Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Västkusten, väder och vind

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska idag påbörja resan från Bovallstrand till Göta älv med en Forbina 9000 som vi till slut slagit till på. Jag är bara van vid Vänern och dess krabba sjö. Idag är ju en lite småblåsig dag. Tips mottages  tacksamt på hur jag ska tänka, jobbiga passager samt hur rimligt är det ens att ge sig iväg idag?

Har försökt lägga en rutt som går så mycket inomskärs som möjligt men jag planerar inte att tex köra på insidan av Tjörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en del besvärliga passager att passera på vägen.

Jag brukar uppleva färden från Bohus Malmös till Gullholmen ganska besvärlig vid dåligt väder. Islandsberg utanför Grundsund kan var ordentligt stökig. Därefter är det Kråkesunds nånstans mellan Gullholmen och Mollösund som även den kan kan vara besvärlig. Sist men inte minst är det Sträckan mellan Marstrand och Björkö som kan vara tuff.

Du har en rejäl båt som kommer kännas säker för färden men om du vill undvika en jobbig resa så hade jag om jag kunnat valt en dag med mindre vind.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prognosen så vitt jag kan se säger runt 5 m/s och 10 i byarna. Så kommer det att vara resten av veckan. Nästa helg blir lugnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska det nog inte vara en alltför besvärlig sjö för en Forbina 9000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dra ner på farten när du passerar utsatta platser tex Islandsberg och Marstrandsfjorden.

 

Plan B kan vara att gå längre östetut, fint även på Orust och Tjörns östsida

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra ner på farten? Trodde nästan tvärtom med den här båten,  få upp den lite i fören så den tar vågorna bättre.

Tack för alla inspel.  De första 17 distansen är avverkade rätt komfortabelt.  Vi får väl se vad de tuffare partierna har att bjuda på längre söderut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Olleman82:

Dra ner på farten? Trodde nästan tvärtom med den här båten,  få upp den lite i fören så den tar vågorna bättre.

Tack för alla inspel.  De första 17 distansen är avverkade rätt komfortabelt.  Vi får väl se vad de tuffare partierna har att bjuda på längre söderut. 

Jag minns med glädje filmen Göta Kanal 1 där de gick över Vänern i full fart så skummet yrde.

Med en Forbina 9000 ska det till en våghöjd på över 1,5-2 meter för att det ska bli en obehaglig färd. Upp ned nosen i runt 12-14 knop bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev raol:

Rutt för maximalt inomskärs! :)

https://kartor.eniro.se/m/FQwXO

 

Stort tack för tipset. Frågan är om det är värt 15 sjömils omväg, men att vara smårädd på sjön är ju ingen höjdare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar ut, ser inte ut att vara så besvärliga vindar just nu, i all fall inte i Göteborg. Håller med tidigare talare (öh, skrivare). Utanför islandsberg och kråksundsgap kan det vara stökigt. Likaså marstrandsfjorden. Från Marstrand kan du ta albrektsunds kanal så kommer du mera inomkärs. Om inte annat trevlig sträcka. Följer du ruten som är bifogad i inlägg ovanför kommer du inte förbi Marstrand men den ruten är nog den i särklass bästa om du vill gå så skyddat som möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fegar och kör på insidan :)

tips på vart man kan lägga sig inatt? Vi siktar på Kornhall men vi anländer troligtvis runt 20.00. Vad har vi för alternativ om det är fullt? Lite drygt att fortsätta till lilla edet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Olleman82:

Vi fegar och kör på insidan :)

tips på vart man kan lägga sig inatt? Vi siktar på Kornhall men vi anländer troligtvis runt 20.00. Vad har vi för alternativ om det är fullt? Lite drygt att fortsätta till lilla edet.

Gästhamn eller naturhamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför inte källö-knippla eller hyppeln om ni tänker er gästhamn. Ligger i Göteborgs norra skärgård. Vill ni ha naturhamn är djupsundsholmarna och rammen trevliga och bra. Dock har jsg ingen koll på hur vindarna kommer vsra senare. I älven känner jag inte till om det finns någon gästhamn eller annan möjlighet till nattplats. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kanske kan peka ut min plats på Björkö.Platsen har 5 meters bredd och långsides brygga.

Jag är ändå inte där.

Redigerad av douakh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Kungälv borde väl ha hamn.

 

Hamn har de. Finns Flytbrygga direkt efter bohusbron, men om man får använda den över natt det vet jag ej. Likaså finns det småbåtshamn norr om fästningen men osäker på vad som gäller där med. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska du ändå gå in i Nordre älv så kan du även gå in i Björlanda Kile. Vid mastkranarna längst in finns stolpar som akterförtöjning och du kan ligga där en natt utan problem. Finns restaurang och bränslestation i hamnen oxå. Toaletter och färskvatten. Dusch finns bara en på hela området.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla förslag! Första dagen blev svettig med 11,5 timmars non-stop körning.  Tur det finns autopilot:) vi hamnade i Björlanda för övrigt. Gick egentligen smidigt hela vägen och vi har nu mellanlandat i Vänersborg för att sedan dra oss mot hemmahamn i Sunnanå. 

 

Ingen båt utan problem dock! Bogpropellern strejkar lite för mig.  Funkade bra första dagen men vid tilläggning i kornhall (där vi trodde att vi skulle kunna tanka, men icke på helgen). Så ville den inte varva upp...körde man den en stund så kom den igång på fullt efter några sekunder.  Har varit så sedan dess. Kanske fick in fiskelina eller nått i propellern för jag tycker inte att spänningsfall borde yttra sig på det sättet....det är så jäkla kallt i Vänern men får försöka dyka ner och titta:)

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Olleman82:

 Så ville den inte varva upp...körde man den en stund så kom den igång på fullt efter några sekunder.  Har varit så sedan dess. Kanske fick in fiskelina eller nått i propellern för jag tycker inte att spänningsfall borde yttra sig på det sättet....det är så jäkla kallt i Vänern men får försöka dyka ner och titta:)

Okontakt kan mycket väl yttra sig så. Om den börjar på klen kraft varje gång så tror jag inte på fiskelina eller något i propellern. Är felet mekaniskt känns det mer som lager eller motorn.

 

Om du har ett mätinstrument ombord, så mät på motorn medan någon kör propellern någon sekund. Om du upplever dåligt varv p.g.a. okontakt talar vi om spänningar på 4-7V, att det sjunker till t ex 10V vid motorn under last är inget fel och heller inget du skulle uppleva som du gör.

 

Har du talat med säljaren om problemet ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev IngemarE:

Okontakt kan mycket väl yttra sig så. Om den börjar på klen kraft varje gång så tror jag inte på fiskelina eller något i propellern. Är felet mekaniskt känns det mer som lager eller motorn.

 

Om du har ett mätinstrument ombord, så mät på motorn medan någon kör propellern någon sekund. Om du upplever dåligt varv p.g.a. okontakt talar vi om spänningar på 4-7V, att det sjunker till t ex 10V vid motorn under last är inget fel och heller inget du skulle uppleva som du gör.

 

Har du talat med säljaren om problemet ?

Ja, det står på listan att testa 

 Är ensam med barna på båten just nu så det får vänta lite bara. Frågade säljaren som har varit väldigt öppen med båtens brister och han hade aldrig varit med om det. Började första gången när vi var 7 sjömil in i göta älv, kanske inte gillar sötvatten:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått flera tips i Forbinaklubben som pratar om att inspektera kolen...och mycket riktigt, slipade bort all korrossion på anhållen för kolen och blåste rent med tryckluft och nu går den igen!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...