Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NickeDahlberg

HJÄLP! 60 hk mercury 2-takt 00a

Rekommendera Poster

Hej!

Har en 60hk mercury som idag fick ett problem.

Den surar direkt jag har soppa slangen i motorn och stannar. Tar lös slangen och den startar och går fint så länge det är bensin i förgasarna. När den går på ångorna och hostar stoppar jag in slangen igen och motorn stannar efter 10 sekunder och är sur.

Samma visa igen, ut med slangen och den startar i ett 2taktar moln men går bra så länge inte slangen sitter där.

 

Vad är fel? Vart ska jag börja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till 99% säker, byt membranet i soppapumpen. Går det sönder så suger motorn soppan direkt in i vevhuset. Vilket gör att den blir dyngsur. När du tar bort soppa slangen så finns det inget att suga in.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev NickeDahlberg:

Hej!

Har en 60hk mercury som idag fick ett problem.

Den surar direkt jag har soppa slangen i motorn och stannar. Tar lös slangen och den startar och går fint så länge det är bensin i förgasarna. När den går på ångorna och hostar stoppar jag in slangen igen och motorn stannar efter 10 sekunder och är sur.

Samma visa igen, ut med slangen och den startar i ett 2taktar moln men går bra så länge inte slangen sitter där.

 

Vad är fel? Vart ska jag börja?

Ta det lugnt nicke det här fixar du med en kall i ena handen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Membranet i pumpen låter mest troligt, om det inte är trasigt så kan det vara nålen i en av förgasarna som inte sluter tätt. I så fall kan motorn också bli blöt när koppen i förgasaren fyllts över bredden. Man kan provtrycka om nålen sluter tät med lufttryck. Finns lite videor på youtube hur det går till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! När motorn är av och jag pumpar på blåsan så rinner det soppa ur den nedre förgasaren på luftburks sidan. Ska det göra det eller är det flotören som strular?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den ska sluta tätt. Du får ta loss den förgasaren och kolla om det har kommit in skräp mellan nålen och sätet. Du kan provtrycka med luft samtidigt som du håller upp flottören, tryck upp till Max 1bar under 15 sekunder och kolla om den håller tätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan också demontera bränslepumpen och pumpa upp trycket med blåsan och se om membranet håller tätt. Om vevhuset fylls med bensin och reedventilen läcker så kan det rinna ut genom förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

Plockade lös förgasarna och blåste rent. Satte ihop och volá går som en klocka. Ska dock kolla membranet för säkerhets skull när jag tar upp den nästa gång.

 

Tackar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var inte så lätt.... har bytt membran och nålar i förgasaren.

Båten gick kalas 2-3 turer. Ikväll surar den igen när soppaslangen sitter i igen.  Trycker jag på blåsan sprutar det ur den nedre förgasaren. Är så less, vart ska jag börja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vilken otur! Eftersom den gått bra 2-3 turer med den nya nålen så låter det som att det är skräp i bensinen som lägger sig emellan nålen och sätet och gör att den inte tätar. Gör rent sätet igen med en tops och lite tryckluft. Kolla även att flottören är parallell med undersida på förgasaren när du trycker upp den mot nålen. Om den lutar så brukar man kunna justera detta genom att böja på metallfästet till flottören. Slutligen så kan du koppla på en cykelpump där bensinslangen går in i förgasaren. Håll upp flottören samtidigt som du pumpar i 0,5 - 1 bar och se om den håller tätt i ca 15sek. Om den fortfarande läcker så är det nog någon defekt i sätet som nålen ska täta emot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att du gjort det jag beskrivit här ovan skulle jag även kolla bensinfiltret, på något viss verkar det som att skräp kommer förbi filtret och in förgasaren och sätter igen nål och säte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske. Rengjort förgasaren igen samt tömt tank. Här är nog felet. Som du skriver craycoat. Rengjort tanken och nu går den som ny.

Bilden är från soppan jag tömde ut i en ny ren hink...

20200806_212651.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var säkert anledningen bakom dina bekymmer jag skulle nog även byta elller försöka rengöra bränslefiltret efter att ha kört på den där bensinen. Inför vinterförvaringen så är det bra att tillsätta en stabilisator till bensinen och köra på den blandade bensinen i 10min så att den fyller upp skålarna i förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur gick det med detta? Jag har själv samma motor (som jag nyligen köpt) med liknande bekymmer. Båten har varit torrlagd i ca 2 år med gammal bensin i förgasarna samt att jag fann en hel del skräp i tankarna. Dessutom får jag inte blåsan att blir hård och det känns som att det finns läckage. 

 

Mitt nästa steg är att rengöra förgasarna noggrant och ny packningssats, nya packningar till bränslepumpen, nya slangar mm. Motorns startar fint på startgas men dör direkt efter så jag misstänker starkt något med förgasarna/bränslet.

 

Din feedback på hur du löste ditt problem hade varit tacksamt!

 

BR Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-30 vid 23:19 skrev Ljung_Gbg:

Hej,

 

Hur gick det med detta? Jag har själv samma motor (som jag nyligen köpt) med liknande bekymmer. Båten har varit torrlagd i ca 2 år med gammal bensin i förgasarna samt att jag fann en hel del skräp i tankarna. Dessutom får jag inte blåsan att blir hård och det känns som att det finns läckage. 

 

Mitt nästa steg är att rengöra förgasarna noggrant och ny packningssats, nya packningar till bränslepumpen, nya slangar mm. Motorns startar fint på startgas men dör direkt efter så jag misstänker starkt något med förgasarna/bränslet.

 

Din feedback på hur du löste ditt problem hade varit tacksamt!

 

BR Andreas

Hej! Jag bytte membranen i pumpen och bytte nålarna i förgasarna.

Motorn blev som ny och går jätte fint.

Spolade ur tanken med högtryckstvätt.

Blev kalas.

Byte av membranen gjorde susen. Inte svårt heller att byta. Tog 1-1,5 timme och har aldrig tidigare skruvat i en pump.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra @NickeDahlberg!

 

Köpte du hela renoveringskitten till förgasarna eller bara nålarna (jag antar att du menar blandningsskruven)?

 

Jag ska börja riva förgasarna och pump nästa vecka, håller tummarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...