Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tebe86

Vad är detta för axeltätning? (Bild) Läcker vatten

Rekommendera Poster

Hej,

Vet någon vad detta är för typ av axeltätning? Det närmaste jag hittar beskrivet skulle vara en glandtätning med talgfläta - Men hittar ingen exakt model eller anvisning om underhållsförfarande.

 

Sitter på en Ohlsson 8.8 med Penta MD7A.

Båten ligger i sjön och vi har ett konstant läckage på en droppe var tredje sekund (vilket blir Många liter per dygn)

 

Läckaget kommer mellan själva axeln och den inre vita plastringen.

 

Vet någon hur jag får ordning på läckaget?

20200712_153514.jpg

20200712_153525.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en dålig variant av glandtätning. Det är meningen att man ska skruva in den främre delen tills det slutar läcka, och låsa den med en saxpinne i hålen. Om det inte går får man gänga ut den helt och byta talgflätan, men det bör göras på land då det kommer in vatten genom hylsröret. Om tätningen dras åt för hårt finns risk att plasten smälter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rollen, då bekräftar du min uppfattning. En låsning i form av saxpinne känns mycket logiskt, och samtidigt obehagligt att det inte sitter sådan monterad för närvarande - Ska genast montera det. 

 

Jag har också uppfattningen att vatten är enda smörjning, och därför är det optimalt med ett litet droppande när axeln är i rörelse. Någon droppe med några sekunders mellanrum. Delar du den uppfattningen?

Just nu droppar det varannan, var tredje sekund i stilla lägge, och betydligt mer med axeln i rörelse - Vilket känns "o-bra"

 

Blir till att prova att dra åt snarast

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig betyder "Tätning" något som håller tätt. Jag skulle byta tätningen mot något annat. Det verkar inte finnas plats för en PSS-tätning. Jag skulle montera en "Black Jack" med vattenanslutning. Det är en bra och prisvärd tätning som inte behöver luftas vid sjösättning.  Detta under förutsättning att axeln inte är korroderad eller sliten just där tätningen sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rollen:

För mig betyder "Tätning" något som håller tätt. Jag skulle byta tätningen mot något annat. Det verkar inte finnas plats för en PSS-tätning.

Håller med. Jag tycker f.ö. det ser ut att finnas plats för en PSS, men om TS sedan tycker den är värd merkostnaden är ju en annan sak.

 

Men hade det varit jag så vore valet enkelt 😉...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett modell av axeltätning, men borde det inte sitta dubbla slangklämmor i varsin ände på den där.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, här kommer lite återkoppling:

Efter väldigt lätt åtdragning av tätningen, är den nu helt tät igen. Har säkrat den med saxpinne i, för ändamålet, avsedda hål. Även kontrollerat att den inte blir varm under längre kontinuerlig gång.

 

Fungerar till synes perfekt.

Har läst en del positivt om dessa tätningar - Och just nu lever den upp till det intrycket. 😄

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Tebe86:

Hej alla, här kommer lite återkoppling:

Efter väldigt lätt åtdragning av tätningen, är den nu helt tät igen. Har säkrat den med saxpinne i, för ändamålet, avsedda hål. Även kontrollerat att den inte blir varm under längre kontinuerlig gång.

 

Fungerar till synes perfekt.

Har läst en del positivt om dessa tätningar - Och just nu lever den upp till det intrycket. 😄

Montera dit ett par slangklämmor till,  så intrycket inte blir negativt igen :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara bra att satsa på syrafritt också när du lägger till nya slangklämmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan i min segelbåt, och den har en teflontätning inne i. 

Och det brukar hjälpa att dra åt ett kvarts varv så brukar det bli tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om dessa ska droppa under gång för kylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...