Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
douakh

Avgasdämpare smälte

Rekommendera Poster

Jag har en Mercruiser Cummins 320hk.

häromdagen inträffa följande:

Efter ca 15 min körning märkte jag svart rök från maskinrummet, jag slog av motorn direkt och fann ett hål i ljuddämpare som är gjord av plast. Plaströk och avgaser vällde ut.

Jag har inte funnit något stopp på sjövattenintag och impeller är hel.

Turbon byttes av varv i vintras och jag har alltid upplevt ett högre missljud från turbon. 
Om turbon rasat kan det påverka så att avgastemperaturen höjs så pass att det orsakat skadan i avgasdämparen?

 

Tacksam för input. Sitter nu fast i Strömstad efter bärgning o inväntar reservdel. 

9DE374C1-8B30-4FA7-9C5B-7BA8B6AA41F2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På något sett har du fått brist på kylvatten i avgassystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja helt klart. Frågan är bara varför?

undrar om någon vet om felaktig turbo kan påverka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte har någon betydelse för vattenflödet, vattendumpen sker väl efter turbon i avgaskröken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen redan sett det, men ta en extra titt på isoleringen på kablarna därunder och isolera om dom om det behövs!

 

bild.png.aaa879db5363031b9a4ce607de6dd669.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ska kolla på det. Haft fullt upp med rengöring av maskinrummet o jagande av reservdel.

Kan det blivit ett tillfälligt stopp men ändå att impeller klarat sig men att avgaserna blivit så pass heta att det gått så snabbt att jag hann stänga av maskin innan impeller tog skada? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om turbon har rasat borde du känna av en ordentlig effektförlust.

Heta avgaser indikerar som andra redan skrivit, att kylvattenflödet är försämrat, det behöver inte ha uteblivit helt. Du har väl redan kollat sjövattensilen så att den inte är igensatt, att kranen/kulventilen till kylvattnets skrovgenomföring är helt öppen?

Sedan kan det ju vara obstruktion i oljekyl, värmeväxlare eller annorstädes.

 

Åter till turbon, om du skruvar loss luftfiltret eller motsvarande, kommer du då åt att känna på turbons turbinhjul med fingrarna? Om du gör det skall detta rotera väldigt lätt och du skall inte kunna känna något axialt eller radiellt glapp över huvud taget. Och du kollar förstås detta när motorn och turbon är kalla, annars bränner du dig på fingrarna ♨️.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kylvattnet försvinner så sticker avgastempen ganska omgående, långt före innan motorns tempmätare börjar indikera att något är galet.

Just därför är det smart att ha ett larm på just avgastempen. Går att göra (bygga) ganska enkelt själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gelis:

Om kylvattnet försvinner så sticker avgastempen ganska omgående, långt före innan motorns tempmätare börjar indikera att något är galet.

Just därför är det smart att ha ett larm på just avgastempen. Går att göra (bygga) ganska enkelt själv.

Det är kanske det som inträffat då motorn bara gått i 15 minuter. Då klarar sig kanske impellern att gå torr under så kort tid, iallafall en del av den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så snart kylvattnet minskar kraftigt eller försvinner sticker temperaturen på avgaserna upp mot 200°C eller mera och då är det inte roligt att vara en plastljuddämpare...

Det går på 15 sekunder snarare än 15 minuter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat silen, turbon snurrar fritt. Lossat slangen till silen och blåst och därigenom har det bubblat på utsidan så det är fritt där. Även kollat slangar till vattenpumpen och från vattenpumpen och det ser bra ut.

Kan det fastnat något tillfälligt i intaget, typ påse och då tillfälligt täppt igen så att avgaserna blivit heta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev douakh:

Kollat silen, turbon snurrar fritt. Lossat slangen till silen och blåst och därigenom har det bubblat på utsidan så det är fritt där. Även kollat slangar till vattenpumpen och från vattenpumpen och det ser bra ut.

Kan det fastnat något tillfälligt i intaget, typ påse och då tillfälligt täppt igen så att avgaserna blivit heta?

Ja det kan det ju ha gjort. Jag minns en episod från 70-talet då det fastnade en plastsäck som det hade varit konstgödning i. Detta var i en liten öppen snipa med en betydligt mindre tvåcylindrig motor som blev utan kylning och nypte. Den jäkla säcken fastnade även i propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var monterar man mätaren för att hålla koll på avgastempen, i röret? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då jag inte vet hur din maskin ser ut efter turbon och runt avgaskröken, så rent generellt på avgaskröken så nära avgasslangen som möjligt.

Behövs i princip ingen mätare utan räcker med en varningslampa som styrs av en liten anläggningstermostat på runt 50°. beror lite på hur varm kröken blir under normal drift.

image.png.c7cdae2f67e1e9708333410a7ec35a3b.png

image.png.49ff193e5ccdd9a21b3d225f404ec821.png

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst direkt på avgaskröken. Nu var mina bilder lite suddiga men jag har monterat mina på avgasknät precis där avgasslangen sitter. Man ser den lilla termostaten på översta bilden.

Termostaten ska vara av typen normalt öppen, då sluter den sig vid uppnådd temp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, tack! 
kanske kan montera på en digital ugnstermometer så att man kan ha koll på tempen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev douakh:

Toppen, tack! 
kanske kan montera på en digital ugnstermometer så att man kan ha koll på tempen?

Det kan funka, bara du får dit givaren dikt an mot kröken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som tror på att haveriet kan bero på snäckor i värmeväxlaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev douakh:

Någon som tror på att haveriet kan bero på snäckor i värmeväxlaren?

Jag har rensat värmeväxlare till mindre motorer där i tuberna finner man en vit-grå slemmig geggamoja, gjorde ju ingen kemisk analys, så jag vet inte vad det för någonting. Och detta då på båt som seglat i Skageracks elektrolyt. Snäckor, musslor och diverse annat biologiskt skräp 🗑 har jag däremot funnit i sjövattensilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev douakh:

Någon som tror på att haveriet kan bero på snäckor i värmeväxlaren?

Så kan det absolut vara. 
Om inte annat vore det tråkigt om det märks nästa gång du gasar på igen. 
Rengöring av vvxl brukar ligga i serviceplanen på 1-5 år beroende på maskin. Jag gjorde det på min båt i vintras efter att ha ägt båten i tre år. Fick ihop en nästan komplett impeller och ett smärre bidrag till grusgången. 
Hade dock inga problem med varmgång innan heller.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här finns en instruktion hur man bygger ett enkelt avgastemperaturlarm. Termostater finns att köpa på SXK:s kansli i Göteborg, är tyvärr semesterstängt till den 3/8

Hälsningar Ove

.VP_avgaslarm (1).pdf

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev coppertail:

Så kan det absolut vara. 
Om inte annat vore det tråkigt om det märks nästa gång du gasar på igen. 
Rengöring av vvxl brukar ligga i serviceplanen på 1-5 år beroende på maskin. Jag gjorde det på min båt i vintras efter att ha ägt båten i tre år. Fick ihop en nästan komplett impeller och ett smärre bidrag till grusgången. 
Hade dock inga problem med varmgång innan heller.  

Jag är mer och mer inne på vvxl. Tyvärr ett mer avancerat o svårare jobb än vad jag klarar av så jag antar att det är ett jobb för varvet. Är det ett stort jobb?

I morgon köper jag avgasslang o kopplar på o ser om det kommer ut vatten om det går det återstår det att koppla på en digital termometer o därefter ut o köra o se om tempen hållare sig stabilt.

 

Kan det vara en plan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Här finns en instruktion hur man bygger ett enkelt avgastemperaturlarm. Termostater finns att köpa på SXK:s kansli i Göteborg, är tyvärr semesterstängt till den 3/8

Hälsningar Ove

.VP_avgaslarm (1).pdf

Har sett den. Ska definitivt ordna med det framgent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för både plastpåse och vattenväxter i vattenintaget, men det hördes direkt på avgasljudet. Och sedan blev det att bada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev douakh:

Jag är mer och mer inne på vvxl. Tyvärr ett mer avancerat o svårare jobb än vad jag klarar av så jag antar att det är ett jobb för varvet. Är det ett stort jobb?

I morgon köper jag avgasslang o kopplar på o ser om det kommer ut vatten om det går det återstår det att koppla på en digital termometer o därefter ut o köra o se om tempen hållare sig stabilt.

 

Kan det vara en plan?

Görs det regelbundet är det ett mycket enkelt jobb. Har det inte gjorts på länge och byte av offeranoder har missköts kan det vara ihopärgat. Nya gavelpackningar/o-ringar för några hundralappar behövs oftast. 

Att sätta på en slang och kolla att du har flöde är en mycket god idé. 
Som tidigare nämnts kan det mycket väl ha varit något som blockerade kylvattenintaget och som sedan lossnade när du stängde av maskin och suget upphörde. 
 

Jag har ett sjövattenfilter med glaslock. Man ser direkt om man har flöde genom systemet. 
Att sitta och glo på en ugnstermometer kommer säkert funka bra den första timmen sen lär du tröttna. 
Bättre med ett akustiskt larm isf.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att installera termometer för att i början ha koll på temperaturen sedan för det bli en lampa som varnar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Gelis:

Det kan funka, bara du får dit givaren dikt an mot kröken.

Vad ska den normala temperaturen blinin man installera mätare dikt an som du föreslår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev douakh:

Vad ska den normala temperaturen blinin man installera mätare dikt an som du föreslår?

Hej

I ritningen jag länkade till så sluter och larmar termostaten vid 80 grader och öppnar vid 60 grader.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan bara referera till vad mina knän blir och det är ca 30° efter ett tag i marschfart och sedan ner på tomgång. Har för mig att mina termostater sluter vid 52° och öppnar igen vid ca 30°

 

Jag anser att man bör ligga ganska nära avgasknäts normala drifttemp som möjligt för att få en tidig indikering att något avviker från det normala

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...