Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Muts

Köpa 2-komp polyskum

Rekommendera Poster

Sökt som en galning på både internet och detta forum om vart man införskaffar nytt skum till båten. Flesta trådar man hittar slutar med rekommendationer att strunta i skummet. Men jag vill/måste återfylla med nytt skum i vissa av utrymmena för att stadga upp konstruktionen och är medveten om att jag säkert kommer få problem med blött skum igen vad det lider. Mitt största problem är att jag inte hittar någon info om  vart jag ska vända mig som privatperson för att köpa skummet. Någon som vet? 

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Muts:

Men jag vill/måste återfylla med nytt skum i vissa av utrymmena för att stadga upp

Jag har en vag aning om att jag sett att HF Marin har det. Har även för mig att det var dyrt. Men, som sagt, det är en väldigt vag aning.

 

Hur stora utrymmen är det som skall fyllas? Skall du plasta på skummet?

 

Fogskum (PU-skum) kanske kan vara ett alternativ att använda.

Jag har återfyllt med fogskum (Biltemas) och det fungerade riktigt bra. Förseglade sedan med epoxy.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har använt 2 komponent skum vid isolering runt kylbox, halverade körtiden för kompressorn.

 

Kanske det är vad du söker, säljs inom bygghandeln, kan vara beställningsvara.

 

https://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/fogskum/2k-polyurethanskum-596

https://www.bauhaus.se/fogskum-pu-foam-pro-2-c-0-4l

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade efter en helkvälls letande att dessa tydligen skickar inom EU https://www.cfsnet.co.uk/acatalog/CFS_Catalogue__2_Part_Polyurethane_Foam_Liquid_415.html

 

Tänkte ta 50kg förpackning men insåg att 25L dunkar blir så svår jobbat så köpte 4x10kg till ett lite högre literpris för enklare hantering. Hoppas det räcker. Då jag inte jobbat med det tidigare kan jag köpt både hälften av vad jag behöver eller dubbelt så mycket.. Så farligt dyrt vart det inte knappa 3000kr med frakt och lite burkar med mått att blanda i.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Muts:

köpte 4x10kg

Då var det lite mer än bara ett par burkar fogskum du behövde 😂.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, McLasse said:

Då var det lite mer än bara ett par burkar fogskum du behövde 😂.

 

Ja har tömt hela durken på en 20 fots mittpullpetare :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Muts du får berätta efteråt hur du gjorde och hur bra det blev. 
Enorm skillnad i volym jämfört med att fixa  bättre isolering av en kylbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minutes ago, skippeer said:

@Muts du får berätta efteråt hur du gjorde och hur bra det blev. 
Enorm skillnad i volym jämfört med att fixa  bättre isolering av en kylbox.

Det ska jag göra båten står och torkar ur just nu. Är  beroende av  att det ska bli varmt väder utan regn flera dagar på raken då båten inte går in i garaget. 

 

Ska bli spännande att se om detta gör någon skillnad på vattenlinjen som stigit markant senaste åren och när jag dessutom vart tvungen att byta till en ny motor under hösten som säkert vart  60-80kg tyngre så var det game over då avrinnings hålen till motorbrunnen hamnade under vatten.

 

Hittade massvis med blött skum mellan skroven och trodde att jag skulle få ut 100-tals kilo extravikt men slutade med "endast" strax över 100kg. Det jag inte riktigt fattar är om jag även tappade flytkraften från all den volymen när det som skulle vara luft i skummet istället var vatten även om vikten inte var så omfattande. Någon som läst mer fysik som kan hjälpa mig svara på det?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/15/2020 at 12:05 PM, skippeer said:

@Muts du får berätta efteråt hur du gjorde och hur bra det blev. 
Enorm skillnad i volym jämfört med att fixa  bättre isolering av en kylbox.

Nu är jag klar med detta. Vart en hel del jobb främst att gräva ur gamla skummet. Mätte nya skummet noga och blandade enligt instruktioner så vart det nya skummet perfekt. Det jag märkte var att expansionen påverkades märkbart av temperaturen. Jobbade utomhus i aug så var ju varmt varje dag men kunde skilja 10 grader från dag till dag och ju varmare det var desto mer expanderade det.

 

Gick åt dryga 30L vätska för att fylla hela durken på en 20fots båt.

 

Båten är nu ca 100kg lättare och flyter som den borde igen. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...