Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
marjlin

Upptagning/sjösättning vid ramp med framhjulsdriven bil?

Rekommendera Poster

Som frågan lyder - Upptagning/sjösättning vid ramp med framhjulsdriven bil.

Har en Volvo V70 D4 (181hk) Automat som är framhjulsdriven och funderar på ett köpa en Buster XL som jag ska ha på trailer.
Då jag är ny i trailervärlden så undrar jag om det finns något som jag bör tänka på avseende trailandet med min bil som är framhjulsdriven/automat vid upptagning/sjösättning avseende båt/motor med en vikt på strax under 1000 kg?

Bilen är godkänd för att dra upp till 1800 kg.

Mvh
Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall funka bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, kultrycket. Alltså vikten på dragkroken. Oavsett hur tung båt man har så ska det inte väga mer än 50-70 kg på dragkroken. Det regleras genom att anpassa båtens läge på trailern, alltså flytta vinschtornet. En normalstark man ska med viss ansträngning orka lyfta stödhjulet från marken.

 

Men generellt så ska den båten och bilen inte vara nåt problem om man inte har väldigt brant ramp.

 

Jag drar själv upp närmare två ton med en v70. Det funkar nätt och jämnt om nån knuffar på med muskelkraft och jag har negativt kultryck så framhjulen får lite extra tyngd. Det ordnar jag genom att inte veva fram båten de sista 2 decimetrarna, då väger det över lite bakåt och tyngd flyttas från bakhjulen till framhjulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev monark-670:

Det regleras genom att anpassa båtens läge på trailern, alltså flytta vinschtornet.

Och eller axeln på trailern om man har flyttbar axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev monark-670:

Just det, kultrycket. Alltså vikten på dragkroken. Oavsett hur tung båt man har så ska det inte väga mer än 50-70 kg på dragkroken. Det regleras genom att anpassa båtens läge på trailern, alltså flytta vinschtornet. En normalstark man ska med viss ansträngning orka lyfta stödhjulet från marken.

 

Men generellt så ska den båten och bilen inte vara nåt problem om man inte har väldigt brant ramp.

 

Jag drar själv upp närmare två ton med en v70. Det funkar nätt och jämnt om nån knuffar på med muskelkraft och jag har negativt kultryck så framhjulen får lite extra tyngd. Det ordnar jag genom att inte veva fram båten de sista 2 decimetrarna, då väger det över lite bakåt och tyngd flyttas från bakhjulen till framhjulen.

Så gör jag med, drar med en framhjulsdriven bil. Om det slirar så vinchar jag båten bakåt några dm tills jag ser att bilens bakhjul inte tyngs ner, då går det i regel bra. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan du låta bysmeden tillverka en dragkrok som fästes i bilens främre bogserögla, så man kan köra ned och backa upp, det brukar fungera väldigt bra på framhjulsdrivna bilar.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Annars kan du låta bysmeden tillverka en dragkrok som fästes i bilens främre bogserögla, så man kan köra ned och backa upp, det brukar fungera väldigt bra på framhjulsdrivna bilar.

Så gjorde vi förr i lumpen när man skulle placera 40 mm lvakan på en höjd, då ”nosade” man kanonen på plats med en dragsprint fram.  Visserligen var ju terrängbilarna sexhjulsdrivna men man hade bättre koll. Numera kör jag bara 22 meters på vanlig landsväg.

2EA17C63-0326-4070-A777-F2CD1ED9F319.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är lite "på håret" med greppet på den framhjulsdrivna bilen så kan det hjälpa med tyngd framtill i bilen. En passagerare på 100+ kg i passagerarsätet fram gör underverk. Gäller att vara lite taktfull när man ber någon om hjälp för den uppgiften, en del kan ha "kränkt-antennerna" utdragna 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Om det är lite "på håret" med greppet på den framhjulsdrivna bilen så kan det hjälpa med tyngd framtill i bilen. En passagerare på 100+ kg i passagerarsätet fram gör underverk. Gäller att vara lite taktfull när man ber någon om hjälp för den uppgiften, en del kan ha "kränkt-antennerna" utdragna 😀

Om man har en lite övergödd tant kan man ju be henne med motiveringen att du som väger mycket.... Om man vill samla pluspoäng. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra tips här!Negativt kultryck,samt lite svängda drivhjul precis vid starten för att växla ut momentet från stillastående är bra.Ännu hellre om man kan ställa hela ekipaget i lite fällknivsläge  i rampen gör också underverk för framhjulsdrift.Ohm,s idé att ”nosa” upp trailern är perfekt om man har automatlåda annars är oftast manuella lådor för högt växlade på backväxeln för att inte elda upp kopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Brawn:

Många bra tips här!Negativt kultryck,samt lite svängda drivhjul precis vid starten för att växla ut momentet från stillastående är bra.Ännu hellre om man kan ställa hela ekipaget i lite fällknivsläge  i rampen gör också underverk för framhjulsdrift.Ohm,s idé att ”nosa” upp trailern är perfekt om man har automatlåda annars är oftast manuella lådor för högt växlade på backväxeln för att inte elda upp kopplingen.

Ja så kan det vara med backväxlarna på manuellt växlade bilar. jag hade en liten Berlingo med manuell låda, och det fungerade bra att nosa upp en 500kg båt, vad trailern vägde vet jag inte.

Ett 30 cm långt plattjärn skruvades fast i främre bogseröglan (denna bil var så gammal att den hade fasta och synliga bogseröglor) På detta svetsades det ett kortare bandjärn som det borrades hål i och där skruvades det fast en kula från Biltema eller om det var ifrån Jula. Viodare hade vi sänkt däckstrycket, men det tror jag inte hade behövts. Det var en moderat lutad betongramp, problemet var att betongen smulade sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nosdrag på cheva pickisen, perfekt när man ska in med båt o trailer på tomten, mycket mer lättmanövrerat.

Men att nosa ner över 2 ton tung båt+ 8,5 meter trailer på rampen är inget jag gärna gör. Har gjort det ett par gånger när det varit så trångt vid rampen  att det var nästan omöjligt med vanliga bakre draget. Massa skit i vägen.

Jäkligt obehagligt när det börjar kasa, blir en helt annan bromseffekt till det sämre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Jag har nosdrag på cheva pickisen, perfekt när man ska in med båt o trailer på tomten, mycket mer lättmanövrerat.

Men att nosa ner över 2 ton tung båt+ 8,5 meter trailer på rampen är inget jag gärna gör. Har gjort det ett par gånger när det varit så trångt vid rampen  att det var nästan omöjligt med vanliga bakre draget. Massa skit i vägen.

Jäkligt obehagligt när det börjar kasa, blir en helt annan bromseffekt till det sämre.

EF3CED72-CAAC-4BD9-AD7F-FC176273AB29_thumb_jpeg_a389fc3b28459ecc0a762c071f5fa2a1.jpg.c00f6f3c99b4529cb228147fafe1fc1f.jpg

 

Ja det finns ju några olika varianter på denna ädla konst att sjösätta båtar och andra fordon från en ramp...

Fler exempel finns på Youtube. Här vet jag inte riktigt hur föraren tänkte, om han nu tänkte alls.

Norskt är det ju i alla fall inte, snarare amerikanskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kan bidra med följande om det kan vara till någon hjälp:

Vi har tagit upp/ lagt i båten många gånger med följande förutsättningar:

 

Bil: Audi A6 FWD Tjänstevikt 1595kg

Båtekipage: ca 1200kg

Ramp: Asfalt, torr eller våt, lutning 13cm/meter

Vi backar i så långt att aktern nästan börjar flyta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev RTH:

Hej, jag kan bidra med följande om det kan vara till någon hjälp:

Vi har tagit upp/ lagt i båten många gånger med följande förutsättningar:

 

Bil: Audi A6 FWD Tjänstevikt 1595kg

Båtekipage: ca 1200kg

Ramp: Asfalt, torr eller våt, lutning 13cm/meter

Vi backar i så långt att aktern nästan börjar flyta.

"FWD" betyder väl "four wheel drive"? Då pratar vi om andra förutsättningar.

Misstänker att det är samma vätskekoppling till bakhjulen som de flesta tyska biltillverkare använder? den som är designad av Steyr Puch. VW kallade den för "Synchro", Audis bilar med sådan anordning fick för längesedan  tilläggsnamnet "Quattro" men idag tydligen någonting annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, beklagar missförståndet. Med FWD menar jag front wheel drive. Audi kallar mycket riktigt sin fyrhjulsdrift för quattro eller på senare tid quattro ultra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RTH:

Ok, beklagar missförståndet. Med FWD menar jag front wheel drive. Audi kallar mycket riktigt sin fyrhjulsdrift för quattro eller på senare tid quattro ultra.

Ok, den Audin kanske har bättre addesionsvikt över framhjulen.

Det finns några andra förkortningar också, 4wd och AWD, four wheel drive och all wheel drive, den senare vanligare på tyngre fordon som då kanske har fler än fyra hjul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-07-17 vid 21:34 skrev Georg_Ohm:

Annars kan du låta bysmeden tillverka en dragkrok som fästes i bilens främre bogserögla, så man kan köra ned och backa upp, det brukar fungera väldigt bra på framhjulsdrivna bilar.

Det funkar om man har en "bysmed" ... :)
Utanför ämnet: Min pappa sa att om bilen inte orkade på ettan så vände man ekipaget. Backen var lägre växlad än ettans växel.

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Eile:

 

Det var bland det dummaste (av svenska videor) jag sett. Jänkarna och en del andra är ju ännu galnare. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ChristerN:

Det var bland det dummaste (av svenska videor) jag sett. Jänkarna och en del andra är ju ännu galnare. 

Aningen off topic:

Såna manövrar gör man antagligen bara för att man kan 🙂

Ett par lustiga detaljer; snorkeln för motorns luftintag som gör att man kan köra ner bilen i vattnet är betydligt högre beläget än förarens andningsorgan. Med andra ord när det riktigt gäller så försöker föraren kippa i sig den sista luftbubblan under taket medan bilen bara åker vidare ut i djupet 🙂

Någon golvsil eller länspump hade de inte heller. Vet inte vilket alternativ som vore bättre.

 

Fullkomligt off topic:

Fick göra golvsil i min bil en gång. Var på semesterresa i min kirunacabbade folkvagnsbubbla. Någonstans i Dalarna hann jag upp ett par husvagnsekipage som ville köra väldigt långsamt bara för att det störtregnade. Med den öppna folkvagnsbubblan ville man köra mellan 70 och 90 för att hållas torr. Körde man långsammare än 70 så föll regnet rakt in, körde man över 90 så fick man regnet i nacken. Efter en mil svängde jag in på en mack och när jag bromsade in sköljde en tsunami av regnvattenin över skorna. Gick in på macken och frågade om jag kunde få låna en borrmaskin och en 12 mm borr. Mackföreståndaren höll på att skratta ihjäl sig när han såg mig borra hål i golvet för att vattnet skulle rinna ut. Själv var jag mest sur. I båda bemärkelserna.
 

Kanske lite mer on topic:
På tal om trådens ursprung. Jag brukar sjösätta med min framhjulsdrivna lilla skåpbil, en Fiat Scudo, 1500 kg olastad. Båt med trailer kanske 1400 kg (har knappa 2 km ner till hamnen) Jag har tagit upp båten med den bilen också men då har jag lastat in mitt kabellager (är elektriker) längst fram i bagaget så det blir tyngd på framhjulen. men oftast brukar jag anlita en närstående och hans Toyotajeep. Vi känner alla den där ena killen som har någon form av fyrhjulsdrivet åkdon. Den där som har bilen som hen dragit igång en långtradare i uppförsbacke med en gång i snöstorm. Bara att ringa åt hen och säga något i stil med; "Hördudu, nu har jag en utmaning åt din bil som kommer att sätta den på ett nästan oöverkomligt svårt prov. Kom ner till hamnen i kväll så skall du få visa vad den där höskrindan duger till"

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

1 timme sedan skrev Faderullan:

Bara att ringa åt hen och säga något i stil med; "Hördudu, nu har jag en utmaning åt din bil som kommer att sätta den på ett nästan oöverkomligt svårt prov. Kom ner till hamnen i kväll så skall du få visa vad den där höskrindan duger till"

Den där dumheten har jag gått på en gång, fick backa ner en segelbåt med köl som skulle flytas av istället för lyftas med kran, backade tills vattnet kom rinnande in i campern genom bakre hjulhusen, men detta var mycket länge sen  renovering har skett sen dess och numera inga såna sjösättningar.

 

DSC02047x.thumb.jpg.dd84d34c6d43ca3da312b5c27b71f919.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det funkar om man har en "bysmed" ... :)
Utanför ämnet: Min pappa sa att om bilen inte orkade på ettan så vände man ekipaget. Backen var lägre växlad än ettans växel.

 

Jag lärde mig det i trafikskolan på 70-talet också, det var då det, och det kan ju hända att det är så i vissa fall fortfarande på mindre och motorsvaga bilar och motordrivna hushållsmaskiner, men saker och ting har förändrats. Nu står det väl inte ens i instruktionsböckerna längre vad de olika växlarna har för utväxlingsförhållande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Eile:

 

 

Den där dumheten har jag gått på en gång, fick backa ner en segelbåt med köl som skulle flytas av istället för lyftas med kran, backade tills vattnet kom rinnande in i campern genom bakre hjulhusen, men detta var mycket länge sen  renovering har skett sen dess och numera inga såna sjösättningar.

 

DSC02047x.thumb.jpg.dd84d34c6d43ca3da312b5c27b71f919.jpg

 

Unga hundar diskuterar vi i annan tråd!🐕

Själv funderade jag på att köpa en TGB 11, men den är för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att backa upp med en framhjulsdriven för bättre grepp fick jag också lära mig inför körkortet. Men det var nog från min pappa, gick aldrig på någon skola.

 

Har kört Audi FWD i väldigt många år (men kör numera fyrhjulsdrivet), och vid ett tillfälle i början av 90-talet kom jag inte upp för en hal backe på vintern. Vände bilen och backade upp utan problem.

 

Vid ett annat tillfälle hade två båtbekanta med var sin stor Mercedeskombi lyckats köra fast med båda bilarna precis vid vår infartsbom till hamnområdet. Först hade den ena fastnat, sedan hade även den andra fastnat i snön och halkan när den skulle hjälpa till.

Med en Audi A6 FWD kopplad bakochfram med bra dubbdäck lyckades jag utan ett enda hjulspinn dra båda bilarna flott ur snödrivorna genom att backa upp i motlutet. Till saken hör att dessa bilar redan från början är ganska framtunga (Audi försåg dem med aluminiumskärmar/huv m.m. för att försöka hålla vikten nere) - på gott och ont.

 

Samma A6:a parkerade min fru i skogen ovanför vår hamn där det är brant åt alla håll  - annars ett bra ställe för långtidsparkering. Problemet var att hon backade ner, för att enkelt kunna bara köra ut. Hon kom på att det inte var så bra precis när hon parkerat och skulle kolla så hon verkligen kunde köra upp. På ett underlag av sand och synnerligen brant gick det inte bättre utan att hon grävde ner hela framvagnen så mycket att ena drivknutsdamasken maldes ner av sand/sten och jord - utifrån. Och lukten av bränd koppling kändes på hundra meters håll.

Så det gäller att göra rätt med rätt bil.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag lärde mig det i trafikskolan på 70-talet också, det var då det, och det kan ju hända att det är så i vissa fall fortfarande på mindre och motorsvaga bilar och motordrivna hushållsmaskiner, men saker och ting har förändrats. Nu står det väl inte ens i instruktionsböckerna längre vad de olika växlarna har för utväxlingsförhållande.

Skruvat lådor så ser du att det förs in ett drev mellan bottenstock och huvudaxel för skiftade av utgående rotation och pga av platsbrist blir ju dessa mindre utväxling på än två drev som på 1 växel där ex volvo m45 46 47 mfl    dvs 70-90 tals bilar  ex back 3.68     1'an 4.03     2'an 2.16  

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Unga hundar diskuterar vi i annan tråd!🐕

Själv funderade jag på att köpa en TGB 11, men den är för stor.

Köp en liten ungersk volvo istället stor som en nissan micra dvs 4meter 11/303 är ju rätt klumpig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Eile:

Köp en liten ungersk volvo istället stor som en nissan micra dvs 4meter 11/303 är ju rätt klumpig. 

Njae, vill ha en med ordentliga Danaaxlar. Hade en valp en gång, men byttes ut till förmån för en motorbåt, en Monark 670. Det är mer än 30 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte en 11 du ville ha de har inte dana men volvo portaler,     finns inga us dana på små bilarna heller utan engelska salisbury licenstillverkade. Var det en 80 tals ungrare du hade hoppas jag du fick mycket emellan med tanke på värdeökningen. https://bringatrailer.com/listing/1979-volvo-laplander/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...