Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Får inte fram diesel till finfiltret

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag bytte mina dieselfiter idag på min md40a. Luftningen gick bra till förfiltret, men till nästa steg gick det inte lika bra. Jag sätter tryck i systemet via avluftningen vilket gått bra tidigare, nu verkar det dock som jag inte får igenom diesel genom den manuella pumpen, jag får fram bränsle till den, där flödar det bra men på utloppet kommer det inget.  

 

Är det någon som haft liknande problem med dennamnet typ av pump? Finns det något i den som skulle kunna blockera flödet mer än skräp, det borde väl vara någon form av membran i den?

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev wahlis:

Hej, 

Jag bytte mina dieselfiter idag på min md40a. Luftningen gick bra till förfiltret, men till nästa steg gick det inte lika bra. Jag sätter tryck i systemet via avluftningen vilket gått bra tidigare, nu verkar det dock som jag inte får igenom diesel genom den manuella pumpen, jag får fram bränsle till den, där flödar det bra men på utloppet kommer det inget.  

 

Är det någon som haft liknande problem med dennamnet typ av pump? Finns det något i den som skulle kunna blockera flödet mer än skräp, det borde väl vara någon form av membran i den?

 

/Wahlis 

Prova vrid motorn ett halvvarv, står pumpen uppställd på nocken på kamaxeln går det ej att pumpa manuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tror jag inte den mekaniska pumpen funkar, det är därför jag sätter övertryck i tanken via avluftningen. När jag bytte filter förra gången gick det lät att trycka fram bränsle. Läste att det kan vara svårt att skapa tryck om tanken är näst intill full, dock får jag ju fram soppa till föfiltret samt efter det.

 

Det känns som något som blockerar i den mekaniska pumpen.

 

/Wahlis  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev wahlis:

Tyvärr tror jag inte den mekaniska pumpen funkar, det är därför jag sätter övertryck i tanken via avluftningen. När jag bytte filter förra gången gick det lät att trycka fram bränsle. Läste att det kan vara svårt att skapa tryck om tanken är näst intill full, dock får jag ju fram soppa till föfiltret samt efter det.

 

Det känns som något som blockerar i den mekaniska pumpen.

 

/Wahlis  

Men om den då är defekt så byt ut den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför inte lyda rådet att vrida vevaxel?  Tar det emot? 

 

På pumpen sitter väl en liten hävarm för att manuellt pumpa fram bränsle...

Den funkar bara vid ett visst läge på vevaxel. 

 

Förmodligen samma läge som krävs för att du ska kunna lufta på ditt vis. 

 

 

Själv luftar jag genom att köra med startmotorn och luftar alla stegen efter pumpen. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ordning på matningen idag då jag öppnade pumpen och gjorde rent. Det kändes också som om det blev bättre efter att jag lossat membranet i den. Nu tuffar motorn igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...