Jump to content
Tuesday 26 October 2021
douakh

Avgasdämpare smälte

Recommended Posts

Jag har en Mercruiser Cummins 320hk.

häromdagen inträffa följande:

Efter ca 15 min körning märkte jag svart rök från maskinrummet, jag slog av motorn direkt och fann ett hål i ljuddämpare som är gjord av plast. Plaströk och avgaser vällde ut.

Jag har inte funnit något stopp på sjövattenintag och impeller är hel.

Turbon byttes av varv i vintras och jag har alltid upplevt ett högre missljud från turbon. 
Om turbon rasat kan det påverka så att avgastemperaturen höjs så pass att det orsakat skadan i avgasdämparen?

 

Tacksam för input. Sitter nu fast i Strömstad efter bärgning o inväntar reservdel. 

9DE374C1-8B30-4FA7-9C5B-7BA8B6AA41F2.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

På något sett har du fått brist på kylvatten i avgassystemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja helt klart. Frågan är bara varför?

undrar om någon vet om felaktig turbo kan påverka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror jag inte har någon betydelse för vattenflödet, vattendumpen sker väl efter turbon i avgaskröken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har antagligen redan sett det, men ta en extra titt på isoleringen på kablarna därunder och isolera om dom om det behövs!

 

bild.png.aaa879db5363031b9a4ce607de6dd669.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack! Ska kolla på det. Haft fullt upp med rengöring av maskinrummet o jagande av reservdel.

Kan det blivit ett tillfälligt stopp men ändå att impeller klarat sig men att avgaserna blivit så pass heta att det gått så snabbt att jag hann stänga av maskin innan impeller tog skada? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om turbon har rasat borde du känna av en ordentlig effektförlust.

Heta avgaser indikerar som andra redan skrivit, att kylvattenflödet är försämrat, det behöver inte ha uteblivit helt. Du har väl redan kollat sjövattensilen så att den inte är igensatt, att kranen/kulventilen till kylvattnets skrovgenomföring är helt öppen?

Sedan kan det ju vara obstruktion i oljekyl, värmeväxlare eller annorstädes.

 

Åter till turbon, om du skruvar loss luftfiltret eller motsvarande, kommer du då åt att känna på turbons turbinhjul med fingrarna? Om du gör det skall detta rotera väldigt lätt och du skall inte kunna känna något axialt eller radiellt glapp över huvud taget. Och du kollar förstås detta när motorn och turbon är kalla, annars bränner du dig på fingrarna ♨️.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om kylvattnet försvinner så sticker avgastempen ganska omgående, långt före innan motorns tempmätare börjar indikera att något är galet.

Just därför är det smart att ha ett larm på just avgastempen. Går att göra (bygga) ganska enkelt själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Gelis:

Om kylvattnet försvinner så sticker avgastempen ganska omgående, långt före innan motorns tempmätare börjar indikera att något är galet.

Just därför är det smart att ha ett larm på just avgastempen. Går att göra (bygga) ganska enkelt själv.

Det är kanske det som inträffat då motorn bara gått i 15 minuter. Då klarar sig kanske impellern att gå torr under så kort tid, iallafall en del av den tiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så snart kylvattnet minskar kraftigt eller försvinner sticker temperaturen på avgaserna upp mot 200°C eller mera och då är det inte roligt att vara en plastljuddämpare...

Det går på 15 sekunder snarare än 15 minuter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollat silen, turbon snurrar fritt. Lossat slangen till silen och blåst och därigenom har det bubblat på utsidan så det är fritt där. Även kollat slangar till vattenpumpen och från vattenpumpen och det ser bra ut.

Kan det fastnat något tillfälligt i intaget, typ påse och då tillfälligt täppt igen så att avgaserna blivit heta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev douakh:

Kollat silen, turbon snurrar fritt. Lossat slangen till silen och blåst och därigenom har det bubblat på utsidan så det är fritt där. Även kollat slangar till vattenpumpen och från vattenpumpen och det ser bra ut.

Kan det fastnat något tillfälligt i intaget, typ påse och då tillfälligt täppt igen så att avgaserna blivit heta?

Ja det kan det ju ha gjort. Jag minns en episod från 70-talet då det fastnade en plastsäck som det hade varit konstgödning i. Detta var i en liten öppen snipa med en betydligt mindre tvåcylindrig motor som blev utan kylning och nypte. Den jäkla säcken fastnade även i propellern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var monterar man mätaren för att hålla koll på avgastempen, i röret? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då jag inte vet hur din maskin ser ut efter turbon och runt avgaskröken, så rent generellt på avgaskröken så nära avgasslangen som möjligt.

Behövs i princip ingen mätare utan räcker med en varningslampa som styrs av en liten anläggningstermostat på runt 50°. beror lite på hur varm kröken blir under normal drift.

image.png.c7cdae2f67e1e9708333410a7ec35a3b.png

image.png.49ff193e5ccdd9a21b3d225f404ec821.png

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helst direkt på avgaskröken. Nu var mina bilder lite suddiga men jag har monterat mina på avgasknät precis där avgasslangen sitter. Man ser den lilla termostaten på översta bilden.

Termostaten ska vara av typen normalt öppen, då sluter den sig vid uppnådd temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen, tack! 
kanske kan montera på en digital ugnstermometer så att man kan ha koll på tempen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev douakh:

Toppen, tack! 
kanske kan montera på en digital ugnstermometer så att man kan ha koll på tempen?

Det kan funka, bara du får dit givaren dikt an mot kröken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som tror på att haveriet kan bero på snäckor i värmeväxlaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev douakh:

Någon som tror på att haveriet kan bero på snäckor i värmeväxlaren?

Jag har rensat värmeväxlare till mindre motorer där i tuberna finner man en vit-grå slemmig geggamoja, gjorde ju ingen kemisk analys, så jag vet inte vad det för någonting. Och detta då på båt som seglat i Skageracks elektrolyt. Snäckor, musslor och diverse annat biologiskt skräp 🗑 har jag däremot funnit i sjövattensilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev douakh:

Någon som tror på att haveriet kan bero på snäckor i värmeväxlaren?

Så kan det absolut vara. 
Om inte annat vore det tråkigt om det märks nästa gång du gasar på igen. 
Rengöring av vvxl brukar ligga i serviceplanen på 1-5 år beroende på maskin. Jag gjorde det på min båt i vintras efter att ha ägt båten i tre år. Fick ihop en nästan komplett impeller och ett smärre bidrag till grusgången. 
Hade dock inga problem med varmgång innan heller.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Här finns en instruktion hur man bygger ett enkelt avgastemperaturlarm. Termostater finns att köpa på SXK:s kansli i Göteborg, är tyvärr semesterstängt till den 3/8

Hälsningar Ove

.VP_avgaslarm (1).pdf

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev coppertail:

Så kan det absolut vara. 
Om inte annat vore det tråkigt om det märks nästa gång du gasar på igen. 
Rengöring av vvxl brukar ligga i serviceplanen på 1-5 år beroende på maskin. Jag gjorde det på min båt i vintras efter att ha ägt båten i tre år. Fick ihop en nästan komplett impeller och ett smärre bidrag till grusgången. 
Hade dock inga problem med varmgång innan heller.  

Jag är mer och mer inne på vvxl. Tyvärr ett mer avancerat o svårare jobb än vad jag klarar av så jag antar att det är ett jobb för varvet. Är det ett stort jobb?

I morgon köper jag avgasslang o kopplar på o ser om det kommer ut vatten om det går det återstår det att koppla på en digital termometer o därefter ut o köra o se om tempen hållare sig stabilt.

 

Kan det vara en plan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Här finns en instruktion hur man bygger ett enkelt avgastemperaturlarm. Termostater finns att köpa på SXK:s kansli i Göteborg, är tyvärr semesterstängt till den 3/8

Hälsningar Ove

.VP_avgaslarm (1).pdf

Har sett den. Ska definitivt ordna med det framgent. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har råkat ut för både plastpåse och vattenväxter i vattenintaget, men det hördes direkt på avgasljudet. Och sedan blev det att bada.

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev douakh:

Jag är mer och mer inne på vvxl. Tyvärr ett mer avancerat o svårare jobb än vad jag klarar av så jag antar att det är ett jobb för varvet. Är det ett stort jobb?

I morgon köper jag avgasslang o kopplar på o ser om det kommer ut vatten om det går det återstår det att koppla på en digital termometer o därefter ut o köra o se om tempen hållare sig stabilt.

 

Kan det vara en plan?

Görs det regelbundet är det ett mycket enkelt jobb. Har det inte gjorts på länge och byte av offeranoder har missköts kan det vara ihopärgat. Nya gavelpackningar/o-ringar för några hundralappar behövs oftast. 

Att sätta på en slang och kolla att du har flöde är en mycket god idé. 
Som tidigare nämnts kan det mycket väl ha varit något som blockerade kylvattenintaget och som sedan lossnade när du stängde av maskin och suget upphörde. 
 

Jag har ett sjövattenfilter med glaslock. Man ser direkt om man har flöde genom systemet. 
Att sitta och glo på en ugnstermometer kommer säkert funka bra den första timmen sen lär du tröttna. 
Bättre med ett akustiskt larm isf.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte att installera termometer för att i början ha koll på temperaturen sedan för det bli en lampa som varnar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Gelis:

Det kan funka, bara du får dit givaren dikt an mot kröken.

Vad ska den normala temperaturen blinin man installera mätare dikt an som du föreslår?

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev douakh:

Vad ska den normala temperaturen blinin man installera mätare dikt an som du föreslår?

Hej

I ritningen jag länkade till så sluter och larmar termostaten vid 80 grader och öppnar vid 60 grader.

Hälsningar Ove

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan bara referera till vad mina knän blir och det är ca 30° efter ett tag i marschfart och sedan ner på tomgång. Har för mig att mina termostater sluter vid 52° och öppnar igen vid ca 30°

 

Jag anser att man bör ligga ganska nära avgasknäts normala drifttemp som möjligt för att få en tidig indikering att något avviker från det normala

Edited by Gelis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy