Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
matt1as

Namn från trueheading ais

Rekommendera Poster

Jag har en Trueheading graphene AIS-transponder och receiver, med inbyggt wifi, och en padda med navionics/Boating, som jag kör på AISens wifi.

 

Jag ser andra båtar, men kan bara se mmsi, fart över grund och kurs, kan jag på något sätt få mer info, namn och så.

 

och sen tror jag den bara använder ais-data och inte GPS-datat som AiS:en skickar ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en snarlik AIS men utan Wi-Fi.

Jag undrar över samma sak, fast jag tror att många inte lägger in båtens namn i AIS-informationen, man har bara lagt in MMSI numret. Eller så är det numera lika vanligt att man förr döpte sin båt till ”Carpe Diem” som i dag till ”Okänt fartyg” ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är säker på att jag lagt in mitt namn , men inte ens det kommer upp 😞

 

funderar om det fungerar om jag kopplar in min opencpn med tråd, men har inte gett

mig på kabelhärvan än

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev matt1as:

Jag är säker på att jag lagt in mitt namn , men inte ens det kommer upp 😞

 

funderar om det fungerar om jag kopplar in min opencpn med tråd, men har inte gett

mig på kabelhärvan än

Kommer inte upp, var någonstans? I den egna plottern kommer ju inte informationen från egna båten upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, innan jag knackade in mitt ID i navionics så gjorde den det, men utan namn. Nu syns den inte längre eftersom jag bett den exkludera mig själv 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte en True Heading, men med OpenCPN och wifi till min AIS-mottagare så ser man båtarnas namn. Verkar osannolikt att True Heading inte skulle skicka ut all information den tar emot. Testa med en annan app så ser du om det är AISen eller appen som felar, det finns många att välja bland.

 

Tänk också på att den statiska informationen (namn, fartygsstorlek, mm) inte sänds lika ofta som position och kurs. Den skickas var 6:e minut så det kan ta ett tag innan namnet dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kolla om ditt båtnamn sänds ut via AISen så är det bara att starta Marinetraffic, leta upp din båt i gyttret o klicka på den, då visas båtnamnet om det sänds ut. eller så skriver du in båtnamnet i sökrutan och scrollar dig fram i listan.

 

Du kan även kolla efter båtnamn på båtar som du samtidigt ser i ditt navigationsprogram. finns namnet i Marinetraffic men inte i dett navprogram så.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...