Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
andreaslindblom

Hur minska lutning men behålla fart?

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Jag och min bror skaffade för ett tag sedan en Maxi 68 som vi håller på att lära oss segla. 

Vi hörde någonstans att det skall gå att finjustera/minska lutningen på båten utan att tappa alltför mycket fart.

Kan någon förklara för oss hur vi skall gå tillväga för att uppnå detta?


Samtliga tips mottages tacksamt och vi önskar er en fortsatt fin sommar på havet ☀️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev andreaslindblom:

- - -

Vi hörde någonstans att det skall gå att finjustera/minska lutningen på båten utan att tappa alltför mycket fart.

Kan någon förklara för oss hur vi skall gå tillväga för att uppnå detta?

- - -

Att båten kränger beror på att vinden pressar på seglen. Seglen ska ha en viss buk för att även få en framåtdrivande kraft. Är seglen mycket bukiga (de blir det när de är gamla) så gäller det att få bort en del av buken genom att plana ut seglen. Om vi börjar med storen så kan det ske genom att sträcka ut bomliket och mastliket så det inte finns några rynkor kvar längs bom o mast. Maxi 68 har en s.k. 7/8-rigg. det innebär att förstaget sitter 7/8-delar upp på masten. Om du drar kraftigt i akterstaget så kan masten krökas (krummas säger man på seglarspråk). När du gör det så dras mittre delen av storseglet framåt o buken minskar/flyttar sig framåt i seglet. Alla dessa åtgärder bidrar till att minska buken. Ju mer det blåser desto viktigare att plana ut storen o flytta fram buken.

 

Om det blir riktigt hård vind så ska ni reva seglet. Då minskar segelytan och krängningen blir mindre. Samtidigt kan ni sträcka ut storen mellan revöglorna vid masten och bomnocken så att seglet blir ännu mer utsträckt o plant - minskar krängningen.

 

Ni ska inte ha storseglet alltför hårt inskotat om ni inte seglar på maximal kryss. Genom att släppa ut skotet så blir kraften i seglet mer framåtriktad och mindre krängande.

 

Om ni börjar med att testa dessa segeltrimningar så kan ni komma tillbaka senare för att fördjupa er mer i trimning av focken (den är inte lika viktig på en 7/8-delsriggad båt så jag slutar här tillsvidare.

 

Ett annat tips är att ladda hem Gransegelboken där står jättemycket om segeltrimning mm.

 

https://www.gransegel.se/granbok.pdf

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Lintott:

Att båten kränger beror på att vinden pressar på seglen. Seglen ska ha en viss buk för att även få en framåtdrivande kraft. Är seglen mycket bukiga (de blir det när de är gamla) så gäller det att få bort en del av buken genom att plana ut seglen. Om vi börjar med storen så kan det ske genom att sträcka ut bomliket och mastliket så det inte finns några rynkor kvar längs bom o mast. Maxi 68 har en s.k. 7/8-rigg. det innebär att förstaget sitter 7/8-delar upp på masten. Om du drar kraftigt i akterstaget så kan masten krökas (krummas säger man på seglarspråk). När du gör det så dras mittre delen av storseglet framåt o buken minskar/flyttar sig framåt i seglet. Alla dessa åtgärder bidrar till att minska buken. Ju mer det blåser desto viktigare att plana ut storen o flytta fram buken.

@Lintott, stort tack för ditt svar. Skulle du kunna förklara detta på ett lite enklare sätt? Vi är nybörjare utan tidigare erfarenheter så det blir lite förvirrande med alla termer 🙂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev andreaslindblom:

@Lintott, stort tack för ditt svar. Skulle du kunna förklara detta på ett lite enklare sätt? Vi är nybörjare utan tidigare erfarenheter så det blir lite förvirrande med alla termer 🙂

Oj, jag tyckte jag försökte förklara lite enkelt och bara skriva om storseglet för att inte göra det alltför krångligt....

 

Jag skulle rekommendera att ni laddar ner Gransegelboken och förkovrar er lite i den. Då klarnar nog en del begrepp mm. Det är enklare med en bok där det finns lite bilder som kan förklara.

 

Sen kan ni nog formulera lite mer precisa frågor om det som ni fortfarande tycker är krångligt/obegripligt. Om ni dessutom även ger er ut o testar lite i måttliga vindar för att se vad som händer när ni sträcker seglet på olika sätt så kommer ni att lära er mycket av det. Grunderna i segling är inte så svåra men det tar en hel livstid att förfina det..... (Skrivet av en gubbe som passerat pensioneringsåldern och haft segelbåt sedan 25-årsåldern och fortfarande försöker förfina segeltrimningen....)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Cumulus säga vara ritad för att gå snabbast på kryss vid dryga 23 graders lutning. 

Och vad jag erfarit, så stämmer detta. 

Revar därför både för- och storsegel, när det brallar i. 

 

Ett nytt försegel, genua på rulle (båtens motor) hade stor inverkan på både fart och krängning. Alltså till det bättre. 

Storseglet ger i huvudsak högre kurs mot vinden, på kryss. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...