Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Quagga

EVC felkoder Volvo Penta 5,7l GXI (2009)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej vänner,

Här är en stolt ägare över en Volvo Penta 5,7l GXI av 2009 års modell.

motorn hoppar igång på direkten kall men efter att exempelvis gjort ett pitstop vid sjömacken för att tanka (eller helt enkelt starta motorn när den är varm) är inte lika oproblematiskt...

Man måste helt enkelt låta startmotorn jobba längre än vad som är hälsosamt, vid dessa tillfällen händer det även att motorn larmar med felkoder i EVC systemet.

idag var det:

MID 140

PPID 397

FMI 9

 

Härom dagen var det:

MID 140

PPID 395

FMI 6

 

Jag har försökt hitta dessa felkoder på det stora internätet men gått bet.

 

Någon som har ett tips på lösning?

Redigerad av Quagga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske väldigt långsökt men jag vet att Penta hade en service-bulletin om just såna problem men då på dieselmotorer av samma årgång. Lösningen på dessa var att sätta in någon sorts backventil någonstans. 
Fick bara veta ungefär så mycket och varvet tog det på Pentas goodwill. Fast min maskin var nog då bara knappt två år gammal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev ChristerN:

Kanske väldigt långsökt men jag vet att Penta hade en service-bulletin om just såna problem men då på dieselmotorer av samma årgång. Lösningen på dessa var att sätta in någon sorts backventil någonstans. 
Fick bara veta ungefär så mycket och varvet tog det på Pentas goodwill. Fast min maskin var nog då bara knappt två år gammal. 

Aha....

Min motor är en 2009` Som helrenoverats och sattes i båten november 2018.

Så nej, i grund och botten är det ingen ny motor.

 

En backventil låter dock rätt klokt egentligen. Man får ju känslan av motorn inte får någon soppa när man startar den i varmkört läge.

 

tack för din input!

Redigerad av Quagga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Quagga:

En backventil låter dock rätt klokt egentligen. Man får ju känslan av motorn inte får någon soppa när man startar den i varmkört läge.

Bensin förångas ju ganska lätt. Kanske ska kontakta ett auktoriserat Pentavarv och fråga dem om det finns någon bulletin på detta? Om det finns och omfattar din motor (mindre troligt dock) är de säkert intresserade av att fixa på Pentas bekostnad. 
PS

Fortfarande ett långskott! 😉

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Bensin förångas ju ganska lätt. Kanske ska kontakta ett auktoriserat Pentavarv och fråga dem om det finns någon bulletin på detta? Om det finns och omfattar din motor (mindre troligt dock) är de säkert intresserade av att fixa på Pentas bekostnad. 
PS

Fortfarande ett långskott! 

Långskott eller ej, jag gillar ditt engagemang ändå - det öppnar upp för funderingar🙂

 

I min efterforskning på nätet ang det här varmstartproblemet fann jag en liknande tråd där en person tipsade om att det här problemet kan uppstå på motorer som, jag citerar, ”är för snålt inställda”. Lösningen enligt honom var att ”pumpa, pumpa, pumpa, pumpa”.... 

Pumpa med vaddå funderar jag på? Skall jag använda backslaget likt crosstrainern på gymet??

Den tråden är dock numera sju år gammal, lite svårt att komma med följdfrågor i den.

 

Redigerad av Quagga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...