Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dava

Segelbåt, snabb för motor?

Rekommendera Poster

14 minuter sedan skrev RikardE:

Hade jag haft en soling och behövt en motor, hur skönt det än är med en elmotor så hade jag köpt mig en 4taktare och levt med att det hade surrat dom gånger jag åkt för motor. Dessutom hade jag sparat en himla massa tusenlappar som jag hade kunnat lägga på nya fall eller något annat kul. 

 

Jag har ett par bensinfyrtaktare i garaget, men när man väl börjat med el är det svårt att gå tillbaka.

 

Fästet för bensinmotor längst bak är rätt bökigt och motorn väger ju hur mycket som helst jämfört med elmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev RikardE:

Vi köpte en Torqeedo 1103 till vår gummibåt.

- bygg kvaliteten är sådär. Känns absolut robust, men har efter 2 månader börjat visa spår av att rosta. 

 

Gissar att de är tänkta för sötvatten, främst i de länder där förbränningsmotorer är förbjudna på båtar i insjöar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev raol:

Gissar att de är tänkta för sötvatten, främst i de länder där förbränningsmotorer är förbjudna på båtar i insjöar.

Rätt lustigt. Vår Motorguide för sötvatten (de säljer en saltvattenmodell också) har klarat sig i västkustens saltvatten i tio år utan att det syns någon rost. Den är bara fästet i någon aluminiumlegering som har ärgat så att färgen börjar släppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Gissar att de är tänkta för sötvatten, främst i de länder där förbränningsmotorer är förbjudna på båtar i insjöar.

Om dom är tänkta för insjöar så borde det framgå när man köper en motor för 25000 kr kan jag tycka. Jag har reklamerat den så vi får se vad som händer. Att det börjar rosta efter 2 månader när den mestadels legat inne i båten känns tämligen undermåligt kan jag tycka. 

 

I övrigt kan jag hålla med, el är trevligare än förbränningsmotor, ingen lukt och inget oljud.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, men jag tror inte att elutombordare hade funnits i dag om det inte hade varit för den marknad som uppstått som en följd av de många förbränningsmotorförbuden i sjöar och andra sötvatten runt om i världen.


Användning i saltvatten är nog en nisch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-15 vid 18:29 skrev Dava:

Jag har börjat fundera på vad man ska titta på om man vill ha en segelbåt som kan hålla 6-8 knop

Du ska titta på längden i vattnet. 

Ju längre desto högre fart, med klen motor. 

Nu menar jag vid svag vind. 

 

Någon skrev visst nån formeln, innan det börjar ta emot. 

Men ungefär... Båtens längd i vattenlinjen i meter, minus 1.

Då får du högsta hastighet uttryckt i knop. Visst kan du trycka i en flerahundrahästars motor, för att kunna öka hastigheten nån enstaka knop till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Du ska titta på längden i vattnet. 

Ju längre desto högre fart, med klen motor. 

Nu menar jag vid svag vind. 

 

Någon skrev visst nån formeln, innan det börjar ta emot. 

Men ungefär... Båtens längd i vattenlinjen i meter, minus 1.

Då får du högsta hastighet uttryckt i knop. Visst kan du trycka i en flerahundrahästars motor, för att kunna öka hastigheten nån enstaka knop till. 

Båtens vikt spelar in också. En lätt båt med samma vattenlinjeslängd kommer att vara snabbare vid en viss framdrivande effekt än en tung båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har det nämnts vikt och lwl, men jag är också nyfiken på skrovform särskilt semi planande skrov. Läste att cox master mariner 22 (motorseglare) med 30hk kan göra 10-12 knop. Den har en bred och platt akter, som så många moderns segelbåtar har, vilket borde göra dem snabbare för motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåt, snabb för motor?

Här är svaret!

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Tidigare har det nämnts vikt och lwl, men jag är också nyfiken på skrovform särskilt semi planande skrov. Läste att cox master mariner 22 (motorseglare) med 30hk kan göra 10-12 knop. Den har en bred och platt akter, som så många moderns segelbåtar har, vilket borde göra dem snabbare för motor.

 

Teoretiskt! Ja!
Nu är ju 30 hästar ganska mycket motor att ha i en 22 fots segelbåt. Dessutom har Coxen ett skrov som förmodligen inte kryssar så värst bra  (Om ens alls) men å andra sidan halvplanar för motor. Dessutom gissar jag att segelytan är för blygsam för att komma nära planingströskeln med segel.
Men grejen är väl den att en båt som är gjord för att segla väl och halvplana/plana på undanvinden har en ganska rejäl segelyta och därför en vikt (Rätande moment) som ska motsvara den segelytan.  Då måste den ha extremt mycket motor och en propeller som får ut kraften i vattnet för att kunna plana för motor. Alltså... En spinaker/genaker på 100 kvm i 8-10 m/s motsvarar väldigt många hästkrafter motor.
En sån pass högpresterande segelbåt blir plötsligt ointressant om den utrustas med en 600- hästars diselsexa, backslag och fast fyrbladig propeller på 12 tum. Den kommer att segla misserabelt. Sannolikt kommer den att bli hemsk att köra för motor också. Men visst tror jag att du skulle kunna få en Fareast 28 att plana för motor om du har tillräckligt med pulver i motorn, ett backslag som höll och en propeller som kan få ut den kraften i vattnet. Frågan är hur den skulle segla med den bestyckningen.
En foilande AC-katamaran skulle säkert kunna göra 50-60 knop om man bsetyckade den med en rejäl järnspis och en axel ner i vattnet. Dock skulle den inte vinna några seglingsrace.
Jag gissar att det är den enkla förklaringen till varför de flesta segelbåtar är anpassade för deplacementfart vid motorgång.
Intressant och lärorikt om båtfart i länken https://www.searchmagazine.se/artiklar/varför-är-en-lång-båt-snabbare-än-en-kort_313.htm
De flesta segelbåtar som planar med motor har vattenballast och centerbord. Men jag tror inte att jag vet någon av dessa som seglar speciellt bra. Rätta mig om jag har fel :)

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett rejält centerbord eller läbord kan den nog kryssa rätt fint.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev RikardE:

Vi köpte en Torqeedo 1103 till vår gummibåt. Tanken jag hade, tyst i viken när grabbarna åker runt runt, det är det moderna sättet att åka jolle på, slippa kladd med bensin. 

 

Erfarenheten efter en sommar: 

- Tyst när man åker, riktigt skönt att slippa smattret av en förbränningsmotor. 

- lätt att hantera, plockas isär i 3 delar när man skall förvara den.

- tar ganska lång tid att ladda upp den. 

- bygg kvaliteten är sådär. Känns absolut robust, men har efter 2 månader börjat visa spår av att rosta. 

- dräneras på ström om man gasar på - fullt = 2-3 distans. Skall man ha en sådan på en segelbåt för att kunna köra för motor så krävs nog två batterier iaf. 

 

Jag har även varit inne på att skaffa elmotor på vår segelbåt, men insett efter en sommar med elmotor på jolle att batteritekniken inte riktigt är där än - krafuttaget blir för stort. 

 

Hade jag haft en soling och behövt en motor, hur skönt det än är med en elmotor så hade jag köpt mig en 4taktare och levt med att det hade surrat dom gånger jag åkt för motor. Dessutom hade jag sparat en himla massa tusenlappar som jag hade kunnat lägga på nya fall eller något annat kul. 

Eller köpt bensin så hade det gynnat även mig.😉

485C2151-69F5-4D5D-9DDA-7FB8E53711A8.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:

Med ett rejält centerbord eller läbord kan den nog kryssa rätt fint.

Nja!?!?!?
Jag är skeptisk om det är Cox Mariner 22:an du tänker på. 🤔
Du vill ju ha en relativt lång och slank vattenlinje på kryssen för att få låg friktion mot vattnet. Ett förskepp med bra "bett".
Coxen ser ut att vara ganska bred oavsett krängning och har trubbigt, fylligt förskepp. Så jag är skeptisk till kryssegenskaperna där.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Janken:

Nja!?!?!?
Jag är skeptisk om det är Cox Mariner 22:an du tänker på. 🤔
Du vill ju ha en relativt lång och slank vattenlinje på kryssen för att få låg friktion mot vattnet. Ett förskepp med bra "bett".
Coxen ser ut att vara ganska bred oavsett krängning och har trubbigt, fylligt förskepp. Så jag är skeptisk till kryssegenskaperna där.
 

Nu är "coxen" i första hand en båt för undanvind, men med en code zero så kryssar den nog skapligt i lättare vindar. Betänk att den 2,6m bred med 1500kg i kölen, samt har två fenor (triple keel) som ger extra sidomotstånd vid måttlig lutning.

 

Men det jag funderar på, är om även moderna fransyskor med bred bak (akter) också går förhållandevis snabbt för motor? Särskilt som de ofta är ganska lätta med litet deplacement.

 

  

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Janken:

Nja!?!?!?
Jag är skeptisk om det är Cox Mariner 22:an du tänker på. 🤔
Du vill ju ha en relativt lång och slank vattenlinje på kryssen för att få låg friktion mot vattnet. Ett förskepp med bra "bett".
Coxen ser ut att vara ganska bred oavsett krängning och har trubbigt, fylligt förskepp. Så jag är skeptisk till kryssegenskaperna där.
 

Minimera avdrift är nog viktigare och det gör man bäst med djupa "vingar", men en båt på 22 fot blir väldigt trång om den också ska vara långsmal och snäv, så mycket bättre i skrovform blir det nog inte om man ska få plats...

Nu är ju inte just den en sån båt, utan den har kort dubbelköl som så många andra båtar gjorda för områden med kraftiga tidvattensvängningar... :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peka67:

 

Men det jag funderar på, är om även moderna fransyskor med bred bak (akter) också går förhållandevis snabbt för motor? Särskilt som de ofta är ganska lätta med litet deplacement.

 

  

Min gode väns Elan 312 glider fint fram för motor. Lättdriven och bred om rumpan. Dock är det i deplacementfart så även där sätter friktion, bogvåg och häckvåg stopp för högre farter än den teoretiska deplacementfarten. Det spelar ingen roll hur plan och bred akter du har så länge båten gå i deplacementfart. X99:an gjorde 8 knop för motor men gick avsevärt mycket fortare med stora spinnen på en brant slör i hårdvind. Men då gick den upp ur vattnet och ”körde ikapp” sin bogvåg. Planade alltså.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Janken:

Min gode väns Elan 312 glider fint fram för motor. Lättdriven och bred om rumpan. Dock är det i deplacementfart så även där sätter friktion, bogvåg och häckvåg stopp för högre farter än den teoretiska deplacementfarten. Det spelar ingen roll hur plan och bred akter du har så länge båten gå i deplacementfart. X99:an gjorde 8 knop för motor men gick avsevärt mycket fortare med stora spinnen på en brant slör i hårdvind. Men då gick den upp ur vattnet och ”körde ikapp” sin bogvåg. Planade alltså.

Bra synpunkt, men seglingsegenskaper är ju inte riktigt vad tråden handlar om. Åtta knop för motor låter riktigt bra tycker jag. Funderar ändå på om tex hur än Elan 312 (31?) Skulle uppföra sig med en motor på 60hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Bra synpunkt, men seglingsegenskaper är ju inte riktigt vad tråden handlar om. Åtta knop för motor låter riktigt bra tycker jag. Funderar ändå på om tex hur än Elan 312 (31?) Skulle uppföra sig med en motor på 60hk.

Runt 8 kn var maxfart med gigantisk häckvåg och plågad motor. Marchfart snarare runt 6-6,5 kn.
60 hästar skulle nog inte räcka för att få en Elan 31 att halvplana.
Jag citerar professor Lars Larssons artikel i Search Magazine

 https://www.searchmagazine.se/artiklar/varför-är-en-lång-båt-snabbare-än-en-kort_313.htm

 

"Segelbåtar med platt akterskepp kan nå halvplaning förutsatt att de är tillräckligt lätta. Avgörande är längd-deplacementsförhållandet. Detta definieras som vattenlinjelängden dividerad med tredje roten ut båtens undervattensvolym (deplacementet). Erfarenhet visar att man behöver nå värden över 5,7 för att kunna komma upp i halvplaning. Detta är knappast möjligt för en vanlig cruisingbåt men fullt möjlig för racingbåt. Figur 7 visar hur den maximala båtvikten för att nå halvplaning varierar med vattenlinjelängden."
image.png.ce22c526bf94822396bae997e03d8090.png

Så återigen hamnar man i dilemmat att generera så mycket fart att skrovet lyfter en Elan 31:a till halvplaning. Den är 8,70 i vattenlinjen och väger 3,7 ton vilket gör att den skulle börja halvplana någonstans runt 8,5 knop.
Den farten uppnår du på en slör med 79 kvm undanvindssegel och bra drag i storen om det blåser hyfsat friskt.
Jag gissar att det skulle krävas mycket mer motor än 60 hp och dessutom en ganska rejäl propeller för att uppnå det. Kanske vattenjet? Jag vet inte!?!
Sen funderar jag på luftmotståndet också.
8,5 knop är runt 15 km/h. Jag gissar att en rigg på 15-17 meter gör ett sjuhelsikes luftmotstånd i 8,5 kn. Om man slörar har man ju medvind. Vårt test bör således ske i medvind.
Men med rejäl motor och drivlina så skulle den säkert lyfta och plana.
Det skulle vara rätt skoj om någon rik person skulle offra en highperformance segelbåt bara för att testa.
Det styckades upp en dominant 95 i vår hamn förra veckan. Man kanske skulle ha tömt den på inredning, sopat ner en krallig bensinsexa, rak axel och en rekorderlig fyrbladig propeller i den. En rolig Youtubefilm skulle det ha blivit i alla fall. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...