Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lewdis

Evinrude backväxel går inte i

Rekommendera Poster

Har en Motorn är en Evinrude 70hp från 1989. Har gått klockrent fram till igår då den plötsligt började hacka och missa växeln när man lägger i backen. Framåt funkar bra men när jag lägger i backen får den inte i växeln. 
 

Har öppnat kåpan och det ser ut som allt rör sig oavsett om man kör framåt eller bakåt men växeln vill inte gå i. 
 

tacksam för hjälp

28A59E85-61FD-433C-BE83-73317E2D7C70.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om allt rörligt som du ser funkar så måste det vara något i växelhuset? Dog clutchen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns växling från fram till neutral normal eller är den "svampig" ock kräver överrörelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bo_man:

Om allt rörligt som du ser funkar så måste det vara något i växelhuset? Dog clutchen?

 

2 timmar sedan skrev guestsson:

Känns växling från fram till neutral normal eller är den "svampig" ock kräver överrörelse?

Såg att växeln går i från det nedre reglaget från gasen. Så jag justerade den så att backen lättare skall gå i. Råkade flytta den för långt så fram blev hackigt men nu har jag hittat ett läge där fram och back fungerar. 
 

problemet nu tycker jag är att fram går växeln i perfekt och innan gasen tar vid men vid back gasar motorn något innan backväxeln klickar i. Är detta normalt eller skall man leta vidare på detta?

 

 

228E9F07-F664-4FAA-B2D4-79F7D7F99324.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen men jag förstår inte vad du försöker säga. Exempelvis:

40 minuter sedan skrev Lewdis:

Såg att växeln går i från det nedre reglaget från gasen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske får justera den andra vajern motsvarande, den som "gasar", så den inte gasar innan växeln går i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bo_man:

Du kanske får justera den andra vajern motsvarande, den som "gasar", så den inte gasar innan växeln går i.

Smart tips. Den skall jag prova också. Kombinationen kanske gör susen 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemen med motorn är tillbaka. Hade nedre reglaget nästan längst in och har försökt dra tillbaka det som det var från början utan resultat. 
 

titta gärna på filmen och se om ni förstår bättre än mig varför växeln inte vill gå i. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...