Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nickarn

Skiljerelä + säkringar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har läst otaliga trådar om just skiljerelän och hur det fungerar samt hur man löser det med batterifrånskiljare i sin krets men jag verkar gå bet på hur man ska säkra av det hela med säkringar och vart man placerar dessa.

 

1. Jag har förstått att man vill ha en säkring mellan förbrukningsbatteriet och panelen där sedan förbrukarna har sina egna säkringar. Sedan så vill jag ju bryta spänningen på den kretsen också, därav en batterifrånskiljare i den kretsen och samma för startsidan. En batterifrånskiljare för att bryta spänningen mot motorn. Rätt?

 

2. Dessutom så vill jag ju bryta spänningen till skiljerelät då jag planerar att ha ett spänningsbaserat sådant. Så skiljerelät bryts från båda sidor och kopplas således efter brytarna. Rätt so far?

 

3. MEN, vart och hur kopplar jag bäst in säkringar på kretsen? Så som jag gjort eller tänker jag helt fel vad gäller placering av dessa? Anledningen till säkringar på skiljerelät är väll för att säkra av mot eventuella kortslutningar över batterierna. Räcker en säkring på ena sidan?

 

Har skissat på ett schema samt ritat in säkringar där jag tror de ska sitta.

 

@Georg_Ohm vad säger du?

 

Tack för förhand alla semesterfirare. 

 

1790018807_Skarmklipp2020-07-1514_30_44.png.5bc4f9878d09902c82315d1a7825156f.png

Redigerad av Nickarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu två skiljerelän inkopplade mellan tre olika olika batteribanker.

Dom är inte avsäkrade. I det relät mellan batteribankerna kan det passera 30A ungefär.

Dom är permanent inkopplade.

Skiljerelät känner av den högre spänningen då generatorn laddad, och sluter då kretsen. Sedan när generatorn slutar att ladda bryter relät kretsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har nu två skiljerelän inkopplade mellan tre olika olika batteribanker.

Dom är inte avsäkrade. I det relät mellan batteribankerna kan det passera 30A ungefär.

Dom är permanent inkopplade.

Skiljerelät känner av den högre spänningen då generatorn laddad, och sluter då kretsen. Sedan när generatorn slutar att ladda bryter relät kretsen.

Okej. Så säkringen mellan skiljerelät är något jag inte "behöver".

 

Du har alltså ingen brytare heller till skiljerelät? Det är tanken att jag ska ha även fast skiljerelät inte drar så många mA i standby. Har jag kopplat rätt då?

 

Precis, funktionen av skiljerelät är jag med på efter läst otaliga inlägg och kommentarar av bland annat dig i andra trådar. Mycket värdefullt! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Nickarn:

Okej. Så säkringen mellan skiljerelät är något jag inte "behöver".

 

Du har alltså ingen brytare heller till skiljerelät? Det är tanken att jag ska ha även fast skiljerelät inte drar så många mA i standby. Har jag kopplat rätt då?

 

Precis, funktionen av skiljerelät är jag med på efter läst otaliga inlägg och kommentarar av bland annat dig i andra trådar. Mycket värdefullt! :) 

Det finns ju olika skiljerelän, jag har Skyllermarks i huvudkretsen och Biltemas efter solcellsregulatorn. Ingen av dessa drar någon ström i viloläge.

Om du bryter strömmen till skiljerelät har du ju missuppfattat dess funktion, och då fungerar det ju inte som det skall,.

Jag har inte avsäkrat speciellt skiljerelät, jag har säkrat av kablarna som leder strömmen genom relät, exempelvis efter solcellsregulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ju olika skiljerelän, jag har Skyllermarks i huvudkretsen och Biltemas efter solcellsregulatorn. Ingen av dessa drar någon ström i viloläge.

Om du bryter strömmen till skiljerelät har du ju missuppfattat dess funktion, och då fungerar det ju inte som det skall,.

Jag har inte avsäkrat speciellt skiljerelät, jag har säkrat av kablarna som leder strömmen genom relät, exempelvis efter solcellsregulatorn.

Det är biltemas jag har tänkt ha i kretsen.

 

Ja men så är det ju. Men jag har inte tänkt bryta spänningen till skiljerelät när jag är i båten utan BARA när jag inte är där. Trodde nämnligen att skiljerelät drog lite i standby enligt denna post.

 

Förstår vad du menar, men jag har ju inte någon solcellsregulator i detta fall och således så löper ju inte strömmen på samma sätt. Min ström går ju från startbatteriet via skiljerelät till förbrukningsbatteriet när motorn är igång och spänningen är tillräckligt hög för att relät ska koppla ihop kretsarna. Enligt vad du skriver så vill man säkra av kablarna som leder ström genom relät. Alltså en säkring placeras mellan pluspolen på startbatteriet och skiljerelät?

 

Tack för dina kommentarer förresten :) 

Redigerad av Nickarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Här ser du var Blue Sea rekommenderar säkringar, Blue Sea m-ACR 

Den var bra!

 

Om jag ser rätt så är det säkring på kabeln mellan batteriernas pluspol upp till skiljerelät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ingen av dessa drar någon ström i viloläge.

Jo, Biltemas relä drar i ”viloläge” och i aktivt läge!

Jag har en strömbrytare till skiljerelät på minus/sense-kabeln som jag slår ifrån under vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringar skall alltid sitta direkt intill där den stora kortslutningsströmmen kan matas ut, och ha en storlek som skyddar efterkommande lednings maxström, typiskt 10A/mm2. Går flera ledare med olika area ut från t.ex. ett batteri, så får man sätta flera säkringar om en av ledarna är grov och de andra klenare. 

f.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Seawolf:

Säkringar skall alltid sitta direkt intill där den stora kortslutningsströmmen kan matas ut, och ha en storlek som skyddar efterkommande lednings maxström, typiskt 10A/mm2. Går flera ledare med olika area ut från t.ex. ett batteri, så får man sätta flera säkringar om en av ledarna är grov och de andra klenare. 

f.png

Så på förbrukningssidan sätter jag säkringen där du placerat den. Då säkrar den av förbrukarkabeln. Men hur blir det med kabeln till skiljerelät? Säkrar jag av den med en annan säkring av större storlek helt enkelt och kopplar då den direkt på batteriet? Och väljer att istället bryta spänningen på minuskabeln som tidigare nämnt i tråden.

Redigerad av Nickarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev ChristerN:

Jo, Biltemas relä drar i ”viloläge” och i aktivt läge!

Jag har en strömbrytare till skiljerelät på minus/sense-kabeln som jag slår ifrån under vintern. 

Det var ju smart att ha brytaren på minus/sense-kabeln.

 

Då kan jag ju helt enkelt koppla skiljerelät direkt på batteriet med säkringar mellan om det behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nickarn:

Det är biltemas jag har tänkt ha i kretsen.

 

Ja men så är det ju. Men jag har inte tänkt bryta spänningen till skiljerelät när jag är i båten utan BARA när jag inte är där. Trodde nämnligen att skiljerelät drog lite i standby enligt denna post.

 

Förstår vad du menar, men jag har ju inte någon solcellsregulator i detta fall och således så löper ju inte strömmen på samma sätt. Min ström går ju från startbatteriet via skiljerelät till förbrukningsbatteriet när motorn är igång och spänningen är tillräckligt hög för att relät ska koppla ihop kretsarna. Enligt vad du skriver så vill man säkra av kablarna som leder ström genom relät. Alltså en säkring placeras mellan pluspolen på startbatteriet och skiljerelät?

 

Tack för dina kommentarer förresten :) 

Ingen orsak!

 

njae, mitt skiljerelän Från generatorn ligger ju efter batterifrånskiljarna (=”huvudbrytarna”) så dom blir ju spänningslösa när jag slår i från batterifrånskiljarna och lämnar båten. Den andra försörjs av en av solpanelerna.

 

Biltemas har en anslutning med en röd prick på, den skall anslutas till startbatteriet, den andra till förbrukarbatteriet, sedan en svart kabel till minus. Den rödmärkta försörjs med spänning när generatorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ingen orsak!

 

njae, mitt skiljerelän Från generatorn ligger ju efter batterifrånskiljarna (=”huvudbrytarna”) så dom blir ju spänningslösa när jag slår i från batterifrånskiljarna och lämnar båten. Den andra försörjs av en av solpanelerna.

 

Biltemas har en anslutning med en röd prick på, den skall anslutas till startbatteriet, den andra till förbrukarbatteriet, sedan en svart kabel till minus. Den rödmärkta försörjs med spänning när generatorn går.

Okej. Ungefär så jag gjort alltså?

Jag drar det så skiljerelät kopplas efter batterifrånskiljaren på båda sidor. För jag vill ju inte ha en brytare mot generator/likriktare. Utan den får gå direkt mot batteriet.

 

Vad tyckte vi om säkringar efter batterifrånskiljaren? Ska jag dra en säkring mellan batterifrånskiljaren och skiljerelät och isåfall även en säkring mellan batterifrånskiljaren och panelen där jag har brytare för förbrukarna?

 

Härligt. Det kunde jag läsa mig till också i bruksanvisningen men tack för förtydligandet. :)

Redigerad av Nickarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är litet lurigt att avsäkra kabeln från generatorn mot batteriet, om dem säkringen löser ut under gång kan generatorns dioder gå sönder.
Om du skall ha en säkring skall den vara efter skiljerelät mot förbrukarbatterier, och då med en en kapacitet över generatorns, eller ja det är kabelns tjocklek och längd som avgör.

 

Ja sedan skall du ha en huvudsäkring nära förbrukarbatteriet på den kabeln som går fram till panelen, även där är det kabelns tjocklek och längd som avgör, eftersom det är kabeln du skyddar med en säkring,.

Här finner du en kabelareakalkylator.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är litet lurigt att avsäkra kabeln från generatorn mot batteriet, om dem säkringen löser ut under gång kan generatorns dioder gå sönder.
Om du skall ha en säkring skall den vara efter skiljerelät mot förbrukarbatterier, och då med en en kapacitet över generatorns, eller ja det är kabelns tjocklek och längd som avgör.

 

Ja sedan skall du ha en huvudsäkring nära förbrukarbatteriet på den kabeln som går fram till panelen, även där är det kabelns tjocklek och längd som avgör, eftersom det är kabeln du skyddar med en säkring,.

Här finner du en kabelareakalkylator.

Så.

 

1. Generatorn kabel är då kanske bara att låta ligga direkt mot startbatteriets plus. Som det gör nu i båten. 
 

2. Jag har ingen säkring alls på startbatteriets krets utan nöjer mig med den säkring som sitter i motorn. (för nån säkring fanns där såg jag)

 

3. Jag sätter ev. en säkring mellan skiljerelät och batterifrånskiljaren på förbrukningssidan. Om det behövs?

 

4. Precis, en huvudsäkring på den kabel som går mot panelen är givet. Storlek på säkring och kabel har jag koll på.

 

Den stora frågan som vi kanske frångått lite är om det verkligen behövs säkringar mellan skiljerelät och batteriernas pluspoler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog bättre svar på dina frågor om du talar om vilka kabeldimensioner som är aktuella på olika ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev speljakt:

Du får nog bättre svar på dina frågor om du talar om vilka kabeldimensioner som är aktuella på olika ställen.

Tänkte att det inte spelar någon roll. Mina funderingar var främst OM och VAR ev säkringar ska placeras.

 

Här är iaf vad jag tänkt om det hjälper:

 

• 25/35mm2 kabel mellan minuspolerna på batterierna. (De är ungefär 50cm från varandra)

 

• 16/25mm2 kabel från skiljerelät till respektive pluspol.

 

• 10/16mm2 till panelen för förbrukarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att du har en utombordare, vilket jag inte har någon erfarenhet av och därför kan jag inte bedöma vilka ladd- och startströmmar som är aktuella. Men några allmänna funderingar:

Startströmmen är rimligen den som kräver grövst kabel och därmed störst säkring. Därför verkar det konstigt att dra den som en förgrening, enligt skissen. Den bör dras direkt från batteri till (start)motor. Laddningskretsen kan sedan grenas ut från denna.

Laddströmmen är betydligt lägre, men här brukar man överdimensionera kabeln för att minimera spänningsfallet och därmed maximera laddningen.

Strömmen till förbrukarna/panelen är i regel lägre ändå, så här fungerar en tunnare kabel och därmed mindre säkring.

Kanske kan du använda en och samma kabelstorlek till motorstarten och till förbindelsen mellan batterierna, via relät? I så fall skulle det räcka med en säkring i vardera ändan, nära respektive pluspol. En klenare kabel till panelen skulle behöva sin egen, mindre säkring, antingen direkt från förbrukningsbatteriet eller som en utgrening från laddnings/förbindelsekabeln.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev speljakt:

Jag misstänker att du har en utombordare, vilket jag inte har någon erfarenhet av och därför kan jag inte bedöma vilka ladd- och startströmmar som är aktuella. Men några allmänna funderingar:

Startströmmen är rimligen den som kräver grövst kabel och därmed störst säkring. Därför verkar det konstigt att dra den som en förgrening, enligt skissen. Den bör dras direkt från batteri till (start)motor. Laddningskretsen kan sedan grenas ut från denna.

Laddströmmen är betydligt lägre, men här brukar man överdimensionera kabeln för att minimera spänningsfallet och därmed maximera laddningen.

Strömmen till förbrukarna/panelen är i regel lägre ändå, så här fungerar en tunnare kabel och därmed mindre säkring.

Kanske kan du använda en och samma kabelstorlek till motorstarten och till förbindelsen mellan batterierna, via relät? I så fall skulle det räcka med en säkring i vardera ändan, nära respektive pluspol. En klenare kabel till panelen skulle behöva sin egen, mindre säkring, antingen direkt från förbrukningsbatteriet eller som en utgrening från laddnings/förbindelsekabeln.

 

 

 

Stort tack för din kommentar! Uppskattas😁 Ståmmer, en utombordare.

 

Anledningen till att startmotorn är kopplad efter strömbrytaren är för det är så det ser ut idag. Så tänkte jag krånglar inte till det och behåller det så.

 

Sedan så vill man väll helst inte ha en brytare till generatorn utifall att man råkar slå av den vilket kan skada elektroniken. Därav laddkretsen direkt på batteriet.

 

Jag ska försöka behålla så mycket som möjligt av det kablage som redan sitter där idag. Men får kolla var föe kabel som går mot startmotor och sen försöka sätta samma dimension mellan relä och pluspol samt mellan minuspolerna på batterierna.

 

Exakt. En klenare kabel kör jag mot panel direkt efter strömbrytaren på förbrukningssidan.

 

SÅ. En säkring speciellt för skiljerelät kanske är bra att ha ändå. Och den placeras isåfall nära pluspolen på batteriet. Däremot så förlorar jag ju då möjligheten att bryta spänningen mot skiljerelät om jag inte även kopplar det efter brytaren. Men då hamnar säkringen efter brytaren och inte före. Hmm klurigt värre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...