Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DonMega

Generator går trögt, remmen slirar och ryker.

Rekommendera Poster

Hej,

Motor: Volvo Penta 5.8 Fi 1996.

 

Jag har problem med att generatorn går mycket trögt i början när motorn precis startat,

Remmen börjar slirar och det ryker.

 

Jag fick problem i höstas när generator remmen gick av på en tur, jag bytte rem och då gav generatorn upp mer eller mindre direkt.

Jag bytte generator och rem i vintras.

Den nya generatorn höll i 10 timmar sedan gav den upp. Samma problem som innan. Går ordentligt trögt i början. laddar då runt 13,5 volt och efter ett tag verkar den gå lättare och laddar då 14,7 volt.

 

Jag fick en ny generator på garanti, jag bytte + kabeln till en 25mm2 då den gamla var väl klen. 

De är ingen skillnad, generatorn går lika trögt och blir mycket varm. 

 

Första är en bild på hur min gamla generator var inkopplad. 

EXC och S anslutningarna sitter ihopkopplade i min båt.

Så ser det ut i den verkstadshandbok jag köpt.

 

Den andra är den nya generatorn.

 

Den tredje bilden visar ett kopplingsschema och där har man kopplat ihop S på B+.

Varför gör man så?

 

Någon som vet vad som kan vara fel?

Kan det vara något batteri som gett upp?

Jag har tre stycken 115Ah batteri och alla verkar hålla laddning och visar på c:a 12.8 volt vid vila.

Ett batteri är anslutet som start batteri den andra två sitter ihop som förbrukning.

De är sammanlänkade med ett skiljerelä.

 

 

IMG_0838.jpeg

IMG_1292.JPEG

IMG_1261.JPEG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är remskivorna lika stora på gamla och nya generatorn?

Ligger alla remskivor i samma plan efter generatorbytet?

Är remmen spänd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Generatorn går ju tungt när den har många törstiga batterier fylla på.

Om du har litiumbatterier läs denna artikeln: ja du kan ju läsa den artikeln ändå, då du tycks ha drabbats av samma problematik.

 

Det kan också vara så att generatorn är konstruerad för att rotera åt andra hållet, den har en kylfläkt som har bladen vinklade åt ett håll som då inte blåser åt rätt håll om generatorn roterar år fel håll. Det går ibland att vända på fläkten, men då får man skruva isär hela generatorn.

 

Drivremmar kan ju även slira om dom är dåligt spända.

 

Jag är dålig på generatorer som har andra märkningar än de som följer DIN 72 552.

Det finns översättningstabeller på nätet och med sådana brukar man kunna lista ut vad de olika anslutningarna är för någonting.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag försätter att remskivorna är lika stora, då remmen passar perfekt på båda generatorerna.

Remmen är spänd enligt instruktionsboken.

Jag har spänt den hårdare för att se om de blir någon skillnad. Men det spelar ingen roll.

Vad jag kan se så sitter remskivorna i samma plan och remmen ser bra ut, inga konstiga vinklar.

 

Jag klurar åt att generatorn på något sätt får för mycket magnetiseringsström vid start vilket gör att den går trögt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Generatorn går ju tungt när den har många törstiga batterier fylla på.

Om du har litiumbatterier läs denna artikeln: ja du kan ju läsa den artikeln ändå, då du tycks ha drabbats av samma problematik.

 

Det kan också vara så att generatorn är konstruerad för att rotera åt andra hållet, den har en kylfläkt som har bladen vinklade åt ett håll som då inte blåser åt rätt håll om generatorn roterar år fel håll. Det går ibland att vända på fläkten, men då får man skruva isär hela generatorn.

 

Drivremmar kan ju även slira om dom är dåligt spända.

 

Jag är dålig på generatorer som har andra märkningar än de som följer DIN 72 552.

Det finns översättningstabeller på nätet och med sådana brukar man kunna lista ut vad de olika anslutningarna är för någonting.

Nej har inga lithiumbatteri, Tudor Marine 115AH, de är anslutna till landström när båten inte används så de borde inte behövas så mycket laddning för att toppa upp dem efter start.

 

Vad jag har förstått så är EXC direkt anslutning till tändningslåset för att få magnetiseringsström vid start. S är "sence" kan till exempel anslutas tillsammans med EXC och då mäter generatorn mot batterierna. Ansluter man S till B+ så mäter generatorn på utgående spänning från B+.

 

Jag förstår att generatorn går tungt i början men den skall ju inte slira så hårt att remmen ryker och går av. 

 

Det är ny rem som är korrekt spänd. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev DonMega:

Nej har inga lithiumbatteri, Tudor Marine 115AH, de är anslutna till landström när båten inte används så de borde inte behövas så mycket laddning för att toppa upp dem efter start.

 

Vad jag har förstått så är EXC direkt anslutning till tändningslåset för att få magnetiseringsström vid start. S är "sence" kan till exempel anslutas tillsammans med EXC och då mäter generatorn mot batterierna. Ansluter man S till B+ så mäter generatorn på utgående spänning från B+.

 

Jag förstår att generatorn går tungt i början men den skall ju inte slira så hårt att remmen ryker och går av. 

 

Det är ny rem som är korrekt spänd. 

 

Kolla också i instruktionsboken åt vilket håll den skall rotera.

EXT skall då vara kopplad i serie med laddningskontrollampan. Sedan till tändningslåset.

Förmagenetiseringsströmmen skall inte blir större än den som passerar kontrollampans glödtråd. Lägger du på en spänning direkt där så blir strömmen alldeles för hög, och då det mig inte alls att du bränner sönder fältlindningen (på växelströmsgeneratorer är det den roterande lindningen).

 

Det fungerar så här:

När du slår på tändningen passerar Det  en liten ström genom kontrollampans glödtråd, den går vidare genom fältlindningen och når så småningom minus. Då lyser kontrollampan. När sedan generatorn börjar rotera och ladda produceras denna magnetiseringarna internt i generatorn, kontrollampan för då plus från två håll och slocknar.

 

Alltså det är en väldigt liten ström som skall förmagnetisera fältlindningen, om du krämar på med en oreglerad ström direkt från tändningslåset blir ju denna fältlindning överhettad och brinner mer eller mindre upp.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kolla också i instruktionsboken åt vilket håll den skall rotera.

EXT skall då vara kopplad i serie med laddningskontrollampan. Sedan till tändningslåset.

Förmagenetiseringsströmmen skall inte blir större än den som passerar kontrollampans glödtråd. Lägger du på en spänning direkt där så blir strömmen alldeles för hög, och då det mig inte alls att du bränner sönder fältlindningen (på växelströmsgeneratorer är det den roterande lindningen).

 

Det fungerar så här:

När du slår på tändningen passerar Det  en liten ström genom kontrollampans glödtråd, den går vidare genom fältlindningen och når så småningom minus. Då lyser kontrollampan. När sedan generatorn börjar rotera och ladda produceras denna magnetiseringarna internt i generatorn, kontrollampan för då plus från två håll och slocknar.

 

Alltså det är en väldigt liten ström som skall förmagnetisera fältlindningen, om du krämar på med en oreglerad ström direkt från tändningslåset blir ju denna fältlindning överhettad och brinner mer eller mindre upp.

 

Hmm, nu kanske vi är något på spåret. 

Båten har ingen kontrollampa för laddning.

Jag köpte båten i höstas och då berättade säljaren att han precis bytt varvräknare, då den gamla Volvo original varvräknaren hade gått sönder. Han satte dit en Biltema variant.

 

Kan det vara så att den gamla Volvo varvräknaren pn: 3851969 hade denna lampa inbyggd?

Jag har kvar denna varvräknare, vet inte om det var display'n som gått sönder eller vad som var felet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev DonMega:

Hmm, nu kanske vi är något på spåret. 

Båten har ingen kontrollampa för laddning.

Jag köpte båten i höstas och då berättade säljaren att han precis bytt varvräknare, då den gamla Volvo original varvräknaren hade gått sönder. Han satte dit en Biltema variant.

 

Kan det vara så att den gamla Volvo varvräknaren pn: 3851969 hade denna lampa inbyggd?

Jag har kvar denna varvräknare, vet inte om det var display'n som gått sönder eller vad som var felet. 

 

 

Nej, inte i varvräknaren.

Det skall vara en serie lampor som varnar för lågt oljetryck, för hög temp, eller då utebliven laddning. Men jag vet att vissa saknar den lampan och istället har ett motstånd som begränsar strömmen.
Det brukar vara en kontrollampa på bara 4 watt så du kan tänka dig att strömmen blir liten.

 

Men det är då två saker du skall kolla, generatorns rotationsriktning och hur EXT blir strömförsörjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, inte i varvräknaren.

Det skall vara en serie lampor som varnar för lågt oljetryck, för hög temp, eller då utebliven laddning. Men jag vet att vissa saknar den lampan och istället har ett motstånd som begränsar strömmen.
Det brukar vara en kontrollampa på bara 4 watt så du kan tänka dig att strömmen blir liten.

 

Men det är då två saker du skall kolla, generatorns rotationsriktning och hur EXT blir strömförsörjd.

Yep, skall kolla detta.

Räcker det att mäta på EXC när tändning slås på eller visar detta batterispänningen?

 

Jag har kopplingsschemat i båten får hämta det imorgon. 

 

Tack för hjälpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med att koppla bort EXT från generatorn för att se om den är problemet som Hr Ohm är inne på ovan. Antingen kommer generatorn inte att ladda alls eller så kan normal laddning trots allt komma igång pga kvarvarande magnetism (remanens) i generatorn.

 

Sedan hade jag mätt laddströmmen vid generatorn (obs!) med en tångamperemeter för att se om den laddar oerhört mycket eller inte alls (med och utan EXT ansluten).

 

Beroende på resultaten från dom testerna så vet du betydligt mer. Om den t.ex inte laddar något och blir varm även om EXT är bortkopplad så känns det som ett mekaniskt problem alternativt ett problem inne i själva generatorn. Laddar den maxström och EXT inte är ansluten så kan man fundera på vad det beror på. Och blir den bara varm när EXT är ansluten så får du räkna ut hur den är ansluten (till panel, box eller laddlampa).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DonMega:

Yep, skall kolla detta.

Räcker det att mäta på EXC när tändning slås på eller visar detta batterispänningen?

 

Jag har kopplingsschemat i båten får hämta det imorgon. 

 

Tack för hjälpen.

Det kommer att visa batterispänningen minus några tiondelar som är spänningsfallet i kablarna från batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den generatorn skall inte ha någon laddlampa!!

bara tändplus på exc och konstnt ( B+) på sens.

du kan koppla sens till b+ på generatorn så brukar laddningen sjunka någon tiondels volt.

Det kan vara ett dåligt batteri

kan även vara fel rem, om den r för smal så den bottnar på generatorns remskiva fr du detta problem.

 

Jag skulle koppla bort ett batteri i taget för att se om du komer på något som är dåligt

Låt någon mäta upp dem med belastningstestare

Remmen skall vara Ordentligt spänd. Spänn extra och se hur den beter sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Elkillen:

Den generatorn skall inte ha någon laddlampa!!

bara tändplus på exc och konstnt ( B+) på sens.

du kan koppla sens till b+ på generatorn så brukar laddningen sjunka någon tiondels volt.

Det kan vara ett dåligt batteri

kan även vara fel rem, om den r för smal så den bottnar på generatorns remskiva fr du detta problem.

 

Jag skulle koppla bort ett batteri i taget för att se om du komer på något som är dåligt

Låt någon mäta upp dem med belastningstestare

Remmen skall vara Ordentligt spänd. Spänn extra och se hur den beter sig.

Jag skall kolla batterierna, får koppla bort ett i taget.

Generatorremmen är pn: 3853713 som det skall vara enligt Volvo Penta.

Har testat att spänna den hårt dock med samma resultat. 

 

Tack för alla hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remmen skall vara så spänd att du kan trycka ned den 10mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-07-12 vid 19:24 skrev Elkillen:

Den generatorn skall inte ha någon laddlampa!!

bara tändplus på exc och konstnt ( B+) på sens.

du kan koppla sens till b+ på generatorn så brukar laddningen sjunka någon tiondels volt.

Det kan vara ett dåligt batteri

kan även vara fel rem, om den r för smal så den bottnar på generatorns remskiva fr du detta problem.

 

Jag skulle koppla bort ett batteri i taget för att se om du komer på något som är dåligt

Låt någon mäta upp dem med belastningstestare

Remmen skall vara Ordentligt spänd. Spänn extra och se hur den beter sig.

Hej, nu har jag varit nere vid båten och kopplat om anslutningarna på generatorn enligt bifogad bild.

S direkt till B+ istället för att vara hopkopplad med EXC.

 

Laddningen går nu direkt upp till 14.1 volt på tomgång och lägger sig på 14,5 volt vid högre varvtal. Jag lät motorn gå i ca 30 min, generatorn och remskiva blir nu bara ljumna istället för att vara brännhet som de blev innan. Ingen rök eller bränd doft av remmen.

 

Så det verkar som om det hela är löst.

Skall ta en längre tur till helgen  för att kolla att allt funkar ordentligt.

 

Tack så mycket för hjälp och tips.

IMG_1261.JPEG

Redigerad av DonMega

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...