Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ErikL1

Vad var det för fel?

Rekommendera Poster

Idag startade inte motorn!. En Mercury 135hk, 2 takt. 

Nyligen servad och aldrig haft problem. 

Efter lite felsökning och mekande enligt olika forumposts så gick den igång igen(ja, jag är nybörjare).

Nu är problemet att jag inte vet vad av alla de åtgärder jag gjorde som fixade problemet, och om det då kan komma tillbaks?

 

Felbeskrivning:

Huvudströmbrytare på

Motortilt max ner

Rensade massa skräp (vass/tång) som blåst in runt motorn

Tog fika i ca 45minuter

Dödmansgrepp off och i med nyckel

Växel neutral och lite startgas

Vred på tändning - Får vanliga pipet och mätarna går igång (tankmätaren i alla fall)

Vrider till mer och ger choke för att starta motor.

Allting bara dör- inte ett ljud från någonting alls, vare sig motor, startmotor eller reläklick. Mätarna går i botten. 

Drar av tändning och försöker igen, nu är allt helt nära sten-dött. Tilt upp/ner, mätare, stereo. Tankmätaren rör sig lite-lite vid tändning men motortilt är död och stereon är död. 

 

Vid det här läget tänker jag först att  batteriet måste vara urladdat. Men testar lite fram och tillbaka, tex med huvudströmbrytaren, och märker att jag "ibland" får tillbaka tillbaks ström. Tillräckligt för stereo och motortilt, men försöker jag starta så dör allt. 

Nåja... i med Ctek laddaren och lite lunch, bad och forumsurf. ca 3h senare står c-tek på helt klar inga problem. Mäter lite på batteriet, verkar finnas kräm, inte så gammalt batteri heller. 

Försöker igen... samma fel igen.

 

Tänker nu att jag har kortslutning någonstans och misstänker då lite prylar jag själv pysslat med. Ser till att koppla ur dessa. Dock ingen skillnad. 

 

Läser forumposts om att borsta rent all kontakter på batteriet, sladdar mm... Nu tycker jag att jag fick startmotorn att dra vid ett tillfälle men sen är allt dött igen. Inte säker dock, kan ha varit önsketänkande. 

Ser nu till min förvåning at Tilt-mätaren står på max, hela tiden oavsett ström på/av, tändning på/av, motor uppe/nere.... Skumt.... 

Tar en fika till ca 15 minuter.

Ruckar lite på en del sladdar igen och tiltar upp motorn för att se om något skräp sitter där samt drar i det jag tror är en tiltsensor-sladd.

 

Tänker nu att jag "börjar om från noll" (jag är IT-konsult så att stänga windows och starta om datorn ligger nära till hands)... 

 

Tändning av... nyckel ur

Tilt max upp... 

Hyvudström off 

Hyvudström on

Dödmansgrepp off

Neutral och lite gas

Tändning på - pipet kommer

Tilt ner -... nu hänger tiltmätaren plötsligt med igen.. 

Vrider till med choke 

Efter lite gnällande från startmotorn så tänder motorn (som normalt ungefär när den är kall)

YES!!!!!

kör tomgång i ca 10 minuter, allt verkar ok

stänger av

Startar igen utan choke... inga problem... första tugget på startmotorn.

Kör en sväng... allt verkar hur bra som helst. 

 

Men....

Vad var det nu som var fel och hur löste det sig?

Är det ens löst eller var det bara tur att den gick igång till slut? 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Tändlås eller/och huvudströmbrytare.

Precis.  
Dålig kontakt någonstans är det i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ErikL1:

Tänker nu att jag har kortslutning någonstans

Snarare avbrott... Eller inte fullgod kontakt. 

 

Spänningen kommer inte fram. Och då blir det heller ingen ström. 

 

Inledningsvis, nämner du huvudströmbrytaren. 

Den verkar klart misstänkt. 

 

Är den inte perfekt och leder bra för stora strömmar, så funkar det inte för t ex start. 

Likväl kan svagare belysning, instrument, radio o s v, som förbrukar liten ström funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack. Går det att kontrollera huvudbrytarenpå något vi utan att köpa ny?

 

Jag tänkte ev också att det kunde vara själva tändningslåset också. Tyckte det kändes lite svampigt.

Jag fattar dock inte varför allt dör totalt och inte kommer tillbaks förrän jag dragit av/ på huvudströmbrytare igen. Inte alltid som det kom tillbaks efter en av/på heller utan jag fick ibland göra det flera gånger.... men kanske det är huvudströmbrytaren i sig som slår av? Funkar den som en jordfelsbrytare då eller? Eller är det något relä som slår och sedan blir typ stående i fel läge?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ErikL1:

Ok. Tack. Går det att kontrollera huvudbrytarenpå något vi utan att köpa ny?

 

Du borde kunna mäta över den med en multimeter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför inte börja med att prova med extra starthjälp från ett friskt batteri nästa gång det krånglar?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute igen nu flera gånger. Inga problem alls. Batteriet är i sort sett uteslutet som boven i dramat just nu. Inget som tyder på att det är dåligt. 

Jag lutar åt kortis eller dålig kabel/kontakt någonstans. 

Googlade lite på tilt-kill-switch ochså. Tydligen något som finns på vissa äldre mercury motorer. Någon som kan något om detta? Tycker dock att en kill switch inte borde döda all el utan endast typ döda motorn?

Ex som dödmansgreppet gör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast kortis, då hade det luktat illa med eventuella pyrotekniska effekter....

 

Har du kollat jordledningarna ?  Minst lika viktigt som huvudströmbrytaren och plusledningen. Och inte sällan kan oxid på batterikabelskorna ställa till det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...