Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Feeling

Eniro på sjön manual

Rekommendera Poster

Tror knappast det finns nån. Vad är det du vill veta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma fråga om spår. Den här appen var en riktig sopa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag tycker appen är väldigt självförklarande.

 

Ang. att spara rutter så görs det automatiskt, men det finns också en sparaknapp högst upp i det gula fältet som syns när man redigerar rutter.

För att redigera/radera en rutt så så går man till sina rutter via menyknappen högs upp till vänster, öppnar den rutten man vill redigera eller radera, och trycker på redigera eller knappen som ser ut som en soptunna för att radera rutten.

 

Och sen kan man ju använda spårningsplotten som man slår på via menyn, och spara en rutt från dom sparade spåren.

 

Dock tycker jag det är klart enklast att skapa rutterna via eniro på sjön i webläsaren på en PC, jag tycker det är så pilligt med touchskärmen på en mobiltelefon eller surfplatta, mycket enklare att använda datormusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev trewq:

Samma fråga om spår. Den här appen var en riktig sopa

Har du betalversionen?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Har du betalversionen?

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Ja

Men nu hittar du väl enligt beskrivningen ovan?

 

Dock har jag bara sett appen i Androidversion, det är möjligt att den ser annorlunda ut under IOS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rutter är ointressant, men nu har jag listat ut att spåret sparas när man klickar på plotter. Finns det också ett sätt att pausa plottern för att undvika att gpsen ger sig ut på en egen vandring när man ligger stilla en stund? Saknar de ofta använda symbolerna kvadrat för att stoppa och två vertikala streck för att pausa. 

Skaffade egentligen appen för den utmärkta funktionen med ett streck som visar vart man är på väg. Den tycks dock slås av och på slumpmässigt, liksom visningen av hastighet som verkar höra ihop med strecket. Positionen stämmer även när strecket inte visas, så gps tycks funka kontinuerligt. Har kommit på att om jag håller telefonen i handen så visas strecket efter en stund, lägger jag den ifrån mig så försvinner strecket och hastigheten. Kan även få igång det genom att peta någonstans på telefonen, kanske på kanten eller baksidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev trewq:

Rutter är ointressant, men nu har jag listat ut att spåret sparas när man klickar på plotter. Finns det också ett sätt att pausa plottern för att undvika att gpsen ger sig ut på en egen vandring när man ligger stilla en stund? Saknar de ofta använda symbolerna kvadrat för att stoppa och två vertikala streck för att pausa. 

Skaffade egentligen appen för den utmärkta funktionen med ett streck som visar vart man är på väg. Den tycks dock slås av och på slumpmässigt, liksom visningen av hastighet som verkar höra ihop med strecket. Positionen stämmer även när strecket inte visas, så gps tycks funka kontinuerligt. Har kommit på att om jag håller telefonen i handen så visas strecket efter en stund, lägger jag den ifrån mig så försvinner strecket och hastigheten. Kan även få igång det genom att peta någonstans på telefonen, kanske på kanten eller baksidan.

Du går till "Spårningsplotter" som du hittar i menyn och om spårningsplottern är avstängd heter knappen "Startra plotter", men om "Spårningsplottern" är igång så heter knappen "Stoppa plotter"

När man stoppar "Spårningsplottern" så sparas också spåret, och du kan om du vill spara spåret som en rutt.

 

Kan ju nämna att de även finns en knapp ner till höger i bild så gör samma sak.

 

plotter.thumb.png.b23b531d51c33731d054ae3da33fe1cf.png

 

 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Skaffade egentligen appen för den utmärkta funktionen med ett streck som visar vart man är på väg. Den tycks dock slås av och på slumpmässigt, liksom visningen av hastighet som verkar höra ihop med strecket.

Precis så använder jag appen. En digital karta med en båt som visar var man är på väg och ett streck som visa vart man är på väg. Att strecket även har längd- och tidsmarkeringar är en trevlig bonus 

Knepigt beteende i din telefon. Så blir det inte för mig. Jag har en androidplatta och en androidlur med betaversionen och ingen har det skumma beteendet.

 

Kan det vara så att något krockar när telefonen försöker dra igång skärmsläckaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också Androidtelefon, trodde först att jag bara inte hittat knappen som sätter igång strecket, men då skulle det inte försvinna slumpvis. Det verkar inte klokt men appen/telefonen tycks gilla mänsklig kontakt, den uppskattar att jag håller den i handen och visar då strecket, men igår funkade den nästan hela dagen sittande i sin hållare.

Jag kanske fungerar som antenn, men gps fungerar ju hela tiden.

Kanske en egenhet hos telefonen, One Plus Nord 2, mycket nöjd med den för övrigt. Har inte noterat några konstigheter i andra appar, bl.a. fem andra kartappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare Androidsystem har fått fler energisparfunktioner, kan kallas Sleep mode eller liknande. Verkar bero på tillverkaren vad dom gör (Samsung verkar t.ex ha lite egna hyss för sig). Så kanske systemet försöker spara ström när det inte tror att du tittar på skärmen som när skärmsläckaren går igång eller något annat villkor triggas? Jag var tvungen att slå av funktionen (under Battery settings på min telefon) för att en kart-app skulle lämna ett slemspår efter sig när jag är ute och vandrar. Innan blev det luckor i spåret när appen sov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ABC:

Nyare Androidsystem har fått fler energisparfunktioner, kan kallas Sleep mode eller liknande.

Jag har ett ankarlarm som började latmarma en stund efter att man gick och lade sig...

En ganska irriterande "funktion".

Lösningen var att justera energisparfunktionen lite.

 

Det är lätt gjort att tycka att en app är dålig, men eftersom ankarlarmet funkat bra i massor av år på tre andra telefoner så förstod jag ju att det var något med hårdvaran. Hade jag laddat ner appen för första gången hade jag säkert tyckt att appen var kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-15 vid 11:37 skrev Feeling:

Hur hitta manual

Uppe till vänster finns en "knapp" som öppnar en meny, det har du säkert upptäckt.

Det som är svårare att upptäcka är att man kan rulla upp menyn och hitta bla. "Vanliga frågor" vilket i princip är en manual. Här ser man också när sjökorten är uppdaterade vilket är bra när man ska kolla om det finns några Ufs:er som man bör känna till.

 

337957387_Screenshot_20210928-041054_EniropSjn.thumb.jpg.91dab5dc620c8ee96199b9f38541a186.jpgğ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...