Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bjorn86

Vad är detta för pryl?

Rekommendera Poster

Hej. 

På min Albin 78 sitter det en mojäng som agerar bult och håller bommen på masten.20200716_202208.thumb.jpg.242af9c67cd703b62894e2ccac7e3e7a.jpg

Tänkte höra om nån vet vad de 2 krokarna ska användas till?  Nått med revning av storseglet?

Bifogar bild på nämnda mojäng. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Revkrokar som skall sitta i bommen nära masten för att fästa storseglets revöglor. Sprinten verkar vara i minsta laget, när man revat o sträcker upp storfallet igen blir det ofta stor kraft uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja sitter på masten vid bomfästet. Om du har D-ringar i storseglet (för revning) så hakar man fast D-ringarna i krokarna så att du sedan kan spänna seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok det var som jag misstänkte då. Jag har inga D ringar, utan bara vanliga "revhål" i seglet. 

Jag testade vid nått tillfälle att bara sätta ena revhålet i en av krokarna, men innan jag hade hunnit ner i sittbrunnen för att spänna fallet så hoppade den loss från kroken. 

Nu har jag löst det på ett sätt jag tycker fungerar bättre med en nyckelshackel jag hakar i där framme.  Så jag bytte ut den där krokmojängen mot en rostfri bult med låsmutter. 

Tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en mast orienterad fråga.  

Vad är den här "öglan" tänkt att användas för? 

20200808_194006.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske att fästa försegelfallet i, vilket iofs inte är någon bra idé då det kan slå mot masten om det börjar blåsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle resultera i ett evigt klonkande mot masten.  Det enda den öglan gör just nu är att, vid kryss, få genuans skotlinor att fastna när jag slår. Funderade därför på om den har nån funktion eller om man kunde såga/slipa bort den så masten blir slät framtill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Bjorn86:

Ja det skulle resultera i ett evigt klonkande mot masten.  Det enda den öglan gör just nu är att, vid kryss, få genuans skotlinor att fastna när jag slår. Funderade därför på om den har nån funktion eller om man kunde såga/slipa bort den så masten blir slät framtill.

Tja om du sätter vinkelslipen i i den och kapar bort kommer du väl på något bra eller nödvändigt användningsområde just när du kapat bort den.

Sådana där mastfotsbeslag är väl rätt universella och skall ju passa flera olika båtar och kanske även master, så det har ju säkert funnits en funktion, iallafall i konstruktörens tankevärld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter rimligt nu när du säger det. 

På min förra båt hade jag ett block på sidan av mastfoten som ledde tampen ner i sittbrunnen så det sköttes därifrån.  Men detta är nog original fästpunkten som du säger.  Tack för svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...