Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amiga64

Oljeläckage Penta MD2

Rekommendera Poster

Hej,

jag har problem med att mina Penta MD2 läcker olja, ca 3dl per gångtimme. Verkar inte vara något problem kring givaren, har förstått att det är ett vanligt fel. Kan inte heller se vart den läcker med blotta ögat.  Vart hade ni börjat leta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Amiga64:

 - - -

Penta MD2 läcker olja, ca 3dl per gångtimme.

- - -

Dieselolja eller motorolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du olja i kölskarpen under motorn?

Ett rätt vanligt fel på dessa motorer är att dom är slitna i kolvringarna så att motorolja sugs upp i cylindern och förbränns. Då är det litet svårt att stanna motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm Ja jag ser olja i kölsvinet, har också kölsvinet avdelat i sektioner så jag vet att läckaget är någonstans från mitten och framåt på motorn eftersom vattnet är klart och utan olja i den aktre sektionen. 
Möjligen är det en bidragande orsak men har inga problem att stänga av motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Amiga64:

@Georg_Ohm Ja jag ser olja i kölsvinet, har också kölsvinet avdelat i sektioner så jag vet att läckaget är någonstans från mitten och framåt på motorn eftersom vattnet är klart och utan olja i den aktre sektionen. 
Möjligen är det en bidragande orsak men har inga problem att stänga av motorn.

Då kan du vara lugn, då är det iallafall inte det felet.

Känn med rena händer eller med bomullshandskar på runt hela motorn, notera var du blir nedsmutsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 3dl läckage i timmen så läcker det alltså en sked olja i minuten. Det bör kunna synas !

 

Torka ren motorn så bra du kan. Lägg ett garn eller liknande i springan mellan cylindrarna, nere vid cylinderfoten. Starta sedan och titta, lys med ficklampa. Gärna en person på varje sida av motorn. Om du inte ser var det kommer ifrån i alla fall så kan du kolla om garnet blivit oljeblött. Då kommer det uppifrån topparna och rinner ner mellan cylindrarna men syns inte förrän vid cylinderfoten och neråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för backslag du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...