Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ekesa

KAD32 läcker kylvätska

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en kad32 från 2003 som läcker glykol. Jag har lyckats lokalisera att vätskan läcker ut genom locket på expansionstanken. Motorns temp går upp i ca 90 grader som högst under gång. 
Kan det vara fel på locket eller blir det för högt tryck i systemet och vad kan i så fall vara ett första steg att felsöka? Jag kan inte hitta något konstigt alls runt motorn förutom att något verkar ha läckt vid turbon, se bifogad bild

 

tacksam för svar. 
Fredric

3C255BE8-FD34-4EE7-8178-191B40D8F872.jpeg

B030376C-9CF6-4ADE-8DEA-6D88F9420EBA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har samma problem på min KAD-42. Ett ökande läckage från påfyllningslocket på Expansionstanken.

Jag undrar om jag fyllt på för mycket vatten - kan det vara bara det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-15 vid 08:37 skrev Ekesa:

Hej!

 

Jag har en kad32 från 2003 som läcker glykol. Jag har lyckats lokalisera att vätskan läcker ut genom locket på expansionstanken. Motorns temp går upp i ca 90 grader som högst under gång. 
Kan det vara fel på locket eller blir det för högt tryck i systemet och vad kan i så fall vara ett första steg att felsöka? Jag kan inte hitta något konstigt alls runt motorn förutom att något verkar ha läckt vid turbon, se bifogad bild

 

tacksam för svar. 
Fredric

3C255BE8-FD34-4EE7-8178-191B40D8F872.jpeg

B030376C-9CF6-4ADE-8DEA-6D88F9420EBA.jpeg

Du har fyllt på för mycket kylarvätska, när motorn är kall håll nivån då på strax under minimum, runt en cm i burken . 👍 Normal arbetstemperatur är 88-92 grader.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Hej,

Jag har samma problem på min KAD-42. Ett ökande läckage från påfyllningslocket på Expansionstanken.

Jag undrar om jag fyllt på för mycket vatten - kan det vara bara det?

Svart eller genomskinlig burk? De svarta är omöjliga. Om du har extern inkoppling som vv beredare vattenburen värmare så bör du räkna in den mängden i fyllnadsgraden. Vatten ökar i volym 2,7% vid 90 grader från + 10. Den ökande volymen måste få plats i ditt expansionskärl. Jag hade den svarta burken tidigare den va omöjlig svämmade jämt över, nu har jag bytt till genomskinlig håller cirka en  cm nivå vid kall motor, inget svall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kossor:

Svart eller genomskinlig burk? De svarta är omöjliga. Om du har extern inkoppling som vv beredare vattenburen värmare så bör du räkna in den mängden i fyllnadsgraden. Vatten ökar i volym 2,7% vid 90 grader från + 10. Den ökande volymen måste få plats i ditt expansionskärl. Jag hade den svarta burken tidigare den va omöjlig svämmade jämt över, nu har jag bytt till genomskinlig håller cirka en  cm nivå vid kall motor, inget svall.

Om man har läckage från toppen expansionskärlets område och ej finner det. Så i lyftöglan på bröstet kan läckage uppstå. Lyftöglan tätar toppen innanför denna ögla är toppen vidöppen och det händer att packningen ger upp där. Likaså från vattenpumpen in i kyllimpan sitter ett plaströr iskjutet med oring som tätning. Detta rör blir med tiden sprött och kan spricka, därifrån kommer ibland oförklarliga läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...