Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Segelbåt, snabb för motor?

Rekommendera Poster

Nu ska jag svära lite. Men efter att ha kört 10 distans i 2 knop Norströms i stiltje med vår 0,38 hk starka elmotor har jag börjat fundera på vad som gör att en segelbåt blir snabb för motor.

 

Med den ursprungliga 5 hk bensinmotorn kändes det som att båten ändå inte gick fortare än 4-5 knop. 

 

Jag har börjat fundera på vad man ska titta på om man vill ha en segelbåt som kan hålla 6-8 knop med en effektiv motor. Inbillade mig att en snabbseglande båt skulle vara snabb för motor, men inser att jag kan ha fel.

 

Vad ska jag titta efter, är det något speciellt i skrovformen eller är det bara stor motor som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Propellerns stigning har stor betydelse.

Om stigningen vid maxvarv ger 4 - 5 knop kan du ju ha en hur stor och stark motor som helst och du kommer ändå bara upp i 4 - 5 knop. Ungefär som att köra bil på ettans växel.

 

Jag misstänker att en propeller med större stigning skulle få upp en Soling i 5 - 6 knop med din 5 hk snurra. Troligen skulle den inte gå mycket fortare med en 20 hk snurra eftersom så snart du nått deplacementfart så krävs det väldigt stor effekt för att öka hastigheten lite grann.

 

Ett planande skrov med en kraftig motor kan ge högre fart, eller så får du leta efter en lååång båt som i och med sin längd har högre deplacementfart.

 

Vår Comfort 32 går ungefär 6,5 knop vid halv effekt (12 hk) och 7,2 knop vid 25 hk.

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Nu ska jag svära lite. Men efter att ha kört 10 distans i 2 knop Norströms i stiltje med vår 0,38 hk starka elmotor har jag börjat fundera på vad som gör att en segelbåt blir snabb för motor.

 

Med den ursprungliga 5 hk bensinmotorn kändes det som att båten ändå inte gick fortare än 4-5 knop. 

 

Jag har börjat fundera på vad man ska titta på om man vill ha en segelbåt som kan hålla 6-8 knop med en effektiv motor. Inbillade mig att en snabbseglande båt skulle vara snabb för motor, men inser att jag kan ha fel.

 

Vad ska jag titta efter, är det något speciellt i skrovformen eller är det bara stor motor som gäller?


Väldigt mycket handlar om vattenlinjeslängden. En längre båt får "puckeln" av vågbildningsmotstånd vid högre fart, helt enkelt.

Sen får man komma ihåg att effekten från segel ökar dramatiskt med vindstyrkan, i alla fall nånstans mellan kvadratiskt och kubiskt, när man räknar in förluster och vinklar. Om 5 hk ger 5 knop, så innebär det att vinden som ger 5 knop motsvarar ca 5 hk. Men öka på vinden med 20 procent, så kanske effekten ökar med 50 procent! Som om motorn hade 7-8 hk... Öka vinden 20 procent till, så är det som 10-12 hk. Förmodligen ökar skrovets motstånd i vattnet snabbare än effekten från vinden, så farten ökar inte linjärt med effekten, men det är naturligtvis så att det inte vill så mycket till för att vinden ska övertrumfa en mindre motor.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått klartecken från budgetansvarig att köpa en större elmotor. Frågan är hur mycket snabbare en Soling kan gå med en 600w (55lb) eller en 900w (70lb) än min nuvarande 300w (30lb)

 

Jag har börjat titta på elektriska inombordare, men då handlar det om 3000 w det känns mycket, men samtidigt hade det kanske kunnat vara värt det om jag kunnat köra 5-6 knop.

 

Men jag bör kanske titta på propellern i första hand. Upplever att elmotorpropellern kaviterar eller "plaskar och bubblar" på högsta läget. 

 

Propellern på utombordaren är också lite märklig, väldigt tunna blad, men det säger ju inget om stigningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En aspekt att tänka på är vilken motoreffekt du behöver när det blir lite kris. Till exempel om du vill kunna ta dig in i en hamn i stark motvind i vindar av kulingstyrka eller mer där det inte finns möjlighet att segla. Då kanske det inte är så skoj att behöva leta upp en annan hamn eller tvinas stanna ute på havet till dess stormen bedarrat...  😵

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klok synpunkt från ABC.

 

Motorn på en segelbåt är ju egentligen i första hand en säkerhetsutrustning. 

När det inte blåser ligger man stilla och när det blåser seglar man.

Sedan måste jag ju erkänna att jag idag använder motorn även till annat av ren bekvämlighet nu, när den ändå finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill kunna köra motor med Solingen i farter uppåt 5+ knop så glöm det där med eldrift. Ökar du motorstorleken så måste du ha vagnslaster av batterier i stället. Och dessa skall laddas också.
Om du har elmotor under 2kW kan du i stort sett glömma att köra elmotor i motvind om det blåser mer än 8 m/s.
 

Propagandan för elmotorer i båtar påminner mycket om sanningen om lögner:
http://blog.svd.se/historia/2014/07/22/om-en-logn-upprepas-tillrackligt-ofta/

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så många parametrar som avgör men framförallt så begränsar ju den maximala deplacementfarten maxhastigheten.
Effekt, vridmoment, propellerstigning, propellerdiameter.

En segelbåt har ju i allmänhet inte en jättepropeller eftersom den skulle göra för mycket motstånd vid segling. En flöjlande propeller blir även den klumpig om den är för stor.  Den har ju i allmänhet en ganska liten propeller med låg stigning.

Större propeller ger bättre verkningsgrad men kräver stort vridmoment. Högre stigning möjliggör en högre fart men kommer att orsaka större kavitation om båten är för tung.
De flesta segelbåtar med utombordsmotor har egentligen för hög stigning på propellern. Propellern är gjord för att sitta på en liten och lätt  båt i 12-15/kn medan segelbåten kommer upp i 4,5 kn.

Jag hade 3,5 hp på min IF-båt och motorn orkade inte jobba med optimalt varvtal. Så bytte jag till en prop med lägre stigning. Gjord för trollingfiske egentligen. Plötsligt orkade motorn jobba på sitt optimala varvtal och båten gjorde 4,5 kn på halv gas utan att motorn löt ansträngd.

prestandan på båten blev desamma som med den tidigare femhästaren som hade originalpropeller.

Så ska du få fart på Solingen för motor så krävs tillräcklig motoreffekt , Tillräckligt vridmoment men också en väl anpassad propeller.

ska du få den att plana så blir det nog en bensinåtta på några hundra kusar och trimplan.

Såklart kan du få en fisketrålare att plana men det skull krävas en raketmotor och trimplan för att lyfta den ur vattnet. Det finns en snipa i Norge med 850 hp  Cumminsmotor som  planar. Dock lär den knappast gå ekonomiskt 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janken:

De flesta segelbåtar med utombordsmotor har egentligen för hög stigning på propellern. Propellern är gjord för att sitta på en liten och lätt  båt i 12-15/kn medan segelbåten kommer upp i 4,5 kn.

Jag hade 3,5 hp på min IF-båt och motorn orkade inte jobba med optimalt varvtal. Så bytte jag till en prop med lägre stigning. Gjord för trollingfiske egentligen. Plötsligt orkade motorn jobba på sitt optimala varvtal och båten gjorde 4,5 kn på halv gas utan att motorn löt ansträngd.

prestandan på båten blev desamma som med den tidigare femhästaren som hade originalpropeller.

🙂

 

Ett ytterligare problem just när det gäller det där är att det är nästan omöjligt att få tag i en propeller med stigning som passar en segelbåt. Jag letade enormt mycket efter en till vår första, men det existerade helt enkelt inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev raol:

Ett ytterligare problem just när det gäller det där är att det är nästan omöjligt att få tag i en propeller med stigning som passar en segelbåt. Jag letade enormt mycket efter en till vår första, men det existerade helt enkelt inte.

Mercury säljer inte lösa men jag köpte från Tohatsu (samma motor) dom används tydligen vid trrollingfiske för att kunna få lite högre varv på motorn vid låg fart.

hade en Suzuki på min förrförr båt och där fanns det propellrar att köpa.

komposit till Mercuryn och metall till Suzukin. Mercury har ju sin saildrive. Den propellern har både större diameter och lägre stigning än motsvarande standardmotor. Borde pass på andra motorer också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Janken:

Mercury säljer inte lösa men jag köpte från Tohatsu (samma motor) dom används tydligen vid trrollingfiske för att kunna få lite högre varv på motorn vid låg fart.

hade en Suzuki på min förrförr båt och där fanns det propellrar att köpa.

komposit till Mercuryn och metall till Suzukin. Mercury har ju sin saildrive. Den propellern har både större diameter och lägre stigning än motsvarande standardmotor. Borde pass på andra motorer också.


Den aktuella motorn då var en Johnson 9.9 från 80-talet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:


Den aktuella motorn då var en Johnson 9.9 från 80-talet.
 

Men då är inte problemet att det ”är nästan omöjligt att få tag i en propeller med stigning som passar en segelbåt”, utan att det inte finns en sådan propeller till Johnsons 9,9 från 80-talet..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

Men då är inte problemet att det ”är nästan omöjligt att få tag i en propeller med stigning som passar en segelbåt”, utan att det inte finns en sådan propeller till Johnsons 9,9 från 80-talet..?

Reservdelsförsörjningen generellt är bristfällig till utombordare för segelbåtar...

 

i alla fall för 80-tals motorer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Men då är inte problemet att det ”är nästan omöjligt att få tag i en propeller med stigning som passar en segelbåt”, utan att det inte finns en sådan propeller till Johnsons 9,9 från 80-talet..?

Jag letade väldigt brett efter propellrar av den typen då, inte bara till just vår modell, för att se om det var samma för andra. Utbudet var i stort sett obefintligt. I alla fall i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Jag letade väldigt brett efter propellrar av den typen då, inte bara till just vår modell, för att se om det var samma för andra. Utbudet var i stort sett obefintligt. I alla fall i Sverige.

Den motorn du lånade av mig för att segla hem Dominanten hade just en segelbåtspropeller med 4 blad och lägre stigning om du minns det. Den stannade upp båten nästan direkt och hade mycket bra drivkraft i motvind. Dominanten kunde hålla 6,5 knop i lugnt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev pseudonym:

Den motorn du lånade av mig för att segla hem Dominanten hade just en segelbåtspropeller med 4 blad och lägre stigning om du minns det. Den stannade upp båten nästan direkt och hade mycket bra drivkraft i motvind. Dominanten kunde hålla 6,5 knop i lugnt väder.


Ja, men jag menar en ännu lägre stigning. De segelbåtspropellrar som finns är fortfarande ganska hög stigning på, även om de är bättre än vanliga.

I princip borde de vara nästan symmetriska mellan fram och back.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:


Ja, men jag menar en ännu lägre stigning. De segelbåtspropellrar som finns är fortfarande ganska hög stigning på, även om de är bättre än vanliga.

I princip borde de vara nästan symmetriska mellan fram och back.

 

Varför då? Du kan ju ändå inte räkna med samma fart back/fram, så optimalt är ju en propeller med musöron men med bättre drivkraft framåt men att den stoppar så fort som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, intressant diskussion. Kommer tyvärr inte att byta ut propellern, utan det är hela elmotorn som får bli större.

 

Velar mellan: https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/elmotorer/watersnake/watersnake-sxw-54-42-7

 

Och https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/elmotorer/watersnake/watersnake-swad-tv70-36-salt

 

Min bror kör förbi butiken imorgon så kanske är det avgörande att det bara är 54-modellen som finns hemma...

 

 

Vad tycker ni? Vilken storlek tror ni jag kommer behöva? Var ute igår 11-14 och det är uppenbart att 300 w är för lite. Speciellt med min lilla tvåbladiga propeller...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Vad tycker ni? Vilken storlek tror ni jag kommer behöva? Var ute igår 11-14 och det är uppenbart att 300 w är för lite. Speciellt med min lilla tvåbladiga propeller...

 

Som Seawolf skrev...

2020-07-17 vid 06:46 skrev Seawolf:

Om du har elmotor under 2kW kan du i stort sett glömma att köra elmotor i motvind om det blåser mer än 8 m/s.

 

De där motorerna du länkar till saknar helt effektuppgifter, och är väl avsedda för trolling - dvs en liten båt i låg fart när det inte blåser och går vågor.
Är någon av dem på 2 kW eller mer..?
Annars är det ju inte mycket bättre än det du har idag.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skräpmotorer som inte kommer ge någon fart framåt är min åsikt. En Torqeedo däremot är en elektrisk utombordare som gör skäl för namnet. Finns även fler märken numera som har samma prestanda. Dock kostar dessa motorer lika mycket eller mer motsvarande en fyrtaktare med samma effekt. Men vill man ha el så hamnar man däromkring iallafall.

Här ett annat märke, Epropulsion. 


Och här en jämförelse mot Torqeedo och en Mercury 2-taktare.

 

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Är någon av dem på 2 kW eller mer..?

Annars är det ju inte mycket bättre än det du har idag.
 

 

Fick leta en del för att hitta effektuppgifterna, men den lilla är på ca 600 w och den stora är på 900 w

 

 

Torqeedo eller liknande för 15-20 k är inte aktuellt.. dessutom gillar jag inte lösningen med batterier i enheten. Jag och många i min situation lyfter motorn i och ur båten, och då vill man ju att den ska väga så lite som möjligt, speciellt om det går sjö..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dava:

 

Fick leta en del för att hitta effektuppgifterna, men den lilla är på ca 600 w och den stora är på 900 w

Så - då har den stora motorn ungefär halva effekten av vad som krävs för det du önskar..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Så - då har den stora motorn ungefär halva effekten av vad som krävs för det du önskar..?

Han får väl köpa 3 på 600w? Många motorer på akterspegeln är väl fräckt?😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

dbl.thumb.jpg.93649b9bba6e2f4e96cb3f791f14f02b.jpg

Och ett litet bensinelverk på durken så är det klart.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan skrev Dava:

Tack för alla svar, intressant diskussion. Kommer tyvärr inte att byta ut propellern, utan det är hela elmotorn som får bli större.

 

Velar mellan: https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/elmotorer/watersnake/watersnake-sxw-54-42-7

 

Och https://www.olssonsfiske.se/marinelektronik/elmotorer/watersnake/watersnake-swad-tv70-36-salt

 

Min bror kör förbi butiken imorgon så kanske är det avgörande att det bara är 54-modellen som finns hemma...

 

 

Vad tycker ni? Vilken storlek tror ni jag kommer behöva? Var ute igår 11-14 och det är uppenbart att 300 w är för lite. Speciellt med min lilla tvåbladiga propeller...

 

Varumärket "Watersnake" och marknadsföringen av deras elutombordare för osökt tankarna till begreppet "Snake Oil":
 https://sv.wikipedia.org/wiki/Snake_oil

 

Om man kör en 2kW (ungefär 3hk) elmotor på batterier i två timmar (motvind), så går det åt 4kWh.


Använder man AGM-blybatterier kan man utnyttja c:a 50% av deras kapacitet utan att åldra dem alltför fort. Man behöver då en batteribank på 8 kWh. Med 12Vbatterier behövs då sammanlagd batterikapacitet på 660Ah. Detta motsvarar c:a 10 vanligare sådana batterier på vardera 70Ah, med total vikt på 200 kg. Kostnad c:a 8000 kr.

Väljer man Litiumbatterier klarar man sig med c:a 5 kWh, billigaste priset inom EU idag på ett sånt paket är c:a 26000:- kr inkl moms utan frakt, och väger c:a 60 kg. 

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en gång en liten segelbåt. Kan ha varit en Marieholm 20 med en uppenbart stor motor. Det gick förbi oss för motor i en fart som fick både mig och frun att skratta. Vet inte hur fort den gick men den gick som en eka på fullgas. Fören stod upp och det skummade duktigt om den. Masten lutade bakåt i en vinkel som kändes som 45 grader. Den såg på riktigt ut som hämtad ur en tecknad film.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev rejas:

Såg en gång en liten segelbåt. Kan ha varit en Marieholm 20 med en uppenbart stor motor. Det gick förbi oss för motor i en fart som fick både mig och frun att skratta. Vet inte hur fort den gick men den gick som en eka på fullgas. Fören stod upp och det skummade duktigt om den. Masten lutade bakåt i en vinkel som kändes som 45 grader. Den såg på riktigt ut som hämtad ur en tecknad film.

Som lycklig ägare till en MS20 där jag bytt till nyare motor håller jag med. De minsta båtdieslarna är numera på typ 10hk, och även detta är overkill för en MS20. Åtskilliga andra som bytt motor på denna båttyp har valt motorer på 13 hk eller tom. uppåt 18. Med de senare uppfyller ekipagen drömmarna hos ägare med bogserbåtsideal. Ni vet, mycket vågor men lite fart.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Torqeedo 1103 till vår gummibåt. Tanken jag hade, tyst i viken när grabbarna åker runt runt, det är det moderna sättet att åka jolle på, slippa kladd med bensin. 

 

Erfarenheten efter en sommar: 

- Tyst när man åker, riktigt skönt att slippa smattret av en förbränningsmotor. 

- lätt att hantera, plockas isär i 3 delar när man skall förvara den.

- tar ganska lång tid att ladda upp den. 

- bygg kvaliteten är sådär. Känns absolut robust, men har efter 2 månader börjat visa spår av att rosta. 

- dräneras på ström om man gasar på - fullt = 2-3 distans. Skall man ha en sådan på en segelbåt för att kunna köra för motor så krävs nog två batterier iaf. 

 

Jag har även varit inne på att skaffa elmotor på vår segelbåt, men insett efter en sommar med elmotor på jolle att batteritekniken inte riktigt är där än - krafuttaget blir för stort. 

 

Hade jag haft en soling och behövt en motor, hur skönt det än är med en elmotor så hade jag köpt mig en 4taktare och levt med att det hade surrat dom gånger jag åkt för motor. Dessutom hade jag sparat en himla massa tusenlappar som jag hade kunnat lägga på nya fall eller något annat kul. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...