Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Emista00

Motorstrul Volvo Penta 20hk 2T

Rekommendera Poster

Hej Maringuiden! Jag och en kompis är nya på båtmotorer och har precis köpt vår första båt och motor. Motorn är en 20hk 2T Volvo Penta motor (gissningsvis 1980-90-tal) som vi inte lyckats få igång.


vi har tömt ur den gamla bensinen och fyllt på ny och blandat med 3% olja (då den har stått i 5 år), rengjort förgasaren och alla munstycken, kollat så att det varit gnista i båda stiften (var mycket bra gnista) och kollat så att vi får bensin fram till förgasaren men motorn vill inte hoppa igång. Den hostar till nån gång då och då men går inte mer än så. Vi har testat med startgas men inget verkar funka!

 

Vad tror ni att det skulle kunna röra sig om? Något vi missat? Tacksam för alla svar! MVH Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pumpa ordentligt så flottörhuset är fyllt med bensin (man hör hur det "fräser" från förgasaren när man pumpar på blåsan innan flottörhuset är fyllt, då blir det tyst). Blandningsskruven på förgarasen utskruvad 3/4 varv som grundinställning. Full choke tills den tänder. 

Redigerad av boletus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev boletus:

Pumpa ordentligt så flottörhuset är fyllt med bensin (man hör hur det "fräser" från förgasaren när man pumpar på blåsan innan flottörhuset är fyllt, då blir det tyst). Blandningsskruven på förgarasen utskruvad 3/4 varv som grundinställning. Full choke tills den tänder. 


Får testa detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte fungerar med startgas och öppna förgasarspjäll samt att ni har kollat gnistan så låter det inte som att det är bensin, luft eller gnista som saknas. Har ni kollat om ni har någon kompression i cylindrarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Craycoat:

Om det inte fungerar med startgas och öppna förgasarspjäll samt att ni har kollat gnistan så låter det inte som att det är bensin, luft eller gnista som saknas. Har ni kollat om ni har någon kompression i cylindrarna?

Mätte upp ena cylindern till 11 Bar och den andra till 8, men motorn saknar elstart så att få jämna världen kanske inte är så lätt? Vet inte hur mycket komp man ska ha ungefär? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur ser tändstiftena ut?

 

Och... Så ska gnistan på respektive stift komma vid rätta tillfället. 

 

Är det en enda tändspole med två utgående tändkablar.?

 

Bryt ut elektroden på ett tändstift till mer än 5 mm gap. 

Slår gnistan över med blå låga? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressionen är nog inte problemet, det är lite för stor differens mellan cylinder 1 och 2 för att den ska gå bra, men den borde i alla fall starta. Hur ser tändstiften ut när ni har chokat motorn? De borde vara blöta om bensinen kommer fram. Kolla om stiften blir blöta när du chokar och kolla gnistan är tillräcklig så som hybro beskriver eller köp en gnisttestare. Är det rätt tändstift? Når de in i cylindern eller är de för korta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...