Jump to content
Wednesday 08 December 2021
Olleman82

Västkusten, väder och vind

Recommended Posts

Hej!

 

Ska idag påbörja resan från Bovallstrand till Göta älv med en Forbina 9000 som vi till slut slagit till på. Jag är bara van vid Vänern och dess krabba sjö. Idag är ju en lite småblåsig dag. Tips mottages  tacksamt på hur jag ska tänka, jobbiga passager samt hur rimligt är det ens att ge sig iväg idag?

Har försökt lägga en rutt som går så mycket inomskärs som möjligt men jag planerar inte att tex köra på insidan av Tjörn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har en del besvärliga passager att passera på vägen.

Jag brukar uppleva färden från Bohus Malmös till Gullholmen ganska besvärlig vid dåligt väder. Islandsberg utanför Grundsund kan var ordentligt stökig. Därefter är det Kråkesunds nånstans mellan Gullholmen och Mollösund som även den kan kan vara besvärlig. Sist men inte minst är det Sträckan mellan Marstrand och Björkö som kan vara tuff.

Du har en rejäl båt som kommer kännas säker för färden men om du vill undvika en jobbig resa så hade jag om jag kunnat valt en dag med mindre vind.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prognosen så vitt jag kan se säger runt 5 m/s och 10 i byarna. Så kommer det att vara resten av veckan. Nästa helg blir lugnare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då ska det nog inte vara en alltför besvärlig sjö för en Forbina 9000.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dra ner på farten när du passerar utsatta platser tex Islandsberg och Marstrandsfjorden.

 

Plan B kan vara att gå längre östetut, fint även på Orust och Tjörns östsida

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dra ner på farten? Trodde nästan tvärtom med den här båten,  få upp den lite i fören så den tar vågorna bättre.

Tack för alla inspel.  De första 17 distansen är avverkade rätt komfortabelt.  Vi får väl se vad de tuffare partierna har att bjuda på längre söderut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Olleman82:

Dra ner på farten? Trodde nästan tvärtom med den här båten,  få upp den lite i fören så den tar vågorna bättre.

Tack för alla inspel.  De första 17 distansen är avverkade rätt komfortabelt.  Vi får väl se vad de tuffare partierna har att bjuda på längre söderut. 

Jag minns med glädje filmen Göta Kanal 1 där de gick över Vänern i full fart så skummet yrde.

Med en Forbina 9000 ska det till en våghöjd på över 1,5-2 meter för att det ska bli en obehaglig färd. Upp ned nosen i runt 12-14 knop bara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tittar ut, ser inte ut att vara så besvärliga vindar just nu, i all fall inte i Göteborg. Håller med tidigare talare (öh, skrivare). Utanför islandsberg och kråksundsgap kan det vara stökigt. Likaså marstrandsfjorden. Från Marstrand kan du ta albrektsunds kanal så kommer du mera inomkärs. Om inte annat trevlig sträcka. Följer du ruten som är bifogad i inlägg ovanför kommer du inte förbi Marstrand men den ruten är nog den i särklass bästa om du vill gå så skyddat som möjligt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi fegar och kör på insidan :)

tips på vart man kan lägga sig inatt? Vi siktar på Kornhall men vi anländer troligtvis runt 20.00. Vad har vi för alternativ om det är fullt? Lite drygt att fortsätta till lilla edet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Olleman82:

Vi fegar och kör på insidan :)

tips på vart man kan lägga sig inatt? Vi siktar på Kornhall men vi anländer troligtvis runt 20.00. Vad har vi för alternativ om det är fullt? Lite drygt att fortsätta till lilla edet.

Gästhamn eller naturhamn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte källö-knippla eller hyppeln om ni tänker er gästhamn. Ligger i Göteborgs norra skärgård. Vill ni ha naturhamn är djupsundsholmarna och rammen trevliga och bra. Dock har jsg ingen koll på hur vindarna kommer vsra senare. I älven känner jag inte till om det finns någon gästhamn eller annan möjlighet till nattplats. 

Edited by M__G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kanske kan peka ut min plats på Björkö.Platsen har 5 meters bredd och långsides brygga.

Jag är ändå inte där.

Edited by douakh

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Kungälv borde väl ha hamn.

 

Hamn har de. Finns Flytbrygga direkt efter bohusbron, men om man får använda den över natt det vet jag ej. Likaså finns det småbåtshamn norr om fästningen men osäker på vad som gäller där med. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska du ändå gå in i Nordre älv så kan du även gå in i Björlanda Kile. Vid mastkranarna längst in finns stolpar som akterförtöjning och du kan ligga där en natt utan problem. Finns restaurang och bränslestation i hamnen oxå. Toaletter och färskvatten. Dusch finns bara en på hela området.

Edited by pseudonym

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla förslag! Första dagen blev svettig med 11,5 timmars non-stop körning.  Tur det finns autopilot:) vi hamnade i Björlanda för övrigt. Gick egentligen smidigt hela vägen och vi har nu mellanlandat i Vänersborg för att sedan dra oss mot hemmahamn i Sunnanå. 

 

Ingen båt utan problem dock! Bogpropellern strejkar lite för mig.  Funkade bra första dagen men vid tilläggning i kornhall (där vi trodde att vi skulle kunna tanka, men icke på helgen). Så ville den inte varva upp...körde man den en stund så kom den igång på fullt efter några sekunder.  Har varit så sedan dess. Kanske fick in fiskelina eller nått i propellern för jag tycker inte att spänningsfall borde yttra sig på det sättet....det är så jäkla kallt i Vänern men får försöka dyka ner och titta:)

Edited by Olleman82

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Olleman82:

 Så ville den inte varva upp...körde man den en stund så kom den igång på fullt efter några sekunder.  Har varit så sedan dess. Kanske fick in fiskelina eller nått i propellern för jag tycker inte att spänningsfall borde yttra sig på det sättet....det är så jäkla kallt i Vänern men får försöka dyka ner och titta:)

Okontakt kan mycket väl yttra sig så. Om den börjar på klen kraft varje gång så tror jag inte på fiskelina eller något i propellern. Är felet mekaniskt känns det mer som lager eller motorn.

 

Om du har ett mätinstrument ombord, så mät på motorn medan någon kör propellern någon sekund. Om du upplever dåligt varv p.g.a. okontakt talar vi om spänningar på 4-7V, att det sjunker till t ex 10V vid motorn under last är inget fel och heller inget du skulle uppleva som du gör.

 

Har du talat med säljaren om problemet ?

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev IngemarE:

Okontakt kan mycket väl yttra sig så. Om den börjar på klen kraft varje gång så tror jag inte på fiskelina eller något i propellern. Är felet mekaniskt känns det mer som lager eller motorn.

 

Om du har ett mätinstrument ombord, så mät på motorn medan någon kör propellern någon sekund. Om du upplever dåligt varv p.g.a. okontakt talar vi om spänningar på 4-7V, att det sjunker till t ex 10V vid motorn under last är inget fel och heller inget du skulle uppleva som du gör.

 

Har du talat med säljaren om problemet ?

Ja, det står på listan att testa 

 Är ensam med barna på båten just nu så det får vänta lite bara. Frågade säljaren som har varit väldigt öppen med båtens brister och han hade aldrig varit med om det. Började första gången när vi var 7 sjömil in i göta älv, kanske inte gillar sötvatten:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fått flera tips i Forbinaklubben som pratar om att inspektera kolen...och mycket riktigt, slipade bort all korrossion på anhållen för kolen och blåste rent med tryckluft och nu går den igen!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy