Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kramer

Hjälp, mercury 50-häst 4-takt startar inte.

Rekommendera Poster

Hej. 
 

Jag köpte en mercury 50 häst 4-takt ifrån 2002 efter midsommar. Motorn startade vid köptillfället vid första vrider på nyckeln. 
vi fraktade hem den i bil på rätt sida. 
 

Efter att motorn hängts på så skruvade jag loss alla tändstift och drog runt den 15 gånger sen 10 gånger till. Det kom typ en tesked olja ifrån den nedersta men resten var snustorra. 
 

Reglage och tank är nytt, alltså inte samma som vid köptillfälle. soppa kommer fram.
 

Nu startar den inte. Jag vet inte var jag ska börja. Bifogar gärna bilder eller video om detta kan vara till hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att jag startar fel? Startar den med reglaget i neutral utan någon gas. Ska jag ge den gas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dum fråga men har du dödmansgreppet i ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls en dum fråga! Jag begriper inte alls var det ska sitta då inget på reglaget motsvarar något på nyckeln.

 

 

0AB0C2BC-26D4-49F5-BDE9-91868ABC2ACF.jpeg

32655D2E-3E6E-48C9-B0F3-08E74A9663A1.jpeg

FD27AFF8-85EE-4A0D-9234-4711FD822F02.jpeg

37A18D15-C7A2-43A6-A38A-8A20335E5174.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar reglagets "elsystem" till den motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastögla på säkerhetssnöret skall träs på vipparmen på "Run/Off brytaren därefter skall vipparmen fällas upp mot Run. Drar du i snöret så går brytaren till Off och motorn stannar. Se till att brytaren står i Run annars startar int motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Passar reglagets "elsystem" till den motorn?

Jag har kan inte se att detta skulle vara ett problem. Är det något särskilt du tänker på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke om kopplingen i reglaget inte stämmer ihop med motorns tändsystem. dvs att det  det blir inte tändläge även om brytaren står i run.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Gelis:

Bara en tanke om kopplingen i reglaget inte stämmer ihop med motorns tändsystem. dvs att det  det blir inte tändläge även om brytaren står i run.

Jo det kan ju vara en tanke. @Kramer följer du ledningarna som går till tändspolarna så finner du den så kallade CDI eller switchboxen som går till denna. Koppla bort den svartgula ledningen som går till denna. Detta sätter stoppkretsen ur spel. Om  den startar nu så stoppa genom att vila slangen. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du medveten om att du satt reglaget bak och fram?

 

Alltså när du nu skjuter spaken framåt så blir det back i maskin och tvärtom.

Du kan montera spaken på andra sidan av boxen och vända boxen.

Då blir fram på spaken också fram i maskin.

 

Vänligen.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kramer:

Kan det vara så enkelt att jag startar fel? Startar den med reglaget i neutral utan någon gas. Ska jag ge den gas?

Spaken, växelhandtaget, ska vara i neutral för att lyckas starta motorn.

Om du vill ge lite gas vid start så finns ett gasreglage som inte lägger i växel.

Sitter i bakkant på boxen över tändningslåset. (Din framkant som du har boxen nu)

Du lyfter på den lilla spaken så ger du motorn gas utan växel i.

 

Lycka till!

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Kramer:

Inte alls en dum fråga! Jag begriper inte alls var det ska sitta då inget på reglaget motsvarar något på nyckeln.

 

 

 

37A18D15-C7A2-43A6-A38A-8A20335E5174.jpeg

OMFG..

 

Jag vill att tar en tyst minut över det som har hänt. Tänk på att dessa personer har rösträtt, låt det bara sjunka in. Jag ger TS höga odds på att han kommer lyckas med sitt projekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kaj_Bjorkhagen och @StrosselhusetAtt reglaget är bakvänt är jag medveten om. Tänkte inte på att det gick att byta sida på spaken! Jag har redan skrivit ett relativt argt Mail till säljaren, jag får skriva och be om ursäkt.
 

Problemet är löst. Gasvajern var totalt igensatt i reglaget, tomgångsgasen gick således inte. Lite 5-56 senare så gick den hela vägen och motorn hoppade igång.

 

Nu startar jag en ny tråd om ett konstigt ljud som kommer ifrån motorn på tomgång!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Kramer:

@Kaj_Bjorkhagen och @StrosselhusetAtt reglaget är bakvänt är jag medveten om. Tänkte inte på att det gick att byta sida på spaken! Jag har redan skrivit ett relativt argt Mail till säljaren, jag får skriva och be om ursäkt.
 

Problemet är löst. Gasvajern var totalt igensatt i reglaget, tomgångsgasen gick således inte. Lite 5-56 senare så gick den hela vägen och motorn hoppade igång.

 

Nu startar jag en ny tråd om ett konstigt ljud som kommer ifrån motorn på tomgång!

Mannen du är kung!(inte sarkastisk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...