Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hans54

Hjälp med båttyp

Rekommendera Poster

Hej! 

Är det någon som vet något om denna båt?

T.ex om den är fabriksbyggd eller hemmabyggd.

Med vänlig hälsning Hans S

IMGP0018.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev pseudonym:

Ingen aning, men han var nog blind?😂

Vill du ha mer bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev hans54:

Hej! 

Är det någon som vet något om denna båt?

T.ex om den är fabriksbyggd eller hemmabyggd.

Med vänlig hälsning Hans S

 

Det är ju väldigt svårt att svara på. 
Jag har sett många liknande båtar både till skrovet och till vindruta med sarg. Även i den kombinationen, på ett ungefär. Jag skulle vilja gissa att skrovet med däck är byggt av någon båtbyggare på 1940-50 talet, under 50- talet har vindrutorna med sargen tillkommit av dåvarande ägare eller någon lokal snickare.

Från barndomen minns jag liknande båtar, som redan då hade en antik utombordare, typ Seagull, Penta, eller någon annan förhistorisk motor på akterspegeln. Särskilt minns jag en tvåcylindrig lågvarvig liggande boxermotor som en gubbe hade och inte ville byta ut.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju väldigt svårt att svara på. 
Jag har sett många liknande båtar både till skrovet och till vindruta med sarg. Även i den kombinationen, på ett ungefär. Jag skulle vilja gissa att skrovet med däck är byggt av någon båtbyggare på 1940-50 talet, under 50- talet har vindrutorna med sargen tillkommit av dåvarande ägare eller någon lokal snickare.

Från barndomen minns jag liknande båtar, som redan då hade en antik utombordare, typ Seagull, Penta, eller någon annan förhistorisk motor på akterspegeln. Särskilt minns jag en tvåcylindrig lågvarvig liggande boxermotor som en gubbe hade och inte ville byta ut.


Tack Tack för ett vettet svar

Jag tänkte om nån kände igen båttypen och om det är en serie tillverkat båt eller om det är någon glad amatör som har byggt båt 

Det har suttit en inombordare i båten , och en del tror att det har varit en Albin motor.

Jag tänket prova att renovera båten 

men är tacksam för alla tips om denna båttyp

/ Hans Sahlin

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Uppenbarligen en ganska välformad öppen båt möjligen med fördäck som någon halvblind hobbysnickare har satt vindruta och sargar på.

 

Träbåtsbyggande har i alla tider och med väldigt få undantag handlat om styckevis produktion eller små serier på högst några tiotal likadana båtar. Tycker den där ser engelsk ut i formen så man undrar ju om den i tiden kan ha varit skeppsbåt/jolle på något fartyg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev heimlaga:

Jag håller med. Uppenbarligen en ganska välformad öppen båt möjligen med fördäck som någon halvblind hobbysnickare har satt vindruta och sargar på.

 

Träbåtsbyggande har i alla tider och med väldigt få undantag handlat om styckevis produktion eller små serier på högst några tiotal likadana båtar. Tycker den där ser engelsk ut i formen så man undrar ju om den i tiden kan ha varit skeppsbåt/jolle på något fartyg.

Ja, en tanke som slog mig också, efter att jag skrev mitt inlägg. 
Det fanns en typ av däcksbåtar som var stapelbara i varandra, om man tog ur tofterna, kom med de engelska kuttrarna, kallades för ”Doris” antagligen efter engelskans ”dory”. Men en sådan är det inte, möjligen kanske en ”jigg” en roddbåt för två eller tre par åror.

Större passagerarfartyg hade ju mindre motorbåtar ombord, kanske det kan vara en sådan också... 

Det är ju ett uppslag att gå vidare och kolla i bildarkiv och på sjöfartsmuseer och se om du finner något där. Iofs så brukar livbåtar vara spetsgattade eller snipformade för att ta akterlig sjö bättre, högre fribord var ju vanligt också. Men däcksbåt till någon fraktskuta som gick i kustnära fart kan det ju vara...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, en tanke som slog mig också, efter att jag skrev mitt inlägg. 
Det fanns en typ av däcksbåtar som var stapelbara i varandra, om man tog ur tofterna, kom med de engelska kuttrarna, kallades för ”Doris” antagligen efter engelskans ”dory”. Men en sådan är det inte, möjligen kanske en ”jigg” en roddbåt för två eller tre par åror.

Större passagerarfartyg hade ju mindre motorbåtar ombord, kanske det kan vara en sådan också... 

Det är ju ett uppslag att gå vidare och kolla i bildarkiv och på sjöfartsmuseer och se om du finner något där. Iofs så brukar livbåtar vara spetsgattade eller snipformade för att ta akterlig sjö bättre, högre fribord var ju vanligt också. Men däcksbåt till någon fraktskuta som gick i kustnära fart kan det ju vara...

Kallades för Jollyboat. Sök på Google så finns det massor av dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är svårt att säga i den här vinkeln men jag tycker den påminner litet om en coble som har varit roddbåt från början och blivit motoriserad i Sverige. En riktig motorcoble har ju samborden uppvikta som en halvtunnel för propellern så de kan stå på botten vid ebb utan att skada propellern och så är bodarna mer utlagda. De äldre roddbåtarna var däremot så gott som flatbottnade i aktern och ofta litet mindre utlagda bogar.

 

Vi behöver fler bilder!

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev heimlaga:

Det är svårt att säga i den här vinkeln men jag tycker den påminner litet om en coble som har varit roddbåt från början och blivit motoriserad i Sverige. En riktig motorcoble har ju samborden uppvikta som en halvtunnel för propellern så de kan stå på botten vid ebb utan att skada propellern och så är bodarna mer utlagda. De äldre roddbåtarna var däremot så gott som flatbottnade i aktern och ofta litet mindre utlagda bogar.

 

Vi behöver fler bilder!

Inte roddbåtarna som brukades på vår kust, visst Dorisdagens var ju flatbottnade, och det fanns plattskärm för grunda vatten, men jollar, livbåtar och däcksbåtar skulle tåla lite sjö och fick inte ha någon avdrift så dom hade väldigt ofta en liten köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där stämmer normalt sett.... men en coble är allt annat än normal. En av de mest originella båttyperna som finns.

 

Cobles förekommer på brittiska östkusten från Hull i England upp till Burnmouth i Skottland. De är specialbyggda för att landa med den platta aktern först på långgrunda sandstränder och dras upp med aktern först.

Fast efter att ha läst på litet kan jag säga att båten vi diskuterar definitivt inte är en coble även om vissa detaljer påminner.

 

Engelskbyggd eller åtminstone engelskinspirerad ser den ut hur som helst. Engelsmännen byggde tydligen ganska många litet olika slags små tväraktrade motorbåtar med relativt bred gavel och platt botten akterut och nästan lodrät förstäv. Jag förstår inte riktigt konceptet eftersom de säkert inte planade med sin tids tunga motorer med liten effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...