens olika penta verkstäder ens svara på, för man hittar ingen info om hur den skall monteras.

ibland sitter det en finurlig gubbe med massa kunskap på sådana här forum, därför frågar jag här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte heller svara rakt av. Men, skulle det inte kunna vara så att o-ringen har pillats dit av någon tidigare ägare av förgasarna. Är det rätt skruv och tidigare ägare använt o-ringar för att förhindra att skruven kommer för djupt och motorn dör.

Sprängskissen verkar ju inte visa varken kopparbricka eller o-ring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev prytz:

ibland sitter det en finurlig gubbe med massa kunskap på sådana här forum, därför frågar jag här.

Nu hade du sån tur att du träffade på en sådan "gubbe" direkt, så avfärda inte hans svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O-ringen är en original del som medföljer renoveringssatsen. det konstiga är att INGEN med säkerhet vet, inte ens auktoriserade volvo penta mekaniker. väldigt svårt att förstå hur man kan ställa in förgasare om man inte vet hur munstycken skall stå. väldigt irriterande att INGEN vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Nu kan jag inte heller svara rakt av. Men, skulle det inte kunna vara så att o-ringen har pillats dit av någon tidigare ägare av förgasarna. Är det rätt skruv och tidigare ägare använt o-ringar för att förhindra att skruven kommer för djupt och motorn dör.

Sprängskissen verkar ju inte visa varken kopparbricka eller o-ring.

 

oring.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när man försöker utröna lågfartskretsens utformning och funktion, verkar det som det fins 2 kanaler.
munstyckets placering hindrar en kanal om man drar åt det tajt, medans det verkar som att om man lättar munstycket 1/4 varv öppnar man möjligheten för luften att välja 2 vägar.
en väg genom det kallibrerade intaget från förgasarens ovansida och ned till blandskruven i foten, men också en väg från flottörhuset upp till lågfartmunstycket. kan det vara så att man ställer varje förgasares lågfarts blandning separat, för att få en mer exakt lågfartsblandning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar som att man kan montera en elektrisk lågfarts ventil (möjligen choke) , då talar det för att det är ett justerbart munstycke ? hittade en bild  som har ett elektriskt munstycke monterat där.
Vad jag lyckas läsa mig till är det en såkallad cutoff ventil, som stänger lågfart munstycket helt när tändningen stängs av. varför man ska göra det vet jag inte.

post-13811-1394234745,8633.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt volvo penta parts sweden så skall munstycket vridas 1 1/4 dels varv ut !
Jag hade altså rätt hela tiden

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-19 vid 09:29 skrev prytz:

Vad jag lyckas läsa mig till är det en såkallad cutoff ventil, som stänger lågfart munstycket helt när tändningen stängs av. varför man ska göra det vet jag inte.

 

Troligtvis för att undvika glödtändning när motorn stängs av. Dvs man stryper allt bränsle och då också glödtändning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev prytz:

Enligt volvo penta parts sweden så skall munstycket vridas 1 1/4 dels varv ut !
Jag hade altså rätt hela tiden

 

Så här står det i verkstadshandboken, men det visste Du säkert redan:

 

image.png.d6331442ea1d4c22afc02a8055faf6e2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu visar det ioför sig bara tomgångsskruven och blandskruven INTE tomgångsmunstycket.
Fast det viste du väl redan ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror inte att o-ringen ska vara med på de äldre förgasarna. På Volvo Pentas sprängskisser finns den inte på AQ145A men på tex AQ151C så finns den. 

 

AQ145A: https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7742860_009?path=MarineGasolineEngines%2F7742860%2F7742860_23%2F7742860_009

 

AQ151C: https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7744660_009?path=MarineGasolineEngines%2F7744660%2F7744660_23%2F7744660_009

 

Sen har vi den här amerikanen (Mikes Carburetor) som visar när han monterar ett renoveringskit. Han tar bort o-ringen. 

 

 

Jag monterade med o-ringen men ska testa att ta bort den tror jag :)

Redigerad av JFS75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ha kvar oringen och skruva munstycket i botten. Om det inte fungerar är det fel på munstycket (eller skit i förgasaren). Ställ tomgången med blandskruven. På den senaste versionen av förgasaren ska man skruva ut blandskruven många varv (10?).

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan killgissa hur mycket ni vill, för Volvo Penta har lämnat korrekt information. lågfartmunstycket skall ha en O-ring och dras i bott för att sedan öppnas.
bevisligen går inte min motor och två andra motorer om man drar dom i bott. så nu kan vi låsa tråden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev stensino:

Ha kvar oringen och skruva munstycket i botten. Om det inte fungerar är det fel på munstycket (eller skit i förgasaren). Ställ tomgången med blandskruven. På den senaste versionen av förgasaren ska man skruva ut blandskruven många varv (10?).

du kan inte ställa tomgången med blandskruven!
Man ställer tomgången med tomgångsskruven dvs skruven som sitter på spjällaxeln, balndskruven ställer man luftnbränsle blandningen, lågfartsmunstycket ställer man så motorn får rätt lågfartsblandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev prytz:

du kan inte ställa tomgången med blandskruven!
Man ställer tomgången med tomgångsskruven dvs skruven som sitter på spjällaxeln, balndskruven ställer man luftnbränsle blandningen, lågfartsmunstycket ställer man så motorn får rätt lågfartsblandning.

Jag äger två Solex 44 PAI. Det är inte ställbara lågfartsmunstycken (ej heller ställbart huvudmunstycke) på dem. Man byter ut munstyckena till en annan storlek. 

 

Det finns bara två skruvar. Luft för lågfart (av mig kallat blandskruv) och tomgångsvarvtal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då svaret kommit fram och frågan/tråden då är löst så låser jag tråden.

Detta då också eftersom det blev lite pajkastning i slutet vilket är tråkigt.

Raderat övertrampen också.

 

Lycka till med båtlivet alla!

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...