Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Thomas117

Problem med tomgång

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 70 hk 2-takt Autolube -89. Har fått problem från i år. Tomgången går bra när jag startar, går utmärkt på höga varv, men när jag har kört någon timme och går ner på tomgång igen för att kasta ankare stannar motorn efter några sekunder. Händer varje gång. Någon sa att det var autoluben som gav för mycket olja vid höga varv och som motorn sen fortsatte vid tomgången och gjorde Motorn sur? Någon som varit med om detta eller har idé om vad felet kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Thomas117:

Har en Yamaha 70 hk 2-takt Autolube -89. Har fått problem från i år. Tomgången går bra när jag startar, går utmärkt på höga varv, men när jag har kört någon timme och går ner på tomgång igen för att kasta ankare stannar motorn efter några sekunder. Händer varje gång. Någon sa att det var autoluben som gav för mycket olja vid höga varv och som motorn sen fortsatte vid tomgången och gjorde Motorn sur? Någon som varit med om detta eller har idé om vad felet kan vara?

Idag testade jag att starta och gå på tomgång en längre stund. När motorn blev varm efter 4-5 minuter stannade den? Kan inte motorer själv. Nån som har idé ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om termostater men kylvatten ger en bra stråle vid hög fart. Vid tomgång är den något böjd och svagare, skvätter lite. Kan det påverka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet som sprutar ut kallas för skvallerstråle. Den indikerar bara att pumpen fungerar, det är helt normalt att denna stråle får lika dåligt flöde på låga varv som pinkande gubbar med prostatabesvär får. När motorn går på högre varv gör även pumpen det och då blir strålen därefter.

 

Erfarenheter sedan mopedåldern och på den tiden alla utombordare gick på oljeblandad bensin man själv blandade, ger det att om man hällde i för mycket olja i bensinen gick motorerna sämre, eller inte alls överlag, särskilt på tomgång, så du kan ha en poäng där.

 

Har din motor förgasare eller insprutning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då fungerar kylningen kanske 😄

Motorn har 3 förgasare, så ingen insprutning. Har hört att en del kopplar bort auto smörjningen på gamla Yamaha o lägger olja direkt i tanken. Kanske en idé?  Inget jag kan göra själv dock. Problematiskt att anlita service  i Stockholm. De jag kontaktat tar inte längre in motorer som är äldre än 25 år 😢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Thomas117:

Ok, då fungerar kylningen kanske 😄

Motorn har 3 förgasare, så ingen insprutning. Har hört att en del kopplar bort auto smörjningen på gamla Yamaha o lägger olja direkt i tanken. Kanske en idé?  Inget jag kan göra själv dock. Problematiskt att anlita service  i Stockholm. De jag kontaktat tar inte längre in motorer som är äldre än 25 år 😢

Ok, nu vet jag inte exakt hur dina förgasare ser ut, men det brukar finnas olika munstycken där det kan samlas skräp. Det kanske du inte kan kolla själv.
 

Men en sak du kan kontrollera är bränslesilen i bränslepumpen, här kan det samlas skräp som gör att motorn går sämre eller inte alls på låga varv. Sedan brukar det finnas en sil i tanken också, har du lös tank? Då finns det ofta en finmaskig sil längst ned i sugröret.

 

Om motorn går illa på låga varv och om det är skräp i silarna kan det ibland hjälpa att pumpa på blåsan för att öka trycket och flödet på bensinen, prova det!
 

En annan sak du kan göra själv är att kontrollera, göra rena eller byta ut tändstiften, inte säkert att det är det felet, men det gör iallafall inte saken sämre.

 

När du startar motorn går den bra på låga varv, då kanske det är så att en automatisk choke eller primer har hjälp till. Sedan när motorn är varmkörd stängs denna funktion av.

 

Detta är väldigt generella råd när det gäller utombordare och grundar sig på mina erfarenheter från gamla Johnson/Evinrude som jag skruvat en del med för en del år sedan, innan allting blev digitalt och elektroniskt.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips 👍 skall börja med att kolla nätet hur bränslepumpen ser för att hitta filtret 😄 o göra några av de här testen imorgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Thomas117:

Tack för tips 👍 skall börja med att kolla nätet hur bränslepumpen ser för att hitta filtret 😄 o göra några av de här testen imorgon

Vad bra, alltid en start på felsökningen. Om du följer bränsleslangen innanför motorkåpan finner du pumpen. Var försiktig med packningarna du kan behöva nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Thomas117:

när jag har kört någon timme och går ner på tomgång igen för att kasta ankare stannar motorn

efter några sekunder.

Hur gör du för att återstarta motorn?

 

Vad händer om du pumpar på blåsan innan du startar igen, hur känns blåsan, går det att pumpa fram mer soppa in i förgasarna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dränera förgasarna på vatten, speciellt den nedersta, brukar kunna göra underverk. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick frågan av ovanstående också. Har för mig att blåsan var helt tom när jag skulle starta om vi ett tillfälle. Skall kolla imorgon 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Thomas117:

Fick frågan av ovanstående också. Har för mig att blåsan var helt tom när jag skulle starta om vi ett tillfälle. Skall kolla imorgon 

Detts tyder i så fall på läckage av luft in i slangen mellan bränslepump och tank. Viktigt att det är helt tät där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå kollar slang och blåsa, kolla även att tankens avluftning är öppen och ren. Skulle ju eventuellt kunna vara så att med motorn på höga varv forseras luften in i tanken, men senare när du går ner på tomgång minskar suget från motorn och vakumet i tanken vinner, motorn dör. Inte jättesannolikt, men en lätt sak att kolla, och glömma. Stängd luftnippel på tanken kan ge märkliga beteenden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör kanske nämna att jag hade en rostfri specialsvetsad tank tidigare. Var tvungen att ta ut den för att tömma all kondensvatten. Ett jäkla jobb att få ut den med c:a 15 liter vatten o lite bensin kvar i tanken. För att göra det enkelt nu i vår satte jag i en billig brandgul plasttank istället. Har haft mycket problem med den. Genomföringen till bensinslangen läcker ut bensin om luftningen är stängd. Måste ha den öppen hela tiden trots bensinlukten i båten. Kommer nog sätta tillbaka den rostfria. Möjligen har mitt problem något att göra med det här? Problemen uppstod samtidigt med tankbytet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 liter! Detta är garanterat inte kondens utan inläckande regnvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgången fungerar perfekt ! 😊 Har gjort alla föreslagna åtgärder. Det som gjorde susen var när jag Tog bort bränslefiltret och gjorde rent med bensin. Det var hemskt mycket pollen o andra partiklar som försvann då. Därefter går motorn bättre än någonsin. Tack för alla förslag 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...