Jump to content
Sunday 11 April 2021
Sixten62

Gummibåt eller?

Recommended Posts

Jag har nyligen skaffat en ny båt 27 fot, och de flesta säger att jag ska investera i en gummibåt för säkerhet mm, vad har ni för erfarenheter???

Mvh

Edward

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

 

Så här tänker jag. 

 

- Uppblåst gummibåt liggandes på skutan, eller på släp, är för mig en säkerhet. 

Seglar på Vänern. 

 

Är i vart fall en flythjälp. 

 

- Råkade en gång ut för storm på Dalbosjön, med vindstyrkor på över 30 m/s. Vinden ökade från ca 10, på 20 minuter. 

 

Tänkte inte på den släpande gummibåten i kaoset. Plötsligt hade den slitit sig och var borta.

Detta under tiden jag stuvade undan, revade segel och satte sele på mig o hunden. Hann inte så mycket mera.

 

SMHI o YR, hade lovat ca 8 m/s, så det var en lugn o fridfull start på dagen. Blev plötsligt andra förutsättningar. 

 

- En annan gång, på en höst, när jag befann mig i en trång farled, på väg in till Ekenäs, mitt i Vänern, för motor i lugnt väder, kom en större tromb över mig.

Vatten revs rakt upp, likaså gummibåten på släp. 

Den ställde sig som en virvlande jättebalong, tjudrad i tampen. 

Hamnade till slut upp och ned. Vattnet fick tag i akterspegeln, som revs loss. Då var sagan all.... 

 

- Som säkerhet på sjön, ska den nog förvaras uppblåst, surrad på båten. Man hinner inte blåsa upp den om det skulle krisa sig, är min erfarenhet. 

 

- Och så var det detta med åror, pump och annat. Har tappat åra som sjönk. 

Årorna är numer alltid fyllda med fogskum. Och fästade med linor. 

 

- Har nu en Seven O, som original har endast en dragögla. Sett flera som dragits loss, då de varit på släp.

I originalutförande att betrakta som en dyrare leksak. 

Medföljande luftpump av plast är ett skämt. Knappt det går att fästa slangen. 

 

Min är kompletterad med pålimmade ringar med fästen, ett fäste långt fram på var sida, strax över vattenlinjen. 

Draglinan är fäst i akterspegeln, dras över luftuben på ena sidan, ned genom öglan och genom original dragögla. Vänder i en loop framför fören, och tillbaka på liknande sätt, bakåt på andra, sidan och till akterspegeln, med två borrade hål, ett på var sida, långt ut. 

Draget blir alltså från akterspegeln. Endast styrning av dubbla draglinan, sker genom original dragögla. Den utsätts nu inte alls av dragkrafter i längsled. 

Det håller! 

 

Draglinan måste vara flytande, för, att inte hamna i propellrar. 

 

Har pump, livlinor mm, liggande i påse, som jag kan rycka med mig och binda fast i gummibåten, om det skulle krisa. 

Och även reserv utter till årors låsning 

 

 

- Ser att de som är ute på långfärd. Samtliga har livflotte. Och gummibåt på båten.

 

 

Har flera gånger övervägt köpt av livflotte. Troligtvis stöldbegärlig. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minns att de första gummibåten, köptes begagnad, hade integrerade luftpumpar i tuberna. 

Mycket praktisk, då de alltid var på plats. 

Det fanns även möjlighet att koppla annan pump, i ventilerna av metall, där man släppte ut luften. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Hybro:

.

 

Så här tänker jag. 

 

- Uppblåst gummibåt liggandes på skutan, eller på släp, är för mig en säkerhet. 

Seglar på Vänern. 

 

Är i vart fall en flythjälp. 

 

- Råkade en gång ut för storm på Dalbosjön, med vindstyrkor på över 30 m/s. Vinden ökade från ca 10, på 20 minuter. 

 

Tänkte inte på den släpande gummibåten i kaoset. Plötsligt hade den slitit sig och var borta.

Detta under tiden jag stuvade undan, revade segel och satte sele på mig o hunden. Hann inte så mycket mera.

 

SMHI o YR, hade lovat ca 8 m/s, så det var en lugn o fridfull start på dagen. Blev plötsligt andra förutsättningar. 

 

- En annan gång, på en höst, när jag befann mig i en trång farled, på väg in till Ekenäs, mitt i Vänern, för motor i lugnt väder, kom en större tromb över mig.

Vatten revs rakt upp, likaså gummibåten på släp. 

Den ställde sig som en virvlande jättebalong, tjudrad i tampen. 

Hamnade till slut upp och ned. Vattnet fick tag i akterspegeln, som revs loss. Då var sagan all.... 

 

- Som säkerhet på sjön, ska den nog förvaras uppblåst, surrad på båten. Man hinner inte blåsa upp den om det skulle krisa sig, är min erfarenhet. 

 

- Och så var det detta med åror, pump och annat. Har tappat åra som sjönk. 

Årorna är numer alltid fyllda med fogskum. Och fästade med linor. 

 

- Har nu en Seven O, som original har endast en dragögla. Sett flera som dragits loss, då de varit på släp.

I originalutförande att betrakta som en dyrare leksak. 

Medföljande luftpump av plast är ett skämt. Knappt det går att fästa slangen. 

 

Min är kompletterad med pålimmade ringar med fästen, ett fäste långt fram på var sida, strax över vattenlinjen. 

Draglinan är fäst i akterspegeln, dras över luftuben på ena sidan, ned genom öglan och genom original dragögla. Vänder i en loop framför fören, och tillbaka på liknande sätt, bakåt på andra, sidan och till akterspegeln, med två borrade hål, ett på var sida, långt ut. 

Draget blir alltså från akterspegeln. Endast styrning av dubbla draglinan, sker genom original dragögla. Den utsätts nu inte alls av dragkrafter i längsled. 

Det håller! 

 

Draglinan måste vara flytande, för, att inte hamna i propellrar. 

 

Har pump, livlinor mm, liggande i påse, som jag kan rycka med mig och binda fast i gummibåten, om det skulle krisa. 

Och även reserv utter till årors låsning 

 

 

- Ser att de som är ute på långfärd. Samtliga har livflotte. Och gummibåt på båten.

 

 

Har flera gånger övervägt köpt av livflotte. Troligtvis stöldbegärlig. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för ett bra svar och bra erfarenheter, det blir nog att skaffa en liten ändå 😀👍🏻
Mvh, Edward 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker att sitsen är för högt placerad i min Seven O. 

 

Tyngdpunkten blir för hög, känns lite så där. 

 

Kanske kan göra om det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har en motorbåt i samma storlek som er. Har sedan 2014 en 250 cm lång gummibåt som hänger på "snap-davit"-fästen på badbryggan. Har aldrig varit några problem förutom att man behöver vara lite försiktig vid manövrering i trånga hamnar då gummibåten annars kan toucha bryggor och andra båtar.

 

Känns som en bra säkerhet om vi skulle behöva lämna båten vid en brand eller annat. Tar bara några sekunder att lossa och sjösätta.

 

Dessutom ger gummibåten oss chansen att ligga på svaj och ta oss in till badstränder m.m. Ibland använder vi den för att lägga om vårt eller andras ankare om det har hamnat lite fel vid en tilläggning. 

 

För mig känns det otänkbart att vara utan gummibåt nu när vi har vant oss.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett alternativ är ju att skaffa en livflotte, tar inte mycket plats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har med mig 260cm gummibåt. Till 25% nytta och 75% besvär.

I är har den används till utflykt en gång, att. Lägga ut ankare en gång, att hjälpa granne med att lägga ut en Lina i boj, en gång. Roddlektion en gång, för övrigt svår att ro och väldigt opedagogisk att lära ut roddens svåra konst till en sexåring.

Denna gummibåt går inte att släpa, den lyfts upp på badbryggan där den kommer i konflikt med ankarspelet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en Zodiac ca 2,7 m med en 5 hkr.

Kan plana när jag är ensam, toppen med 4 vuxna ombord på väg att grilla iland men med fasta bottenskivor och storlek är den lite klumpig att hantera (ombord på segelbåten).

 

Vi är till 99% bara 2 vuxna på segelbåten så jag har funderat på något mindre som rymmer 2 vuxna, matkassar/minicykel och utombordare. Stora pontoner och längd 230 cm kanske räcker för vårt behov.

 

Så tipset till OT är att fundera på hur stor dinge som behövs.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-17 vid 06:31 skrev Hybro:

Minns att de första gummibåten, köptes begagnad, hade integrerade luftpumpar i tuberna. 

Mycket praktisk, då de alltid var på plats. 

Det fanns även möjlighet att koppla annan pump, i ventilerna av metall, där man släppte ut luften. 

Då hade du nog en Ax2 från Avon eller Bombard.

0F52A125-AF80-49C7-A3AA-7D96E0F091D3.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy