Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boko57

Defekt trim instrument till VP 290 drev

Rekommendera Poster

När jag slår på mitt power trim till mitt Volvo Penta 290 drev så ser jag siffrorna i triminstrumentet men sedan bleknar dessa bort snabbt och till sist syns ingenting.

 

Är detta ett vanligt fel som uppstår på dessa äldre instrument?

 

Går instrumentet att laga eller måste det ersättas?

 

Att köpa ett ersättningsinstrument kostar runt 4000 kr så detta har jag nog inte råd med just nu. Kanske kan man finna ett beg.

Triminstrument 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Boko57:

När jag slår på mitt power trim till mitt Volvo Penta 290 drev så ser jag siffrorna i triminstrumentet men sedan bleknar dessa bort snabbt och till sist syns ingenting.

 

Är detta ett vanligt fel som uppstår på dessa äldre instrument?

 

Går instrumentet att laga eller måste det ersättas?

 

Att köpa ett ersättningsinstrument kostar runt 4000 kr så detta har jag nog inte råd med just nu. Kanske kan man finna ett beg.

Triminstrument 1.jpg

Är nog bara byta ut displayen, finns nya på drevdelar.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Är nog bara byta ut displayen, finns nya på drevdelar.se.

Är det samma display som till varvräknaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej särskild för trimmet vanligt dessa ger upp flytande kristaller, som i de gamla miniräknarna. Och det är ju så att de flesta är 25-30 år gamla. De fyrkantiga finns ej att köpa längre de nya är runda. Man får med en profil så de nya passar i det gamla infästet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att displayen är skarp när jag sätter på systemet men sen bleknar det bort. Undra om det finns något kretsschema till denna mätare?

 

En annan fråga är en jord sladd som verkar vara kopplad mellan sprängkåpan och skruven som håller trim sensorn. Sen finns det en ytterligare sladd som jag inte vet var den ska anslutas. Till pumpen eller? Det står VP nummer 853058. Kan denna kabel påverka om den inte är ansluten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-16 vid 18:53 skrev Boko57:

Det konstiga är att displayen är skarp när jag sätter på systemet men sen bleknar det bort. Undra om det finns något kretsschema till denna mätare?

 

En annan fråga är en jord sladd som verkar vara kopplad mellan sprängkåpan och skruven som håller trim sensorn. Sen finns det en ytterligare sladd som jag inte vet var den ska anslutas. Till pumpen eller? Det står VP nummer 853058. Kan denna kabel påverka om den inte är ansluten?

Hej, 

Har du löst problemet? Går ej att få tag på ersättnings givare nu.... 

Kan ingen laga, de gamla tror du?

Mvh//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna kan vara jordning av drev/styrgaffel-sköld/vattenitagsventil-transmitionskåpa. Den dragningen på 290DPA-DPE, kommer inte ihåg hur 280/270 drogs.

Att displayen lyser upp och sen fejdar ut kan troligen bero på en defekt kondensator. Om den skadats av solljus så förblir dom svagt synliga. 

trimgivare 290.png

vattenintag.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...