Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Thor100

Var montera givaren ekolod

Rekommendera Poster

Hej, någon kunnig som kan ge mig tips? enligt manualen ska den monteras till höger om propellern men där är ju avgas/kylslangen och bakom den sitter en dyvika. Dom s.o.k. trimplanen lär inte fungera 35-40år gamla med någon pumpfunktion vid ratten (ta bort dom) kanske.

Förslag av någon som förstår sig på Tack 😬

20200714_163743.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte använder trimplanen så hade jag tagit bort de. För nära propellern är inte heller bra. 
 

så här ser min installation ut:

 

 

60A115E2-8602-4679-AC74-74EFFAF68321.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte dit ett nytt ekolod på min Nimbus DC 28 och satte givaren inombords, ungefär mitt på båten. Fungerar alldeles utmärkt. Har för mig jag köpte det på SEA SEA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort trimplanen och satt den där blir nog bra hoppas jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplanen du tog bort var aquahydrauliska, för att dom skall fungera måste båten göra fart genom vattnet. Med spakarna öppnar/stänger man en ventil som då fyller säckarna mellan de fasta och rörliga delen av trimplanet med vatten, så att den rörliga delen pressas nedåt och trimmar ned båtens för och vice versa.

Man brukar inte sätt på trimplan på båtar för skojs skull, så når dessa fungerade kunde båtens gångläge förbättras. Nu har du inga trimplan och kan inte justera gångläget, det är synd.
 

Som redan skrivits kan man montera givare inne i skrovet om man har ett helgjutet skrov utan distansmaterial inuti.

 

Tänk på att ekolodet troligtvis kommer att visa felaktiga eller osäkra värden när du kör litet snabbare.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...