Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sixten62

Gummibåt eller?

Rekommendera Poster

Jag har nyligen skaffat en ny båt 27 fot, och de flesta säger att jag ska investera i en gummibåt för säkerhet mm, vad har ni för erfarenheter???

Mvh

Edward

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Så här tänker jag. 

 

- Uppblåst gummibåt liggandes på skutan, eller på släp, är för mig en säkerhet. 

Seglar på Vänern. 

 

Är i vart fall en flythjälp. 

 

- Råkade en gång ut för storm på Dalbosjön, med vindstyrkor på över 30 m/s. Vinden ökade från ca 10, på 20 minuter. 

 

Tänkte inte på den släpande gummibåten i kaoset. Plötsligt hade den slitit sig och var borta.

Detta under tiden jag stuvade undan, revade segel och satte sele på mig o hunden. Hann inte så mycket mera.

 

SMHI o YR, hade lovat ca 8 m/s, så det var en lugn o fridfull start på dagen. Blev plötsligt andra förutsättningar. 

 

- En annan gång, på en höst, när jag befann mig i en trång farled, på väg in till Ekenäs, mitt i Vänern, för motor i lugnt väder, kom en större tromb över mig.

Vatten revs rakt upp, likaså gummibåten på släp. 

Den ställde sig som en virvlande jättebalong, tjudrad i tampen. 

Hamnade till slut upp och ned. Vattnet fick tag i akterspegeln, som revs loss. Då var sagan all.... 

 

- Som säkerhet på sjön, ska den nog förvaras uppblåst, surrad på båten. Man hinner inte blåsa upp den om det skulle krisa sig, är min erfarenhet. 

 

- Och så var det detta med åror, pump och annat. Har tappat åra som sjönk. 

Årorna är numer alltid fyllda med fogskum. Och fästade med linor. 

 

- Har nu en Seven O, som original har endast en dragögla. Sett flera som dragits loss, då de varit på släp.

I originalutförande att betrakta som en dyrare leksak. 

Medföljande luftpump av plast är ett skämt. Knappt det går att fästa slangen. 

 

Min är kompletterad med pålimmade ringar med fästen, ett fäste långt fram på var sida, strax över vattenlinjen. 

Draglinan är fäst i akterspegeln, dras över luftuben på ena sidan, ned genom öglan och genom original dragögla. Vänder i en loop framför fören, och tillbaka på liknande sätt, bakåt på andra, sidan och till akterspegeln, med två borrade hål, ett på var sida, långt ut. 

Draget blir alltså från akterspegeln. Endast styrning av dubbla draglinan, sker genom original dragögla. Den utsätts nu inte alls av dragkrafter i längsled. 

Det håller! 

 

Draglinan måste vara flytande, för, att inte hamna i propellrar. 

 

Har pump, livlinor mm, liggande i påse, som jag kan rycka med mig och binda fast i gummibåten, om det skulle krisa. 

Och även reserv utter till årors låsning 

 

 

- Ser att de som är ute på långfärd. Samtliga har livflotte. Och gummibåt på båten.

 

 

Har flera gånger övervägt köpt av livflotte. Troligtvis stöldbegärlig. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns att de första gummibåten, köptes begagnad, hade integrerade luftpumpar i tuberna. 

Mycket praktisk, då de alltid var på plats. 

Det fanns även möjlighet att koppla annan pump, i ventilerna av metall, där man släppte ut luften. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

.

 

Så här tänker jag. 

 

- Uppblåst gummibåt liggandes på skutan, eller på släp, är för mig en säkerhet. 

Seglar på Vänern. 

 

Är i vart fall en flythjälp. 

 

- Råkade en gång ut för storm på Dalbosjön, med vindstyrkor på över 30 m/s. Vinden ökade från ca 10, på 20 minuter. 

 

Tänkte inte på den släpande gummibåten i kaoset. Plötsligt hade den slitit sig och var borta.

Detta under tiden jag stuvade undan, revade segel och satte sele på mig o hunden. Hann inte så mycket mera.

 

SMHI o YR, hade lovat ca 8 m/s, så det var en lugn o fridfull start på dagen. Blev plötsligt andra förutsättningar. 

 

- En annan gång, på en höst, när jag befann mig i en trång farled, på väg in till Ekenäs, mitt i Vänern, för motor i lugnt väder, kom en större tromb över mig.

Vatten revs rakt upp, likaså gummibåten på släp. 

Den ställde sig som en virvlande jättebalong, tjudrad i tampen. 

Hamnade till slut upp och ned. Vattnet fick tag i akterspegeln, som revs loss. Då var sagan all.... 

 

- Som säkerhet på sjön, ska den nog förvaras uppblåst, surrad på båten. Man hinner inte blåsa upp den om det skulle krisa sig, är min erfarenhet. 

 

- Och så var det detta med åror, pump och annat. Har tappat åra som sjönk. 

Årorna är numer alltid fyllda med fogskum. Och fästade med linor. 

 

- Har nu en Seven O, som original har endast en dragögla. Sett flera som dragits loss, då de varit på släp.

I originalutförande att betrakta som en dyrare leksak. 

Medföljande luftpump av plast är ett skämt. Knappt det går att fästa slangen. 

 

Min är kompletterad med pålimmade ringar med fästen, ett fäste långt fram på var sida, strax över vattenlinjen. 

Draglinan är fäst i akterspegeln, dras över luftuben på ena sidan, ned genom öglan och genom original dragögla. Vänder i en loop framför fören, och tillbaka på liknande sätt, bakåt på andra, sidan och till akterspegeln, med två borrade hål, ett på var sida, långt ut. 

Draget blir alltså från akterspegeln. Endast styrning av dubbla draglinan, sker genom original dragögla. Den utsätts nu inte alls av dragkrafter i längsled. 

Det håller! 

 

Draglinan måste vara flytande, för, att inte hamna i propellrar. 

 

Har pump, livlinor mm, liggande i påse, som jag kan rycka med mig och binda fast i gummibåten, om det skulle krisa. 

Och även reserv utter till årors låsning 

 

 

- Ser att de som är ute på långfärd. Samtliga har livflotte. Och gummibåt på båten.

 

 

Har flera gånger övervägt köpt av livflotte. Troligtvis stöldbegärlig. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra svar och bra erfarenheter, det blir nog att skaffa en liten ändå 😀👍🏻
Mvh, Edward 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att sitsen är för högt placerad i min Seven O. 

 

Tyngdpunkten blir för hög, känns lite så där. 

 

Kanske kan göra om det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en motorbåt i samma storlek som er. Har sedan 2014 en 250 cm lång gummibåt som hänger på "snap-davit"-fästen på badbryggan. Har aldrig varit några problem förutom att man behöver vara lite försiktig vid manövrering i trånga hamnar då gummibåten annars kan toucha bryggor och andra båtar.

 

Känns som en bra säkerhet om vi skulle behöva lämna båten vid en brand eller annat. Tar bara några sekunder att lossa och sjösätta.

 

Dessutom ger gummibåten oss chansen att ligga på svaj och ta oss in till badstränder m.m. Ibland använder vi den för att lägga om vårt eller andras ankare om det har hamnat lite fel vid en tilläggning. 

 

För mig känns det otänkbart att vara utan gummibåt nu när vi har vant oss.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är ju att skaffa en livflotte, tar inte mycket plats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har med mig 260cm gummibåt. Till 25% nytta och 75% besvär.

I är har den används till utflykt en gång, att. Lägga ut ankare en gång, att hjälpa granne med att lägga ut en Lina i boj, en gång. Roddlektion en gång, för övrigt svår att ro och väldigt opedagogisk att lära ut roddens svåra konst till en sexåring.

Denna gummibåt går inte att släpa, den lyfts upp på badbryggan där den kommer i konflikt med ankarspelet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en Zodiac ca 2,7 m med en 5 hkr.

Kan plana när jag är ensam, toppen med 4 vuxna ombord på väg att grilla iland men med fasta bottenskivor och storlek är den lite klumpig att hantera (ombord på segelbåten).

 

Vi är till 99% bara 2 vuxna på segelbåten så jag har funderat på något mindre som rymmer 2 vuxna, matkassar/minicykel och utombordare. Stora pontoner och längd 230 cm kanske räcker för vårt behov.

 

Så tipset till OT är att fundera på hur stor dinge som behövs.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-17 vid 06:31 skrev Hybro:

Minns att de första gummibåten, köptes begagnad, hade integrerade luftpumpar i tuberna. 

Mycket praktisk, då de alltid var på plats. 

Det fanns även möjlighet att koppla annan pump, i ventilerna av metall, där man släppte ut luften. 

Då hade du nog en Ax2 från Avon eller Bombard.

0F52A125-AF80-49C7-A3AA-7D96E0F091D3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...