Quagga 0 Postad 17 Juli , 2020 (redigerade) Hej vänner, Här är en stolt ägare över en Volvo Penta 5,7l GXI av 2009 års modell. motorn hoppar igång på direkten kall men efter att exempelvis gjort ett pitstop vid sjömacken för att tanka (eller helt enkelt starta motorn när den är varm) är inte lika oproblematiskt... Man måste helt enkelt låta startmotorn jobba längre än vad som är hälsosamt, vid dessa tillfällen händer det även att motorn larmar med felkoder i EVC systemet. idag var det: MID 140 PPID 397 FMI 9 Härom dagen var det: MID 140 PPID 395 FMI 6 Jag har försökt hitta dessa felkoder på det stora internätet men gått bet. Någon som har ett tips på lösning? Redigerad 17 Juli , 2020 av Quagga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 292 Postad 17 Juli , 2020 Kanske väldigt långsökt men jag vet att Penta hade en service-bulletin om just såna problem men då på dieselmotorer av samma årgång. Lösningen på dessa var att sätta in någon sorts backventil någonstans. Fick bara veta ungefär så mycket och varvet tog det på Pentas goodwill. Fast min maskin var nog då bara knappt två år gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Quagga 0 Postad 17 Juli , 2020 (redigerade) 28 minuter sedan skrev ChristerN: Kanske väldigt långsökt men jag vet att Penta hade en service-bulletin om just såna problem men då på dieselmotorer av samma årgång. Lösningen på dessa var att sätta in någon sorts backventil någonstans. Fick bara veta ungefär så mycket och varvet tog det på Pentas goodwill. Fast min maskin var nog då bara knappt två år gammal. Aha.... Min motor är en 2009` Som helrenoverats och sattes i båten november 2018. Så nej, i grund och botten är det ingen ny motor. En backventil låter dock rätt klokt egentligen. Man får ju känslan av motorn inte får någon soppa när man startar den i varmkört läge. tack för din input! Redigerad 17 Juli , 2020 av Quagga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 292 Postad 17 Juli , 2020 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Quagga: En backventil låter dock rätt klokt egentligen. Man får ju känslan av motorn inte får någon soppa när man startar den i varmkört läge. Bensin förångas ju ganska lätt. Kanske ska kontakta ett auktoriserat Pentavarv och fråga dem om det finns någon bulletin på detta? Om det finns och omfattar din motor (mindre troligt dock) är de säkert intresserade av att fixa på Pentas bekostnad. PS Fortfarande ett långskott! 😉 Redigerad 17 Juli , 2020 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Quagga 0 Postad 18 Juli , 2020 (redigerade) 11 timmar sedan skrev ChristerN: Bensin förångas ju ganska lätt. Kanske ska kontakta ett auktoriserat Pentavarv och fråga dem om det finns någon bulletin på detta? Om det finns och omfattar din motor (mindre troligt dock) är de säkert intresserade av att fixa på Pentas bekostnad. PS Fortfarande ett långskott! Långskott eller ej, jag gillar ditt engagemang ändå - det öppnar upp för funderingar🙂 I min efterforskning på nätet ang det här varmstartproblemet fann jag en liknande tråd där en person tipsade om att det här problemet kan uppstå på motorer som, jag citerar, ”är för snålt inställda”. Lösningen enligt honom var att ”pumpa, pumpa, pumpa, pumpa”.... Pumpa med vaddå funderar jag på? Skall jag använda backslaget likt crosstrainern på gymet?? Den tråden är dock numera sju år gammal, lite svårt att komma med följdfrågor i den. Redigerad 18 Juli , 2020 av Quagga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser