Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

I förmiddags hittade jag en Ryds 568 GT 2005 på Blocket inkl 80-trailer. Priset förhandlades till 145 000. Motor Mercury 90 hk 2-takt väldigt lite körd och rätt omhändertagen. Jag la handpenning 5000kr ska hämta om en vecka. Båten hade några väldigt små skavanker men annars i toppskick. 
 

MEN 


Det var inte Optimax utan vanlig förgasare. Kom jag på efter att jag lagt handpenningen och säljaren tagit bort annonsen. 
 

ok vad ska jag göra? Bränna 5000kr och vänta på nästa tillfälle? Köpa båten för resterande 140 000 och vara glad ändå. 
 

Hur illa är det med 90 hk utan insprutning? 
 

Tacksam för råd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att andrahandsvärdet är helt hysteriskt. Dessa båtar kostade drygt 200’ nya och nu är den femton år gammal.


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring och snacka med han, säg som det är. Du ska dock betala omkostnader i form av ny blocket annons.

Men man ser handpenning på olika sätt dock.

 

Hittade denna text på http://www.mynewsdesk.com/se/wistrand/news/handpenning-vad-haender-om-det-inte-blir-affaer-151429

" I fråga om köp och försäljning av lös egendom får den legala utgångspunkten anses vara att en handpenning ska anses utgöra en förskottsbetalning, innebärande att säljaren ska betala tillbaka handpenningen om affären inte genomförs. Detta hindrar i och för sig inte säljaren från att göra gällande krav på skadestånd gentemot köparen om köparen är orsaken till att affären inte genomförts och säljaren lider skada härav"

 

Inget fel på den motorn, gjorde faktiskt precis som du. Köpte vår första båt över telefon. Kom på när jag väl var och hämtade båten +50 mil hemifrån att fan det var ingen Optimax som jag hade fått för mig :)
Var en 125Hk ELPTO. Köpte båten ändå och den fungerade fin fint. Billig service :)

När jag väl sålde båten trodde jag att det skulle vara ett bojsänke men köparen vill ha den typen av motor.

 

Olika på hur man ser på motorer och teknik.

 

Har du kollat upp vad motsvarande båt kostar med en Optimax?
Förmodar att den är dyrare och då får man ställa sig frågan om det är värt mellanskillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre som kan krångla med en förgasarmotor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, tycker det låter som du köper en bra båt med trailer till.

Absolut inget fel på förgasarmotorer enligt min erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte var den.. men jag tycker att du har köpt en onödigt dyr båt. MEN det behöver inte betyda att den är dålig för det. Dock tycker jag att du borde kunnat fått ner priset ytterligare 10-20.000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det är med en 80-trailer med i köpet. Om man drar av 15 000 för den är vi nere i 130 och jag har inte sett någon 568 under 135...ja det är säkert lite för mycket men kanske inte extremt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och den är din!

Hade du snålat lite mer så kanske någon annan hade fått den! Är man inte villig att betala mer än andra så får man heller aldrig något  😄

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...