Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
StyrmanKarlsson

"Försiktig" märkning eller usel verkningsgrad

Rekommendera Poster

Min batteriladdare är märkt att dra 3,5A på 220 sidan. Oftast har man runt 230V in i båten men om jag räknar  med 220 så ger det 770W.

Laddaren lämnar 25 A. Utspänningen är väl 14,4 V vid bulkladdning och om jag räknar med 15 V ger det 375 W.

En verkningsgrad på 49%. Det är inte så imponerande tycker jag.

Är det normalt, "försiktig" märkning eller räknar jag som en kråka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl mäta in- och uteffekt simultant och få rätt verkningsgrad.

Tittar man i CTEK's datablad på en 25A-laddare så ser det ungefär likadant ut, 2.9A/230V in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, tror det blir lite jämförelse mellan äpplen och päron...

 

På 230V-sidan anges oftast peak/maxförbrukning, medan sekundärsidan är kontinuerlig ström/effekt. Det är inte samma sak, eller sker vid samma tillfälle och har inte så mycket med verkningsgraden att göra.

För framförallt en switchad omvandlare (vilket nästan alla är idag) har när den ansluts kortvarigt en ganska hög initialström när primärkondensatorer m.m. skall laddas upp. En del upplever t.o.m. en liten gnista när de sätter i väggkontakten, även utan belastning ansluten. Den faktorn är nog oftast med i angivelsen på 230V-sidan.

 

För att få reda på verkningsgraden är det precis som @Kane skriver - mät ström/spänning in och ut under normal drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Nja, tror det blir lite jämförelse mellan äpplen och päron...

 

På 230V-sidan anges oftast peak/maxförbrukning, medan sekundärsidan är kontinuerlig ström/effekt.

 

Exakt, jag tror att man kan kalla det för försiktig märkning som TS skrev i rubriken.

 

Men återkom gärna med en mätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...