Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Stenis14

Få lös undre skruv växelolja

Rekommendera Poster

Hej 

Ska byta växelolja på min Tohatsu 5hk 4t 2009(har precis köpt den) övre skruven inga problem men den undre sitter som tusan, rubbar den inte har den största spårmejseln som passar i skruven, ös på med tips, är detta vanligt? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt enligt min erfarenhet. Största skruvmejseln, en med kantig klinga, och så en skiftnyckel. Ena handen pressar som tusan och den andra drar försiktigt runt skiftisen så brukar det lösa sig för mig. 
Har hört de som använder en slagskruvmejsel men det har jag inte provat. Antar att man måste ta det väldigt försiktigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slagskruvmejsel+liten slägga.

Glöm inte byta till nya packningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Ganska vanligt enligt min erfarenhet. Största skruvmejseln, en med kantig klinga, och så en skiftnyckel. Ena handen pressar som tusan och den andra drar försiktigt runt skiftisen så brukar det lösa sig för mig. 
Har hört de som använder en slagskruvmejsel men det har jag inte provat. Antar att man måste ta det väldigt försiktigt. 

Har faktiskt provat precis så, men icke sitter som berget, får gå på imorgon igen, skam den som ger sig, tack för svaret! 😀 👍 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Rascal:

Slagskruvmejsel+liten slägga.

Glöm inte byta till nya packningar.

Ok får kanske testa det, får införskaffa en mejsel, vet du vad för packning jag ska ha, nåt biltema har tro? Tack för tipset 👍 😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Stenis14:

Har faktiskt provat precis så, men icke sitter som berget, får gå på imorgon igen, skam den som ger sig, tack för svaret! 😀 👍 

Efter att ha provat precis så på en hopplös skruv och börjat förstöra mejselspåret köpte jag en slagskruvmejsel på Clas Ohlsson, två slag så var skruven loss, supernöjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev trewq:

Efter att ha provat precis så på en hopplös skruv och börjat förstöra mejselspåret köpte jag en slagskruvmejsel på Clas Ohlsson, två slag så var skruven loss, supernöjd

Mmmm lutar åt en sån, såg att biltema hade till rimlig peng, tack för tipset 👍 😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen fått lös skruven, köpte mig en slagskruvmejsel på biltema, 3slag sen var skruven lös, tack alla för tipsen, guld värt!! 😀 👍 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...