Jump to content
Monday 14 October 2024
Tebe86

Vad är detta för axeltätning? (Bild) Läcker vatten

Recommended Posts

Hej,

Vet någon vad detta är för typ av axeltätning? Det närmaste jag hittar beskrivet skulle vara en glandtätning med talgfläta - Men hittar ingen exakt model eller anvisning om underhållsförfarande.

 

Sitter på en Ohlsson 8.8 med Penta MD7A.

Båten ligger i sjön och vi har ett konstant läckage på en droppe var tredje sekund (vilket blir Många liter per dygn)

 

Läckaget kommer mellan själva axeln och den inre vita plastringen.

 

Vet någon hur jag får ordning på läckaget?

20200712_153514.jpg

20200712_153525.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en dålig variant av glandtätning. Det är meningen att man ska skruva in den främre delen tills det slutar läcka, och låsa den med en saxpinne i hålen. Om det inte går får man gänga ut den helt och byta talgflätan, men det bör göras på land då det kommer in vatten genom hylsröret. Om tätningen dras åt för hårt finns risk att plasten smälter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Rollen, då bekräftar du min uppfattning. En låsning i form av saxpinne känns mycket logiskt, och samtidigt obehagligt att det inte sitter sådan monterad för närvarande - Ska genast montera det. 

 

Jag har också uppfattningen att vatten är enda smörjning, och därför är det optimalt med ett litet droppande när axeln är i rörelse. Någon droppe med några sekunders mellanrum. Delar du den uppfattningen?

Just nu droppar det varannan, var tredje sekund i stilla lägge, och betydligt mer med axeln i rörelse - Vilket känns "o-bra"

 

Blir till att prova att dra åt snarast

Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites

För mig betyder "Tätning" något som håller tätt. Jag skulle byta tätningen mot något annat. Det verkar inte finnas plats för en PSS-tätning. Jag skulle montera en "Black Jack" med vattenanslutning. Det är en bra och prisvärd tätning som inte behöver luftas vid sjösättning.  Detta under förutsättning att axeln inte är korroderad eller sliten just där tätningen sitter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Rollen:

För mig betyder "Tätning" något som håller tätt. Jag skulle byta tätningen mot något annat. Det verkar inte finnas plats för en PSS-tätning.

Håller med. Jag tycker f.ö. det ser ut att finnas plats för en PSS, men om TS sedan tycker den är värd merkostnaden är ju en annan sak.

 

Men hade det varit jag så vore valet enkelt 😉...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oavsett modell av axeltätning, men borde det inte sitta dubbla slangklämmor i varsin ände på den där.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla, här kommer lite återkoppling:

Efter väldigt lätt åtdragning av tätningen, är den nu helt tät igen. Har säkrat den med saxpinne i, för ändamålet, avsedda hål. Även kontrollerat att den inte blir varm under längre kontinuerlig gång.

 

Fungerar till synes perfekt.

Har läst en del positivt om dessa tätningar - Och just nu lever den upp till det intrycket. 😄

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Tebe86:

Hej alla, här kommer lite återkoppling:

Efter väldigt lätt åtdragning av tätningen, är den nu helt tät igen. Har säkrat den med saxpinne i, för ändamålet, avsedda hål. Även kontrollerat att den inte blir varm under längre kontinuerlig gång.

 

Fungerar till synes perfekt.

Har läst en del positivt om dessa tätningar - Och just nu lever den upp till det intrycket. 😄

Montera dit ett par slangklämmor till,  så intrycket inte blir negativt igen :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan vara bra att satsa på syrafritt också när du lägger till nya slangklämmor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en sådan i min segelbåt, och den har en teflontätning inne i. 

Och det brukar hjälpa att dra åt ett kvarts varv så brukar det bli tätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...