Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Seaman64

Skotvinsch problem

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med en skotvinsch (heter det så?). Det är en Andersen. Problemet är att fallet har börjat släppa efter att vi spänt fast det. Sist vi var ute och seglade hände det flera gånger. Till slut avbröt vi seglingen och gick till hamn. Det enda jag kan se som är skilnad mellan våra två vinschar (SB och BB) är att SB vinsch glappar lite mer när man tar tag i toppen på den och bryter lite (se bild). Sökt efter sprängskiser men inte funnit något. Är det någon som har tips på vad som kan vara felet? Vi drog runt fallet och tajtade in det i "låsskåran" som vi alltid gjort och ändå släppte det direkt när vinden belastade/fyllde seglet.

Tacksam för tips!/Berra

PS/ på tredje bilden ser ni hur jag bryter i toppen på vinschen och den öppnar sig en aning, som sagt mer än den som fungerar på BB sida.

Vinsch 4.jpg

Vinsch 3.jpg

Vinsch 2.jpg

Vinsch 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt ligger skotlinan i lås-spåret på winchtrumman på de olika sidorna?
Kolla om du kan få tag på en montageanvisning så du ser hur ”läppen” som lägger loss linan skall sitta vänd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många varv lägger du runt winchen? I väldigt lätta vindar räcker kanske t.o.m ett varv. Vid mer väder behöver jag lägga tre varv på mina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Hur långt ligger skotlinan i lås-spåret på winchtrumman på de olika sidorna?
Kolla om du kan få tag på en montageanvisning så du ser hur ”läppen” som lägger loss linan skall sitta vänd. 

 

Bild ur manualen.

289039101_Screenshot_20200713-115157_SamsungInternet.jpg.cde161577ed0e1f3c66faf17dbcc6375.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

 

Bild ur manualen.

289039101_Screenshot_20200713-115157_SamsungInternet.jpg.cde161577ed0e1f3c66faf17dbcc6375.jpg

 

 

Tack! Ungefär vad mitt minne sa; de skall inte vändas rakt in mot sittbrunnen. Då läggs linan av för tidigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om belastningen i låsningen är för liten så går linan inte tillräckligt långt in o riskerar att släppa.

 

Lägg ett varv runt vinchen o upp till låsningen. Om det slirar i låsningen lägg på ett varv till runt vinchen o.s.v. För mig brukar det bli bra med två varv vid svaga-måttliga vindar o tre varv vid måttliga-friska vindar. (Har också Andersen ST-vinchar)

 

Linans dimension kan också påverka så att greppet i låsningen inte fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...