Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Har fått problem med min Evinrude tracker 70hk 1993. Efter att ha sjösatt den igår och kört den till båtplatsen och ställt den där till idag.

Idag när jag skulle ut så kan jag inte få i växlarna, varken back eller fram går att få i. Tar jag bort motorkåpan så ser jag att den drar vajrarna till gasreglage + växelreglage men ingenting händer. Den går hur bra som helst motormässigt men som sagt, växlarna går inte att få i.

När jag körde den till båtplatsen igår så gick den felfritt, inga missljud eller annat konstigt. Och den har bara stått vid bryggan över natten.

 

Någon duktig på området som kanske har någon aning vad som kan ha hänt och vad / hur jag skall börja felsöka detta?

Har även försökt hjälpa till att trycka växelreglaget ifall "spänningen" varit för kass på vajer men utan resultat..

 

Känns väldigt konstigt att något allvarligt skall kunna hända plötsligt utan att ge ifrån sig något ljud.

 

Den skorrar inte eller någonting när jag lägger i växlarna heller. Bara varvar upp motorn som på "tomgång".

 

Väldigt tacksam för hjälp! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har  du kontrollerat så inte vajern lossnat ifrån ändstycket?

Förr var den låst med en insexskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en pianotråd som i motoränden kan lossnat, och då rör sig vajern när du manövrerar växelreglaget. Men växelföraren i motorn rör sig ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Det är en pianotråd som i motoränden kan lossnat, och då rör sig vajern när du manövrerar växelreglaget. Men växelföraren i motorn rör sig ej.

Inget jag kollat efter men lyckades inte se något sådant när jag försökte kolla när jag var påväg ut. 

Sitter den dold i motorn eller synligt? 

 

Något annat jag kan kolla när jag väl ska till båten? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt impeller eller något? Kanske "växelväljaren" som sitter lite dold bakom luftburken/förgasare hoppat ur sitt läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bo_man:

Har du bytt impeller eller något? Kanske "växelväljaren" som sitter lite dold bakom luftburken/förgasare hoppat ur sitt läge?

Har inte gjort någonting förutom renoverat förgasarna. Har haft lös dessa och bytt packningar m.m. men ingenting annat har jag gjort. 

 

Har aldrig haft problem med växlingen och som sagt, detta hände helt plötsligt. Därför jag inte tror det kan vara något "allvarligt" som hänt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev lundmrk:

Sitter den dold i motorn eller synligt? 

Där pianotråden slutar tar växelföraren vid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Jorgen01:

Där pianotråden slutar tar växelföraren vid.

Ska kolla detta så fort jag är vid båten. Hur kommer jag enklast åt att kolla detta? Måste jag bort med förgasarna? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är armen som tar vid där vajerhöljet slutar.

Så var det i allafall på tidigare motorer. Den såg man lätt ifrån sidan.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den platta röda med två hål fast den är nog svart på din motor.

I det lilla hålet sitter en låsskruv som håller växelvajern, där har det nog släppt.

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Jorgen01:

Den platta röda med två hål fast den är nog svart på din motor.

I det lilla hålet sitter en låsskruv som håller växelvajern, där har det nog släppt.

image.jpeg

Tack så mycket! Ska kolla detta! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit och kollat i motorn idag och hittar inget som ni beskriver om pianotråd samt bilden du la upp i tråden. 

 

Bifogar bild på vart vajrarna kommer in i motorn. Skall det finnas där? Hittar som sagt inget 😕

received_586002092079496.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I den svarta hylsan går tråden och är låst med pinnen till höger om muttern.

Om det är den övre eller undre av dessa två reglagekablar kommer jag inte ihåg.

Då detta hände för 35 år sedan, motorn på fullt varv vajern släppte och backväxeln gick i, trodde först att jag kört på grund.

Då motorn fick full back och lyfte som vid grundstötning.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

I den svarta hylsan går tråden och är låst med pinnen till höger om muttern.

Om det är den övre eller undre av dessa två reglagekablar kommer jag inte ihåg.

Då detta hände för 35 år sedan, motorn på fullt varv vajern släppte och backväxeln gick i, trodde först att jag kört på grund.

Då motorn fick full back och lyfte som vid grundstötning.

Vad har den så kallade "pianotråden" för funktion? 

Tänkte eftersom när jag lägger i växel (fram eller back ) så drar den ju reglaget som syns på bilden jag la upp. 

 

Känns ju mer som att någonting hänt inuti motorn? Eftersom den drar reglaget under motorkåpan men ingen växel hoppar i. 

 

Rätta mig om jag tänker fel. Har som sagt ingen aning vad den så kallade pianotråden har för funktion :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pianotråden är vajern, det är den som skjuter hylsan som lägger i växeln.

Men om växelföraren följer med när du lägger i växeln i från reglaget fram i båten

så är felet inte på vajern ( pianotråden). Då ligger felet i någon komponent efter växelföraren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haka av linkaget vid motorn, testa att växla för hand med fingrarna på växelföraren.  Det kanske inte blir fulla utslag med vajern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Jorgen01:

Haka av linkaget vid motorn, testa att växla för hand med fingrarna på växelföraren.  Det kanske inte blir fulla utslag med vajern.

Har försökt hjälpa till att trycka där samtidigt som man växlar men ingen växel går i ändå 😕

 

tycker de känns jäkligt märkligt att nåt hänt när den stått bara. Aldrig tidigare varit några problem med växling.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...