Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AnnikaSnaell

Vajern till styrningen släpper

Rekommendera Poster

När jag ska styra min motorbåt släpper vajern så jag måste ta tag i rorkulten och styra istället för ratten. Vad är fel? Skruvade loss på undersidan av ratten, men ovansidan fick jag inte loss. Jag kan inget om mekaniken. Går det att fixa eller behöver jag köpa nya saker? Vad i sådana fall. Hela ratten sitter lite löst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev AnnikaSnaell:

När jag ska styra min motorbåt släpper vajern så jag måste ta tag i rorkulten och styra istället för ratten. Vad är fel? Skruvade loss på undersidan av ratten, men ovansidan fick jag inte loss. Jag kan inget om mekaniken. Går det att fixa eller behöver jag köpa nya saker? Vad i sådana fall. Hela ratten sitter lite löst. 

Jag såg även att du ställt en fråga i en tre år gamla tråd, angående att få bort ratten.

Framför ratten sitter det ju ett hjul med en skåra som greppar i styrvajern, eller styrkabeln, Denna blir sliten och hjulet får inget grepp, det slirar. Under centrumkåpan på ratten sitter det en maskinskruv med sexkantskalle, rattnavet sitter på en kona på den koniska axeln, här finns även en kil i ett spår på axeln. Denna kil passar in i ett spår i rattnavet. Axeln är i  rostfritt stål, ofta är rattnavet i aluminium, ingen bra kombination.
Det kan vara läge att spraya med rostlösningsvätska och spänna på med en avdragare. Risken är ändå stor att man drar sönder grejerna. Men dom det är gamla grejer är det lika bra att byta alltihopa. Kan ju vara bra om du kan rädda ratten med sitt nav.

 

Det absolut bästa är att byta till en hydraulisk styrning, men dom är dyra.

Det flesta båttillbehörsbutikerna har sådana här mekaniska, och det har även Biltema, som har ett budgetalternativ. Men jag vågar inte uttala mig om kvaliteten av denna stryrning. Men du kan ju iallafall se hur grejerna ser ut på webbsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jag alltså spänna ratten och det eventuellt greppar igen? Jag skruvade loss under, men där kunde jag inget göra. Som du säger sitter ratten som bara den. Men hela ratten är glapp och skrivarna som allt sitter fast i pulpeten sitter löst, men det kanske inte har med saken att göra? Blir det mindre glapp om jag spänner åt ratten? Köper man en spönnare på Biltema också? Passar Biltemas grejer på de vajrar jag har, alltså är de universala? Vilka av grejerna behöver jag? Båten är inte värd hydraulisk styrning. Jag har en gammal Örnvik 465 med en 25 hp motor. Det 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så lutar det nog att köpa nya delar. Biltemas delar duger alldeles utmärkt till en lite äldre båt som man inte vill kosta på för mycket.

Du får nog byta allt dvs rattstyrningen vajer och motorfästet

 

Ohm uttryckte sig lite oklart ang spänna, han menar en avdragare för ratten dvs verktyg för att få bort ratten.

Finns också på Biltema

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, en avdragande ned tre armar, ett kraftfullt verktyg som man kan ta loss tjuriga remskivor, svänghjul och rattar med, men risken är att man drar sönder grejerna. Men försök att spruta in rostlösningsvätska i rattandet innan, det kan hjälpa. Avdragare är bra verktyg, men dessvärre duger dom inte när man skall deklarera.😔

https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/203401
 

https://www.biltema.se/soksida/?query=rostlösning

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...