Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jnel

Spricka i växelhuset

Rekommendera Poster

Kanske en hur dum frågar som helst, men provar. Jag har har nyss hittat en spricka i växelhuset på Yamaha motorn. Måste den åtgärdas omedelbart, eller det det går att köra några timmar med den under säsongen? Vad kan hända om jag kör? 

(Bild bifogad) 


MVH / Jonas 

båt_spricka.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, misstänkte att det var dumt. Men skulle liksom ner med båten imorgon, så hoppades på ett; "äsch det håller ett tag". 

Vad är bästa sättet att åtgärda på en motor som annars går bra? Går huset att byta? Svetsar man det? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be någon duktig svetsare att pröva.Annars får du leta begagnat Mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilket resultat vill man uppnå? Räcker det att det blir tätt? (Har ett par kompisar som är duktiga hobby-svetsare) 

EDIT
Förstår jag det rätt om det är så att man måste svetsa i aluminum, vilket gör det svårare? 

Redigerad av Jnel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ett resultat av en grundstötning, eller hur!?

Det räcker ju inte att bara svetsa, det skall riktas först.
Utan åtgärd kommer det in vatten i växelhuset och lagrerna förstörs.
Det finns ju kanske nya reservdelar, och begagnade som redan nämnts.  
I vilket fall som helst så måste du demontera grejerna, kanske kan kompisarna rikta och svetsa, och då kommer du billigt undan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar, Georg_Ohm! 

Jag har nyligen tagit över båten och precis börjat lära mig den. Hade i den en snabbis (några få veckor, och kanske 2-3h drift) sensommar i fjol, men märkte varken problem och gick inte heller  på grund, eller stötte mot något då. Kanske sprickan fanns innan jag tog över, vet inte 😞 Eller så har något hänt under vinterförvaring. Har nu googlat och stött på folk som pratar om frostsprängning eller delar som oxiderat, då deras växelhus spruckit. 

Finns det tecken jag kan titta efter som skvallrar om vad som hänt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, men det ser faktiskt ut som en frostsprängning. Bytte du växelhusoljan i höstas? Om Nej så kan det vara vatten som trängt in via en dålig tätning i växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat av växelhuset och det var ju fullt med vatten (bakom propellern). Bytte inte växelhusolja i höstas 😞. Antar att detta är något man bör göra varje höst. Dyrköpt läxa... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan möjlighet är kanske att motorn förvarats uppfälld så att vatten kunnat samlas bakom propellern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som tutte säger skaffa ett begagnat, att hålla på med himpadimpa reparationer blir aldrig bra. Lycka till med ditt letande. Och att du får några timmar med båten innan säsongen är slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...